Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor-S 50/1,4 (var: "Nikon")

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Nikon

Av en kompis har jag fått en gammal analog Nikon FE tror jag den heter. Kameran verkar ha hängt sig på något vis men eftersom jag ändå plåtar enbart digitalt så är den rätt ointressant för mig.Kör med Konica Minolta dessutom.

Men objektivet måste väl vara av intresse för en Nikonist antar jag?
Det verkar vara i bra skick.
Det står Nikkor-S Auto 1:1.4 f050mm.
Ljusstarkt alltså.
Men vad står auto för?
Är det ett bra objektiv?
Har den något värde?

Bilagor

• nikon2bbb.jpg
    nikon2bbb.jpg
    50.2 KB · Visningar: 242
Auto står för automatisk nedbländning. Alltså att man kan fokusera med öppet objektiv och ta bilden på rätt bländare utan att skruva dit den själv först. Det var inte en självklarhet på urtiden.

Objektivet är tillverkat någon gång i början av sjuttiotalet och är således inte av AI-typ från början. I så fall behöver det modifieras för att funka med moderna kameror. Om kopplingen till ljusmätaren på din FE funkar så är det redan modifierat.

Det är ett bra objektiv, men det ekonomiska värdet är rätt ringa. 300-400 kanske.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto