Annons

Nikkor 105 VR Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

KoDanne

Avslutat medlemskap
Idag beställde jag mitt första macro objektiv. Stod mellan detta och "Tamron 90". Men tänkte att jag har kanske igen på att inte snåla de tusenlappar som skiljer dessa åt, ville så gärna komma åt VR´n.

Kollat omdömen här på FS o alla verkar nöjda med detta, hoppas jag blir lika glad när jag får det som jag känner mig nu!!! :D
 
Det blir du garanterat, jag är supernöjd med mitt, och VR funkar rätt OK vid foton av blommor och insekter på drygt halvmetern, resten cropar jag in.

Jag använder AF-C samtidigt med VR, det gör jag för att kameran skall justera kropsrörelsen i djupled som är svår att undvika, skärpedjupet blir ju väldigt kort på nära håll, fick tipset på nätet av en erkänd makrofotograf, och det funkar faktiskt bra så länge man inte går alltför nära, skall man fota riktigt nära funkar inte kombon VR och AF-C, då är det stativ och makrosläde som gäller, samt att man också skall stänga utav VR vid dessa tillfällen.

Som medeltele funkar det också bra, men använd fokus limitern då, annars kan gluggen börja jaga fokus.

Den här bilden tog jag häromdan.....

Lycka till.

/kent
 

Bilagor

  • _dsc_humla.jpg
    _dsc_humla.jpg
    29.6 KB · Visningar: 783
Jag har haft bägge gluggarna du tittade på och optiskt skiljer det inte så mycket, men byggkvalitén är som natt och dag. Nikkorn är byggd som en stridsvagn, det säger allt. VRn tycker jag mig inte ha så jättestor nytta av vid just macrofoto (som Kent även påpekar) men däremot när jag nyttjar gluggen som ett lätt tele.

Det går att komma riktigt nära genom att spänna på några mellanringar och kanske en förstoringslins, men då är blixt eller stativ ett måste.
 
Ja sjulingen

Vad tungt det var, men känner mig rätt nöjd än så länge, fast... en brännvidd på 105 kanske va lite väl, skulle nog nöjt mig med 60-70 känns det som.
 
regn o rusk

Hej!

Är inte helt 100 men jag har då aldrig sett någon info om att den skulle vara det, o då här jag kollat runt en hel del innan jag kunde bestämma mig :D

Ang brännvidden så var 105 helt perfekt för kusar märkte jag idag. :D
 
Och en perfekt porträttglugg

Och du får på köpet så att säga en perfekt porträttglugg. Jag har 105an sedan den kom ut och som Macro är den kanon men för mig har den blivit min mest kära porträttglugg...

Snygga, skarpa bilder med bra "bokeh" och utan att behöva gå för nära personen. Och för porträtten (till skillnad från macro) är VR en trevlig bonus.

Jon
 
Jag måste säga att jag gillar vikten när man har vant sig, man känner sig mer stabil men jag reagerade precis som du när jag fick hem min glugg... Oj vad stor o tung den var... Till saken hör väl att jag bytte upp mig till D300 från en KonicaMinolta Dynax 5D och det blir rejäl skillnad i storlek men jag tycker det funkar hur bra som helst och det känns faktiskt mer stabilt...
 
kännt lite på denna glugg och det är definitivt mitt nästa inköp... nån gång om 100 år. Hur som helst, kolla på fästet mot kameran så ser du att det finns en packning där, verkar som den är tätad mot kameran, mer än så vet jag inte, bara provklämt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.