Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon återkallar EN-EL3 batterier

Produkter
(logga in för att koppla)
Perfekt, mitt batteri har laddats så många gånger nu att det inte kör optimalt, och det råkar vara ett i en "vinnarbatch" :)

Då får man hoppas...

...att det inte är laddarna som det är fel på !

Microsoft bytte ju ut strömsladden efter att ett antal XBox'ar fattat eld... problem bestod egentligen i att elkontakten i XBox'en som man ansluter strömsladden till glappade på kall-lödningar.

Istället för att åtgärda felet försåg man XBox-ägare med strömsladdar som hade en dosa med något slags överslagsskydd :p

Snacka om workaround !!!

Re: Då får man hoppas...

SmashingPumpkins skrev:
...att det inte är laddarna som det är fel på !

Microsoft bytte ju ut strömsladden efter att ett antal XBox'ar fattat eld... problem bestod egentligen i att elkontakten i XBox'en som man ansluter strömsladden till glappade på kall-lödningar.

Istället för att åtgärda felet försåg man XBox-ägare med strömsladdar som hade en dosa med något slags överslagsskydd :p

Snacka om workaround !!!

Jag var en av dem som fick ny sladd. På paketet som den anlände i så stod det "High Priority".

Lite OT men ändå =D

Själv hoppas jag mest på ett nytt gratisbatteri för mitt börjar bli lite trött... måste kolla numret när jag kommer hem. Lite som ett Nikonlotteri det här :eek:)

Tycker att det är imponerande att efter enbart 5(!) fall under mer än ett år återkallar de hela serien. De måste ju ha sålt hundratals om inte tusentals batterier under tiden i dessa serier. Vilken fraktion av dem blev överhettade? 0,?%? Min respekt till Nikon.

timofej skrev:
Tycker att det är imponerande att efter enbart 5(!) fall under mer än ett år återkallar de hela serien. De måste ju ha sålt hundratals om inte tusentals batterier under tiden i dessa serier. Vilken fraktion av dem blev överhettade? 0,?%? Min respekt till Nikon.

"5 fall" det kallas marknadsföring... något Volvo, BMW och många andra biltilverkare aldrig hört talas om... inte Dell för den delen heller :p !

Ännu mer bonus är att Nikon skriver att dom som skickar in återkallade EN-EL3 batterier får EN-EL3a eller EN-EL3e som i utbyte. Dom är ju ännu bättre!

hur?

Nåån som fått kontakt med Nikon och fått svar på hur man går tillväga? Informationen på Nikons hemsida är inte komplett med adress och förfarande. Eller?

Re: hur?

linusf skrev:
Nåån som fått kontakt med Nikon och fått svar på hur man går tillväga? Informationen på Nikons hemsida är inte komplett med adress och förfarande. Eller?

Jo, ingen adress men telefonen finns ju där. Där står det också att man får ett förbetalt paket med adressen på dit man ska skicka batteriet. Stället ligger någonstans i Europa, alltså inte nödvändigtvis i Sverige. Det blir en del kostnader för Nikon för denna övning. 4 fall var det vid närmare granskning.

Skönt att man inte ligger i den serien som de utlyste på hemsidan ;)

Mitt batteri har nämligen 5 tecken, mot de 4
som tydligen är aktuella ;)
Alla började ju även på A det gör inte mitt ;)

synd för er som har såna, tur för oss som inte har ;)
bra utav Nikon! :)

Happ, mitt batteri är tydligen farligt! Undrar om man orkar byta, verkar ju lite struligt... Och sedan blir man ju batterilös för ett tag, för min del kameralös eftersom jag bara har ett batteri. Det är ju lite dåligt av dem. Det blir nog att jag skiter i att lämna in det ändå.

SmashingPumpkins skrev:
"5 fall" det kallas marknadsföring... något Volvo, BMW och många andra biltilverkare aldrig hört talas om... inte Dell för den delen heller :p !
Dell ja, hade en Dell bärbar med 2 batterier som tillbakakallades. De var tillverkade av Panasonic, liksom många andra batterier är.
Det funkade, om jag inte missminner mig, så att de först skickade 2 batterier i utbyte mot de 2 defekta. När jag sedan skickade tillbaka de 2 defekta i medlevererade paket så kom efter ett tag 2 till. Jag fick alltså 2 extra mot vad jag hade förut. De försäkrade sig på så vis om att jag inte stod batterilös samtidigt som de fick in de havererade genom att erbjuda nya i utbyte mot dem.
Senare tillbakakallades även nätadaptern, så det var mycket med den strömförsörjningen.

Mitt batteri finns med i batchen.

Förstår inte hur de tänkt man ska gå till väga för att få batteriet utbytt?

Ovanför tabellen har de skrivit att man skall följa anvisningar som ska finnas efter tabellen med batch-nummer, men direkt efter tabellen skriver de att man "även" kan ringa...

Känns som det saknas information...

/Peter

Ring Nikon på 08-51992136. De skickar sedan ett frankerat kuvert till dig som du stoppar batteriet i. Kuvertet landar sedan i Holland som sköter kontroll och (förhoppningsvis) retur av nytt batteri.

Jag frågade hur lång tid detta skulle ta...det kunde han inte svara på men jag var nu ställd i kö för att få ett nytt batteri.

Det lustiga är att endast (!) 70 svenskar hade hört av sig (vid cirka 12:30 idag 10/11) så förhoppningsvis får vi som är snabba ett batteri på posten utan dröjsmål.

Jag mailade Nikon i Upplands Väsby och fick följande svar:

"Hej Patrik,

Du kan ringa 0851992136 för att anmäla utbyte.

Utbytet sköts centralt för hela Europa så vi har inga batterier hos oss för utbyte.

Med vänliga hälsningar / Best regards

Patrik Pohjanen

Service Manager"

Tydligen ringer man för att få ett frankerat paket man skickar tillbaka batteriet i.

//Patrik

Hmm.. måste bara kolla en sak... det där batch numret på baksidan av batteriet.. ska det vara 4:a eller 3 "siffrigt".. eller ska man själv sätta en 4 framför de tre (i mitt fall) siffror som står på batteriet?

SmurfMolly skrev:
Hmm.. måste bara kolla en sak... det där batch numret på baksidan av batteriet.. ska det vara 4:a eller 3 "siffrigt".. eller ska man själv sätta en 4 framför de tre (i mitt fall) siffror som står på batteriet?

"Nummret" på mitt batteri bestod av 4 tecken (två siffror + två bokstäver)

Det kanske kan vara färre eller fler än 4 tecken för vissa?

/Anders

Edit:
Dom återkallade batterierna på listan har alla antingen 2 siffror + 2 bokstäver, eller 1 siffra + 3 bokstäver

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar