Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 70-300 - Motljusskydd ??

Produkter
(logga in för att koppla)

astra

Medlem
Jag har precis köpt mitt första zoom-objektiv, ett Nikkor 70-300 1:4-5.6

Nu undrar jag om någon har lust att lite snabbt förklara hur jag använda det medföljande motljusskyddet ?

Ska jag alltid låta det sitta på eller finns det vissa situationer som jag absolut bör använda det, eller absolut INTE bör använda det.

Kameran blir ju så in i h-vete skrymmande med skyddet på...

Om du objektivet det när det finns starka ljuskällor tex solen någonstans mellan dig och motivet eller bakom motivet skall du nog använda motlj. skyddet.
Om du "kan" ha skyddet på för jämnan. Enda tillfället du bör ta av det är om du använder blixt

Tjaa. det gäller ju bara vid användandet av den interna blixten...Innomhus lär det ju inte ha någon funktion ändå...

Men som sagt solsken - motljusskydd på.

Du kan testa och rikta kameran, sån du har solen i kanten av sökaren och titta. Då kommer du att se reflexer i sökaren (70mm). Zoomar du sedan ut mot 300 så kommer dessa att försvinna.

Ett tillfälle till där det är bra att ha det på är om man plåtar på en konsert. Då är det iofs inte så mycket solsken. Men jag har märkt att det skyddar bra mot alla fulla idioter som springer runt och vill kladda på linsen med ölmarinerade fingrar:D

MVH
Greve Nickon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar