Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 10-24 eller 12-24

Produkter
(logga in för att koppla)

onyhlm

Aktiv medlem
Hallå!

Valet står mellan:
Nikon AF-S Nikkor DX 12-24mm f/4 G IF-ED eller Nikon AF-S Nikkor DX 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Vad är skillnaden på dessa förutom 2mm brännvidd?
Någon som har dessa objektiv och kan rekommendera?
 
Jag har inget av dem men funderar på 10-24. Med så liten skillnad i största bländare tror jag inte 4.5 spelar så stor roll. Båda objektiven ska vara bra optiskt men 2 mm är stor skillnad när det gäller vidvinkel.
 
Jag har inget av dem men funderar på 10-24. Med så liten skillnad i största bländare tror jag inte 4.5 spelar så stor roll. Båda objektiven ska vara bra optiskt men 2 mm är stor skillnad när det gäller vidvinkel.



Jag har läst en del på amerikanska forum och samtliga rekommenderar 12-24mm men det har inte framkommit att den ska vara bättre än 10-24mm.
 
Jag har använt 12-24 några år och det var det objektivet som jag använde mest helt klart. Mycket bra, skarpt och användbart. 10-24 som kom senare har jag inte testat, men det lär ha enklare byggkvalitet. Den är billigare i nypris också. Man får heller ingen NPU-behörighet för 10-24 :). Begagnat kan man hitta 12-24 i bra skick för under halva nypriset idag (nypriset låg strax under 10.000 kr sist jag kollade) och det är ett bra köp skulle jag säga, om inte ägaren innan varit oaktsam med linserna. Bakre linsen sticker ut utanför objektivet vid 12 mm och den vill man inte ha repor på.
Jag har 16-35 idag till Fx för att täcka in detta brännviddsområde och 16 mm motsvarar väl ungefär 10,7mm om det skulle varit Dx. Jag tycker inte den där millimetern har så stor betydelse i praktiken. Visst är det skillnad, men man anpassar sig.
Skulle jag gå tillbaka till Dx skulle jag skaffa en 12-24 igen.
 
Jag har ingen erfarenher av 10-24. Optiskt skall de däremot vara lika. Som jag ser det är valet mellan 2mm till på vidvinkelsidan kontra byggkvalitet. 10-24 är byggd för amatörer från början medan 12-24 byggdes åt proffs då Nikons proffshus hade DX format.

Personligen, förutsatt att man kan tänka sig att köpa beg, skulle jag köpt 12-24 för under 5000kr i valet mellan dessa. Jag anser att begpriset på 12-24 är ett fynd idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.