Annons

Nikkor 24-120/3.5-5.6G IF-ED VR

Produkter
(logga in för att koppla)

Jayk

Aktiv medlem
Någon med erfarenhet av detta objektiv?

Funderar på om detta kan vara ett bra komplement till Sigma EX 14/2,8 HSM. (Alt. Nikons kommande 18/200 VR-objektiv?)
 
Recensionerna här på fotosidan pratar ju gott!

I nr 12 2003 av tidningen Foto finns det ett test av objektivet (se bild)

Har för mig att den testats senare också men det hittar jag inte...

Svante
 

Bilagor

  • 24-120.jpg
    24-120.jpg
    33.6 KB · Visningar: 584
Tjenare'. Har haft ett 24-120 VR till låns ett tag. Tycker inte att det tecknar så skarpt som man förväntar sig för priset. VR-mekanismen fungerade dock oklanderligt. För egen del väntar jag på tester av 18-200 innan jag bestämmer mig. Dessutom har det senare ju VRII och prisskillnaden är ju inte oöverkomlig.//mats
 
Jag är rätt nöjd med mitt men det var ingen wow-upplevelse måste jag säga. Hade den inte haft VR som funkar väldigt bra så vete sjutton om jag inte valt nåt annat.
 
Efter att ha läst om det på bla fredmiranda och dp så har det fått väldigt blandad kritik, mest dålig är jag rädd, jag skulle invänta tester på Nikons nya 18-200 om jag var du.

Annars är ju Nikons 18-70 kitglugg ett kap, ett mycket bättre objektiv än vad priset skvallrar om, jag tycker det är i klass med mitt Canon 17-40L, i allafall när det gäller optisk prestanda.
 
(Kent) Okej! Will do that! Men kan verkligen ett 18-200-objektiv slå ett 24-120 i optiska prestanda?

Vari ligger styrkan i det nya VRII? Är det något som liknar det IS-system som Canon har på sina vita L-optik-objektiv - där stabilisatorfunktionen går att ställa utifrån två perspektiv horisontell och vertikalt, eller enbart vertikalt - eller är det något annat som utgör skillnaden, samt hur kan detta påverka de optiska egenskaperna?
 
Tja, enligt gängse regler så borde 24-120 vara optiskt bättre än 18-200 om båda objektiven ligger i ungefär samma prisklass. Testerna får ge facit. VRII är enligt reklamen möjlighet till en fördubbling av slutartiden i en vis situation jämfört med VR. Redan i befintlig VR (på 70-200/2,8) kan man välja mellan 'normal' och 'active'. Den senare inställningen ger kraftigare kompensation för vertikala skakningar. mvh//mats
 
Hej igen. Hittade detta på nätet.

From company literature) Compact, lightweight and packed with an array of advanced features, the AF-S DX VR Zoom-Nikkor lens offers 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED focal range length and 11.1x zoom coupled with Nikon ED glass, Silent Wave Motor and enhanced Vibration Reduction (VR II).

The VR II feature enables significantly sharper handheld images at slower shutter speeds and in a wider range of lighting conditions than previous models. Equipped with this new lens, users can take pictures at shutter speeds up to four times slower than is possible with a non-VR lens.

The combination of the VR II technology, the 11x zoom feature and the focal length range--equivalent to a 27mm-300mm lens in 35mm format--means the AF-S DX VR Zoom-Nikkor is an ideal total package for dedicated amateurs and professionals alike.

Nikon's second generation VR technology offers users two modes to match different shooting conditions. First, the VR Normal Mode, which compensates for camera shake and includes automatic panning detection, as well as automatic tripod detection. And second, VR Active Mode, which compensates for pronounced or regular vibration, for example when shooting from a moving vehicle.

Like all AF-S Nikkors, the AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED features the compact Silent Wave Motor which enables high-speed autofocus that is not only extremely accurate but also super quiet, making it ideal for wildlife photography. In addition, the new lens has a minimum focus distance of 0.5m applicable to the entire zoom range.
 
Thnx people!

Låter som om detta objektiv kommer att bli en "hit" som resglugg för de som bara vill ha med ett objektiv (minimerad vikt + minimalt med damm på sensorn, så till vida objektivet får sitta på hela tiden).

Inväntar dock testerna!

Någon som har en 'clue' om prestandaskillnaden mellan Nikons 24-120 och Canons två alternativ; 24-105/4L och 28-135/3,5-5,6 - har för mig att 24-105:an återkallats... !?!
 
24-105an är tillfälligt återkallad. Borde vara ute i handeln snart igen då de åtgärdat felen på de redan sålda och alla nytillverkade inte har felet ifråga.

Men 24-105 är att jämnföra med samma klass som 24-70 och då motsvarande 17-55/2.8 på Nikonsidan.

28-135 och 17-85 är ju mellanklassobjektiv likväl som Nikons 24-120.

I tidningen FOTO lär det finnas tester på de flesta av de objektiv du undrar över om du har ett bibliotek relativt nära som kan tänkas ha tidningen.
 
(Peter) Menar du att canons 24-105 och nikons 24-120 tillhör olika kategorier...!??
 
Senast ändrad:
Ja, det är precis vad jag menar. Tittar du på vilka de olika objektiven riktar sig mot är det väldigt tydligt. Det är helt enkelt två olika klasser på objektiv.

24-105 har fast bländare över hela omfånget, är byggt i klass med resten av L-objektivet, och dessutom tätat.

24-120 Har variabel bländare, ingen tätning och troligen inte riktigt samma byggnadskvalite. Sedan får man ju se att det kostar ca 2/3 av 24-105 också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.