ANNONS
Annons

Nikkor 50 mm f/1,4 vs f/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnieP

Ny medlem
Hej!

Jag undrar hur stor skillnad det är mellan

Nikkor 50 mm f/1.4D AF ca 3600:-
Nikkor 50 mm f/1.8D AF ca 1500:-

Jag har en Nikon D60, är en kunskapstörstande nybörjare som vill ta fina porträttfoton/ vardagsbilder främst av barnen. Har nu ett 18-200 mm objektiv. Enbart inbyggd bilxt.

Är det förstnämnda såpass mycket bättre att det är värt mer än det dubbla priset?
Vad jag förstår så är det lite skillnad på hur de är uppbyggda inne i objektivet.

Är det stor skillnad mellan f/1.4 o f/1.8?

Tack så mycket!
Fin sida du tipsade om.

Vilken djungel med alla beteckningar!
Jag tänker mig att fota med stor bländare o kort skärpedjup.
Då är det alltså ett AF-S Nikkor 50 mm f/1.4 G som passar bäst till min kamera om jag vill ha ett fast 50 mm?

Såg en annan tråd där de diskuterade 35 mm vs 50 mm.
Får ta till mig alla synpunkter o råd och fundera lite till innan det blir något köp.

Såg en annan tråd där de diskuterade 35 mm vs 50 mm.

Det kan man ju bara avgöra själv, beror ju helt på vad man ska fota för nått, det du kan göra är att ta ditt objektiv och ställa in på 50mm.. sen går du och provar och känner efter hur det känns, sen ställer du in det på 35mm.. och provar hur det känns. Då visar det sig lätt vilket det är du känner dig mer bekväm med mellan 35mm och 50mm.

Det kan man ju bara avgöra själv, beror ju helt på vad man ska fota för nått, det du kan göra är att ta ditt objektiv och ställa in på 50mm.. sen går du och provar och känner efter hur det känns, sen ställer du in det på 35mm.. och provar hur det känns. Då visar det sig lätt vilket det är du känner dig mer bekväm med mellan 35mm och 50mm.
Jag har både 35 mm f/2 och 50 mm f/1.4 till en D90 (samma typ av sensor som D60). Tycker nog att 50 mm är roligare att använda och känns mer användbart. Det motsvarar ju 75 mm med FX och blir ett bra porträttobjektiv medan 35 mm blir mer neutralt.

nja, nikons 18-200 är ett DX objektiv vilket inte deras 50 är så det blir ju 75mm man får testa på 18-200, 35an är DX så det blir la samma.

nja, nikons 18-200 är ett DX objektiv vilket inte deras 50 är så det blir ju 75mm man får testa på 18-200, 35an är DX så det blir la samma.

Brännvidden är konstant oberoende av om det är DX eller FX eller någon annan storlek på sensorn. Skall man prova sig fram vad gäller brännvidder med ett zoomobjektiv ställer man brännvidden på det samma som gäller för ett fast objektiv. Ställ alltså zoomen på 50mm respektive 35mm.

En sak att beakta är att 50mm på en D60 ofta blir för mycket inomhus. handlar det bara om porträtt och det finns plats är 50mm att föredra (tycker de flesta).

/FW

Hej!

Jag undrar hur stor skillnad det är mellan

Nikkor 50 mm f/1.4D AF ca 3600:-
Nikkor 50 mm f/1.8D AF ca 1500:-

Jag har en Nikon D60, är en kunskapstörstande nybörjare som vill ta fina porträttfoton/ vardagsbilder främst av barnen. Har nu ett 18-200 mm objektiv. Enbart inbyggd bilxt.

Är det förstnämnda såpass mycket bättre att det är värt mer än det dubbla priset?
Vad jag förstår så är det lite skillnad på hur de är uppbyggda inne i objektivet.

Är det stor skillnad mellan f/1.4 o f/1.8?

Autofokusen kommer inte fungera på din kamera med dessa objektiven. Vill du ha autofokus skulle jag rekomendera AFS 35 f1.8 DX.

/Karl

Tack för alla råd, synpunkter o erfarenheter.

Jag vill att autofokusen ska fungera så det får helt klart bli ett AFS objektiv.
Har testat ett 50 mm 1.4 som jag gillade men ska även testa med att fixera mitt zoomobjekt på 35 mm resp 50 mm.

Kommer det att bli någon vidvinkel effekt redan på ett fast 35 mm eller ska man ner mot 10-20 mm då?

Jag vill att autofokusen ska fungera så det får helt klart bli ett AFS objektiv.
Har testat ett 50 mm 1.4 som jag gillade men ska även testa med att fixera mitt zoomobjekt på 35 mm resp 50 mm.

Kommer det att bli någon vidvinkel effekt redan på ett fast 35 mm eller ska man ner mot 10-20 mm då?

35mm på din D60 kommer motsvara ca 50mm på en FX-kamera.

/Karl

Autofokusen kommer inte fungera på din kamera med dessa objektiven. Vill du ha autofokus skulle jag rekomendera AFS 35 f1.8 DX.

/Karl

Jag rekommenderar också 35mm objektivet, kort skärpedjup, så jag fick till detta häromdagen.
Riktigt användbart...

/John

Bilagor

• DSC_0241_1.JPG
    DSC_0241_1.JPG
    40.1 KB · Visningar: 1,555

35 mm motsvarar 52 mm på FX och därmet ett så kallat normalobjektiv. Alltså ingen påtaglig vidvinkeleffekt, Egentligen varken eller, utan mittemellan. Bra för landskap, annars ganska tråkigt.

För vidvinkel på DX rekommenderas en vidvinkelzoom från 10-12 mm och till 24 mm. Ganska dyra, men Tokina, Tamron och Sigma har ganska billiga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar