Nu pratar du bara om just dina exemplar. Så stor skillnad är det normalt inte.
Såklart!
Hade väntat mig en kommentar som den. Och du äger båda objektiven eller har testat båda genomgående antar jag då med tanke på ditt uttalande?
Kan då tala om att jag pratar inte om bara mitt exemplar. Jag pratar även om dom hundratals, och kanske t.om. tusentals bilder tagna av andra med båda dessa objektiv jag sett när jag suttit och jämfört innan ett ev. köp.
Visst, det kan finnas måndagsex av båda objektiven samtidigt som det kan finnas extremt bra ex av båda. Men kom igen nu!
Ett mer än dubbelt så dyrt objektiv är bättre. Vad är det som är så svårt att acceptera med det? Och nu pratar jag återigen inte bara om bildkvaliteten.
Det känns som att väldigt många amatörfotografer måste försvara sin billigare utrustning hela tiden. Har sett detta fenomen tidigare på många andra forum också. Inte bara fotoforum, och inte bara när det gäller kameror. Har precis följt en tråd på ett annat forum där ett gäng fotografer försöker övertyga sig själva om att deras Panasonic DMC-FZ28 superzoom är lika bra eller t.o.m. bättre än en Nikon D80-D90.
Vet inte om det beror på jantelagen eller den svenska avundsjukan.
Det verkar finnas ett oerhört behov för många amatörfotografer att hävda att deras billiga utrustning är lika bra som dyrare utrustning. Och att dom inte blir bättre fotografer med dyrare utrustning.
Förstår inte detta fenomen.
Jag vet iallafall vad jag tycker i fallet i denna tråd. Har sett det med mina egna objektiv, och har sett det på dom hundratals/tusentals sedda bilder tagna med båda objektiven av andra fotografer.
Om du eller någon annan tror att det bara gäller mina exemplar så får ni tro det. Nu har jag detta objektiv och tycker det är bra. Är jag helt nöjd? Nej, mitt nästa mål är att köpa ett 70-200 f2,8 VRII.
Kommer jag påstå fram tills dess att mitt 70-300 är lika bra som det? Nej.
Kommer jag att behålla mitt 55-200 när jag köpt en 70-200 f2,8 vrII? Nej.
Kommer jag behålla mitt 70-300 när jag köpt mitt 70-200? Ja absolut.
Kommer ett 70-200 f2,8 VRII göra mig till en bättre fotograf? Ja, jag kanske får mer inspiration att försöka ta bättre bilder och tycker det är roligare att fota med bättre utrustning. Det kommer åtminstone hjälpa mig på traven att ha bättre utrustning.
MVH/Danne