Hej!
Har tänkt köpa mig en kamera men har svåra beslutsproblem då jag inte är jätte insatt i foto.
Har sållat och fastnat vid Nikon 1 V1 och Samsung NX1000.
Någon som fotat med dessa eller är insatt och vet hur dessa är? Var in på Elgiganten men de verkade kunna mindre än mig. :/
Tacksam för lite hjälp!
Hej!
Till att börja med gå in på bythom.com eller sansmirror.com och läs om kamerorna, jag anser att han har en sansad syn på sådant.
Jag har en NX10 och är jättenöjd med den.
Min åsikt är att båda kamerorna skiljer så mycket att de är svåra att jämföra. Nikon är kraftigt styrd av menysystemet på skärmen, har en ny och egendomlig blixtsko och kameran är främst är tänkt at användas helt i autoläge. Ryktet säger att autofokus är grymt snabb kanske snabbast på marknaden vad vet jag. Tanken med nikon är att man ska byta från en kompaktkamera till denna och få en så sömlös övergång som möjligt. På objektivsidan är det ännu så länge tunt men det tar sig säkert.
Samsungen är mer konventionell map blixtsko och den övriga hanteringen, dessutom följer det väl med en liten blixt. AF är lite långsammare men den är nog tillräckligt snabb för de flesta behov. På objektivsidan är det nog bara m4/3 som kan konkurrera, för pannkakorna samsung har är superfina jag har en 30/2 och 20/2.8 och de är bra och kompakta. Det ska komma fler fina gluggar snart som är klart intressanta som en 16-50/2.8
Mitt personliga råd är en samsung NX200/210 de börjar gå ner i pris, samma som NX1000 har jag sett, det är en lite med stadigare kamera och bättre skärm med nästan samma utseende och innanmäte, sensor osv.
Nackdelen med samsung är tyvärr deras enorma RAW filer och att det på vissa objektiv saknas profiler för automatisk korrigering i Lightroom.
Lycka till
Hans
PS. På blocket finns det mycket att fynda.......med lite tålamod.DS