Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 1 V1 eller Samsung NX1000??!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Wat

Ny medlem
Hej!
Har tänkt köpa mig en kamera men har svåra beslutsproblem då jag inte är jätte insatt i foto.
Har sållat och fastnat vid Nikon 1 V1 och Samsung NX1000.
Någon som fotat med dessa eller är insatt och vet hur dessa är? Var in på Elgiganten men de verkade kunna mindre än mig. :/
Tacksam för lite hjälp!

Har en V1 som jag är nöjd med. Samsung vet jag inget om.

V1-bilderna blir mycket bra, autofokusen är riktigt snabb och storleken är toppen för en kamera som ger kvalitetsbilder. Bra objektivserie också.

Så sammangtaget är det positivt.

Det jag stör mig på är
- Lätt att komma åt inställningsratten för video, flerbildsläge mm
- Externa blixten är inte tillräckligt stark för att studsa i tak/väggar
- Lång tid mellan foto ett och två (om man inte använder flerbildsläget)

Hej!
Har tänkt köpa mig en kamera men har svåra beslutsproblem då jag inte är jätte insatt i foto.
Har sållat och fastnat vid Nikon 1 V1 och Samsung NX1000.
Någon som fotat med dessa eller är insatt och vet hur dessa är? Var in på Elgiganten men de verkade kunna mindre än mig. :/
Tacksam för lite hjälp!

Hej!

Till att börja med gå in på bythom.com eller sansmirror.com och läs om kamerorna, jag anser att han har en sansad syn på sådant.

Jag har en NX10 och är jättenöjd med den.

Min åsikt är att båda kamerorna skiljer så mycket att de är svåra att jämföra. Nikon är kraftigt styrd av menysystemet på skärmen, har en ny och egendomlig blixtsko och kameran är främst är tänkt at användas helt i autoläge. Ryktet säger att autofokus är grymt snabb kanske snabbast på marknaden vad vet jag. Tanken med nikon är att man ska byta från en kompaktkamera till denna och få en så sömlös övergång som möjligt. På objektivsidan är det ännu så länge tunt men det tar sig säkert.

Samsungen är mer konventionell map blixtsko och den övriga hanteringen, dessutom följer det väl med en liten blixt. AF är lite långsammare men den är nog tillräckligt snabb för de flesta behov. På objektivsidan är det nog bara m4/3 som kan konkurrera, för pannkakorna samsung har är superfina jag har en 30/2 och 20/2.8 och de är bra och kompakta. Det ska komma fler fina gluggar snart som är klart intressanta som en 16-50/2.8

Mitt personliga råd är en samsung NX200/210 de börjar gå ner i pris, samma som NX1000 har jag sett, det är en lite med stadigare kamera och bättre skärm med nästan samma utseende och innanmäte, sensor osv.

Nackdelen med samsung är tyvärr deras enorma RAW filer och att det på vissa objektiv saknas profiler för automatisk korrigering i Lightroom.

Lycka till

Hans

PS. På blocket finns det mycket att fynda.......med lite tålamod.DS

Dessa kameror är ändå så olika att du bör titta på hela spegellösa segmentet:
Sony NEX, micro 43, Nikon 1, Samsung NX, Canon EOS-M (fast denna skulle jag välja bort).

Min åsikt är att båda kamerorna skiljer så mycket att de är svåra att jämföra. Nikon är kraftigt styrd av menysystemet på skärmen, har en ny och egendomlig blixtsko och kameran är främst är tänkt at användas helt i autoläge. Ryktet säger att autofokus är grymt snabb kanske snabbast på marknaden vad vet jag. Tanken med nikon är att man ska byta från en kompaktkamera till denna och få en så sömlös övergång som möjligt. På objektivsidan är det ännu så länge tunt men det tar sig säkert.

Jag lekte lite med flickvännens J3 häromveckan. En mycket trevlig liten kamera, men just autofokusen upplevde jag som grymt seg. Det kan i och för sig bero på någon inställning som jag inte hittade, för den ville fokusera hela tiden den var på, oavsett vad man gjorde med den.

1-Nikkor objektiv är det fortfarande lite tunnt med, men med en FT1 så kan man använda alla vanliga Nikkor-objektiv med F-bajonett också.

Jag lekte lite med flickvännens J3 häromveckan. En mycket trevlig liten kamera, men just autofokusen upplevde jag som grymt seg. Det kan i och för sig bero på någon inställning som jag inte hittade, för den ville fokusera hela tiden den var på, oavsett vad man gjorde med den.

1-Nikkor objektiv är det fortfarande lite tunnt med, men med en FT1 så kan man använda alla vanliga Nikkor-objektiv med F-bajonett också.

Hej!

Som jag skrev är nikons spegelösa tänkta att använda i full-auto och precis som de är programmerade väljer kameran kontrastfokus när ljuset tryter ist för kombinera fasdekfokus och kontastfokus och detta gör kameran långsammare, detta beteende går inte att ändra utan bara att tugga i sig......;-) men det ska ju inte paja ur helt som kanske din flickväns verkar ha gjort eller så är förväntningarna på snabbhet för högt ställda, vad vet jag.

Hans

Jag ser två vattendelare i spegellösa segmentet:
1. EVF eller bara TFT: EVF: Fuji X-pro 1 (har även optisk genomsiktsökare), EX-1, tvåsiffriga NX 10,11 etc), Sony NEX 6,7, Nikon V1,V2, Panasonic G och GH och Olympus EM-5. Vissa har extern EVF som tillval men detta blir dyrt - vill man ha EVF är det bäst att den är inbyggd.
2. Vill man använda gamla manuella objektiv finns störst utbud av adaptrar till Sony NEX samt focus peaking som gör manuell fokus hyffsat enkel.

jag är valde mellan mellan samsung nx1000, sony nex, någon olympus och en nikon 1 när jag skulle köpa en mindre kamera.
Det blev en nx1000 mycket på grund av det prisvärda objektivutbudet.

Jag är hur nöjd som helst med Nx:en
+bildkvalitén
+kitzoomen som följer med är faktiskt rätt skarp och saknar ca
+mindre än flesta med evf=går ner i jackfickan med kitzoomen
+ergonomin och menyerna känns igenomtänkta
+lätt

-Plast(Dock rätt stadig plast men plast är alltid plast)
-hög iso jpeg bilderna kunde vara bättre
-ingen bildstabilisering i huset(olympus har det)

Tackar för all info! Efter att läst och jämnfört så blev det en NX1000, den verkar vara prisvärd och finns en uppsjö objektiv mm. Dessutom fick jag den till ett bra pris. :)
Den borde räcka för det jag fotar.

Jäklars bra pris, ligger på 3999:- inkl surfplatta förvisso så kanske blir samma pris i slutändan ändå.
Men i korthet är du nöjd med den?

Är riktigt nöjd med den. Grymt fin kamera till det priset.
Kan rekommendera den starkt. Nu vill jag bara uppdatera med större blixt och nått objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar