ANNONS
Annons

Nikkor 50mm f/1.1, 11-bladig bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Mesch

Aktiv medlem
Hittade den här linsen när jag satt och surfade:

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/RF-Nikkor/index.htm

Frågan är framförallt. Numera är det ju 7 el 9-bladigt som gäller.
Finns det någon här som har sett bilder från en 11-bladigt objektiv? Vad ger det för resultat, blir det helt magiskt eller märks det knappt?

Det borde ju kunna göra en del då det är skillnad mellan 7 & 9-bladare

Det är ju en otroligt vacker syn oavsett bildresultat :)
 
Jag kan icke räkna dem alla........

Hittade den här linsen när jag satt och surfade:

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/RF-Nikkor/index.htm

Frågan är framförallt. Numera är det ju 7 el 9-bladigt som gäller.
Finns det någon här som har sett bilder från en 11-bladigt objektiv? Vad ger det för resultat, blir det helt magiskt eller märks det knappt?

Det borde ju kunna göra en del då det är skillnad mellan 7 & 9-bladare

Det är ju en otroligt vacker syn oavsett bildresultat :)

Hur jag än räknar, så får jag det till 12-bladigt!

/prylnissen ("messerschmitten")
 
Det märks faktiskt knappt, isf är det mer skillnad på rundade vs raka blad. Det viktiga är i vilket fall som helst (mest med raka blad) att det är ett ojämnt antal, och att mekaniken har så lite spel att pupill-formen inte förvrängs till elliptisk eller fyrkantig eller nåt när man bländar ner lite mer...

Fem är lite lite, det kan man inte anpassa en rundad bladgeometri till och få ett bra resultat. Sju går bra, nio kan man få att se nästan exakt runt ut hela vägen ner till F/8, och sen är diffraktionen lika stor/större än defocus-effekten.
 
Det märks faktiskt knappt, isf är det mer skillnad på rundade vs raka blad. Det viktiga är i vilket fall som helst (mest med raka blad) att det är ett ojämnt antal, och att mekaniken har så lite spel att pupill-formen inte förvrängs till elliptisk eller fyrkantig eller nåt när man bländar ner lite mer...

Fem är lite lite, det kan man inte anpassa en rundad bladgeometri till och få ett bra resultat. Sju går bra, nio kan man få att se nästan exakt runt ut hela vägen ner till F/8, och sen är diffraktionen lika stor/större än defocus-effekten.

Coolt, så det är mest för syns skull då. Snyggt är det så varför inte :)
 
.... Det viktiga är i vilket fall som helst (mest med raka blad) att det är ett ojämnt antal, och .....


Har det verkligen någon betydelse om det är ojämnt eller jämnt antal blad?
Canon kör tex med 8 blad på de bättre och 6 blad på de enklare objektiven.

Jag håller givetvis med dig om att ju fler och rundare desto bättre.
 
Det ska bli "krämigare" bokeh med fler, har för mig att finns äldre M42-objektiv med uppåt 18 lameller!

Edit: Takumar 200/3.5 har 18 stycken!
 
Bländarens form syns ofta inte alls i bakgrundsoskärpan, utan visar sig bara när det är handlar om enskilda starka ljuspunkter. Det finns massor av objektiv med skitbra bokeh som bara har 5 eller 6 bländarblad, så det där med "krämigare" anser jag vara totalt nonsens.

Sen måste jag säga att jag föredrar 6-kantiga "oskärpecirklar" (de är ju inte cirklar då) framför 7-, 8- eller 9-kantiga om det handlar om icke rundade bländarblad. 8 är snyggare än 7 och 9 också förresten.

Tillägg: Jag skulle gissa att anledningen till den 12-bladiga bländaren hos 50/1,1 är att lamellerna inte skulle få plats om de var färre. Objektivets yttertub är nämligen rätt liten i diameter i förhållande till linsernas storlek.
 
Mja, men nog tycker jag att bokehn påverkas negativt av kantiga ljuspunkter, som ju alltid uppkommer med färre lameller. Alltså när objektivet bländas ner något, inte annars...

Ett bra exempel är skillnaden mellan gamla AF-D 50/1,4 och nya AF-S 50/1,4 G. Skillnaden i bokeh dom emellan är enligt mej inte alls påtagligt vid "full glugg", men nedbländat ett par steg, gör sej kantigheten direkt påmind och den nyare "G"-varianten ger mycket snyggare ljuskäglor.
Beror väl även till viss del på att den nya 50/1,4 även har något rundade lameller.

/K
 
Tillägg: Jag skulle gissa att anledningen till den 12-bladiga bländaren hos 50/1,1 är att lamellerna inte skulle få plats om de var färre. Objektivets yttertub är nämligen rätt liten i diameter i förhållande till linsernas storlek.

Se en logiskt teknisk förklaring :)

Har inte födjupat mig i bokeh:ns underbara värld. Det verkar vara för mycket vodoo & tyckande för att det ska gå att föra en rimligt tråd kring det ;-)

Hmm vad ger bl 50/1.1 för skärpedjup på en småbildskamera? Inte för att detta är ett dylikt objektiv men som ren räkneövning är den ju lite rolig.
 
Är det inte stor skillnad när man bländar ner? 12 lameller torde ge 12-uddiga stjärnor, vid punktljuskällor när man bländar ner?

Detta är som jag ser det en av de större skillnaderna på att ha 7, 8 eller 9 lameller. med 7 får man 14-uddiga med 8 får man 8-uddiga och med 9 får man 18 uddiga stjärnor. Vad man föredrar är ju upp till var och en men själv tycker jag 14 och 18 blir alldeles för rörigt. 12 har jag aldrig sett förr.

Mvh
Jerka
 
Bokehn är nog beroende av både linsformula och bländarlamellernas antal/utformning. Har själv två optiker med 11 respektive 12 lameller. Oskärpans utseende för dessa båda upplever jag som ganska olika. Formulan är också helt olika med många linser/grupper och asfäriska element i den ena, medan den andra har enkel konstruktion med få linser/grupper. Den senare, en Heliar-konstruktion, härstammar från en grundoptik från 1902, som i vissa senare utföranden har ett manuellt justerbart element för att just kunna ändra oskärpan, och utseendet på övergången till oskärpan, och därmed få ett mera softat intryck.
 
Är det inte stor skillnad när man bländar ner? 12 lameller torde ge 12-uddiga stjärnor, vid punktljuskällor när man bländar ner?

Detta är som jag ser det en av de större skillnaderna på att ha 7, 8 eller 9 lameller. med 7 får man 14-uddiga med 8 får man 8-uddiga och med 9 får man 18 uddiga stjärnor. Vad man föredrar är ju upp till var och en men själv tycker jag 14 och 18 blir alldeles för rörigt. 12 har jag aldrig sett förr.

Mvh
Jerka

Nja, med 7 lameller får man sju hörn osv.

/K
 
Nja, med 7 lameller får man sju hörn osv.

/K

Jag har "tyvärr" inget annat än 8 lameller i mina glas så jag kan inte testa detta själv. Och jag är på inget sätt någon optisk expert eller så. Men om jag förstått det rätt så får man dubbelt så många uddar som man har lameller. Men har man jämt antal lameller sammanfaller (förhoppningsvis då) de motsatta uddarna med varandra och därför blir det lika många uddar som man har lameller. Har man däremot udda antal lameller så sker inte detta och man får således dubbelt så många uddar som antalet lameller. Hade vart kul om någon ville verifiera detta. Teoretiskt eller praktiskt spelar eg ingen roll. Men bildexempel från Nikons 50:eek:r har jag efterlyst i tidigare trådar men ingen har kunnat/viljat leverar dylika bilder för beskådande...

(Anledningen då var att jag började bli måttligt irriterad över 5D2:s fokusprestanda och började snegla på Nikon. En av mina farhågor var just detta fenomen då Nikon valt att köra med 9 eller 7 lameller i sina 50:eek:r? Nu löste fokusproblemen sig och jag har lagt ner dessa planer men då efterlyste jag lite bildexempel men fick aldrig se några...)

Mvh
Jerka
 
Om man för enkelhetens skull tänker sej ett objektiv med tre eller fyra lameller så är det ju tydligt att det bör bli tre respektive fyra uddar.

/K
 
Om man för enkelhetens skull tänker sej ett objektiv med tre eller fyra lameller så är det ju tydligt att det bör bli tre respektive fyra uddar.

/K

Eftersom jag har dålig koll på exakt hur en optik fungerar och varför det blir uddar över huvudtaget så...nä det är inte tydligt. Du har ju en 35/2 D med 7 lameller. Ta en bild på lamporna hemma ikväll på bländare 16 och lägg upp bilden så jag kan bli övertygad!

Mvh
Jerka
 
Här exempel på bilder från 11-bladig 50mm på några olika bländare:

http://www.fotosidan.se/blogs/graal-blog/22039.htm

Och så en annan bild med samma optik på bl. 2,8 (ett steg nedbländad från full öppning):

http://www.graal.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=1457179&lg=1

Tackar för exemplen. Det ser riktigt mumsigt ut,väldigt len och fin oskärpa.
Nu måste man alltså springa ut och köpa en Nikon S3 med ett 50/1.1 nu, usch det låter dyrt, objektivet lär inte vara lätt att få tag i heller.

Som Nikon-nörd är väl allt annat otänkbart ;-)
 
Mja, men nog tycker jag att bokehn påverkas negativt av kantiga ljuspunkter, som ju alltid uppkommer med färre lameller. Alltså när objektivet bländas ner något, inte annars...

Ett bra exempel är skillnaden mellan gamla AF-D 50/1,4 och nya AF-S 50/1,4 G. Skillnaden i bokeh dom emellan är enligt mej inte alls påtagligt vid "full glugg", men nedbländat ett par steg, gör sej kantigheten direkt påmind och den nyare "G"-varianten ger mycket snyggare ljuskäglor.
Beror väl även till viss del på att den nya 50/1,4 även har något rundade lameller.
Det beror mycket på vad man fotograferar. I en bakgrund med låg kontrast är det oftast helt omöjligt att se formen på bländaröppningen, medan den vid mörkerfoto i stadsmiljö gör sig mycket påmind.
Huruvida själva oskärpan är mjuk eller inte har väldigt lite med bländarens form att göra. Ta ett vanligt 50/1,8 till exempel. Det ger enormt mycket otrevligare bokeh vidöppet än nedbländat, och då har det ändå mycket kantig öppning i det senare fallet.

Se en logiskt teknisk förklaring :)

Har inte födjupat mig i bokeh:ns underbara värld. Det verkar vara för mycket vodoo & tyckande för att det ska gå att föra en rimligt tråd kring det ;-)
Det kan man lugnt säga, och det finns många irrationella myter och konstiga åsikter. Ett fint exempel är att de flesta på alla fotoforum runtom i världen alltid (så länge internet funnits i alla fall) verkat tycka att bokeh är bättre ju mjukare den är. Sen släppte Sigma sitt 50/1,4 som saknar motstycke när det gäller mjuk bokeh, och plötsligt tyckte förståsigpåarna att dess bokeh var för mjuk (bra). Ett klart fall av märkesbögeri och oviljan att inse att det bästa inte alltid är det som är dyrast, har tjusigast namn samt röner högst prylbögfaktor bland beundrarna.

Hmm vad ger bl 50/1.1 för skärpedjup på en småbildskamera? Inte för att detta är ett dylikt objektiv men som ren räkneövning är den ju lite rolig.
Jag hävdar som vanligt att man inte kan mäta skärpedjup. Det är helt lönlöst om man inte först bestämmer vilken storlek en oskärpecirkel ska ha för att anses vara "skarp". Detta beror på visningsformatet, bland annat. Det är enklare och trevligare att kolla hur stora oskärpecirklarna blir i bakgrunden, när man fokuserat på något vid ett visst avstånd. Vid f/1,1 blir de ungefär 1,3 gånger större i diameter än vid f/1,4, så det är ingen enorm skillnad.
Varje helt steg ger 1,4 gånger större oskärpecirklar bortom skärpeplanet, om objektivet är "perfekt", det vill säga har helt jämn luminans hos oskärpecirklarna. Nu stämmer det inte i praktiken, utan beroende på olika korrektion för sfärisk aberration så kan oskärpecirklarna bli lite olika stora även vid en och samma bländaröppning.

Om man för enkelhetens skull tänker sej ett objektiv med tre eller fyra lameller så är det ju tydligt att det bör bli tre respektive fyra uddar.
Det där med uddar handlade nog om hur till exempel gatulampor beter sig om de befinner sig i skärpeplanet, och då har det inte med bokeh att göra. Det handlar snarare om diffraktion, och man får oftast två "strålar" per hörn i bländaröppningen.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar