Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor AF 28-85 krånglande "bländare"

Produkter
(logga in för att koppla)

Matts Olof

Medlem
Jag har nyligen köpt en F4 med ett Nikkor AF 28-85 f3,5-4,5.
Det verkar som att bländarautomatiken låser sig på 22 (del läge som automatiken ska slå in på) Mina bilder tagna med automatikprogram blir underexponerade?(mörka), medan de foton som jag tar manuellt blir ok. Har någon haft liknande problem, eller koll på vad som är i görningen?

Matts Olof skrev:
Jag har nyligen köpt en F4 med ett Nikkor AF 28-85 f3,5-4,5.
Det verkar som att bländarautomatiken låser sig på 22 (del läge som automatiken ska slå in på) Mina bilder tagna med automatikprogram blir underexponerade?(mörka), medan de foton som jag tar manuellt blir ok. Har någon haft liknande problem, eller koll på vad som är i görningen?

Kolla kontaktytorna på gluggen och kameran. Har du någon annan glugg att testa med så du vet om det är kameran eller gluggen som krånglar.

Gluggen har en liten "arm" som kamerahuset trycker till givet läge. Kolla så att det fungerar som det skall på gluggen.

Håll gluggen framför dej, utan kamerahus. Pricken skall vara uppåt. "Armen" sitter på höger sida och skall öppna bländarlamellerna, så att mer ljus kommer in, om du för den uppåt.

Gluggen skall naturligtvis vara inställd på minsta bländaröppning (22 eller motsvarande).

/AnWi

Senast ändrad:
Tack ska du ha. Jag har kollat armen och den löper mjukt och fint. Kontaktytorna ser ut att vara fina, torkade av dem bara för sakens skull, men bländaren ligger fast på 22. Jag lämnade in både kamera och objektiv i eftermiddags. (garanti) Tack för ditt svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar