Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkomat FT2 eller Olympus OM-1n

Produkter
(logga in för att koppla)

Pierre_79

Ny medlem
Hjälp mig välja, det verkar vara mycket bra kameror båda två och jag har hittat dem båda med objektiv till ungefär samma pris. Nikkomaten har fördelen att 50 mm objektivet har f1.4 och Olympusen f1.8.

Jag söker precis en sån kamera som är tålig och manuell. Jag kommer använda min kamera mest till s/v-fotografering. Jag gillar att arbeta med korta skärpedjup och lutar därför mot Nikkomaten, men jag undrar om Olympusen är värd att satsa på och skaffa ett nytt objektiv till den.

Mycket tacksam för hjälp!

Between a rock and a hard place

Jag har ägt både Nikkormat (med 35/2.0 och 85/2.0) och OM-1 (med samma brännvidder). Det var väldigt trevliga kameror båda två, så för att göra det svårt för dig kan jag säga att jag med värme i hjärtat minns båda. Men eftersom OM-1 är oslagbart liten och nätt skulle jag kanske välja den ändå, inte minst för att jag tror det finns mer i omlopp begagnat för OM-systemet än för Nikkormat (tycker mig se att OM-systemet rentav börjat bli lite kult på senare tid). Sedan finns det många OM-kännare som förordar OM-2, men det kan jag inte uttala mig om eftersom jag hoppade direkt från OM-1 till OM-4. Beträffande optik så gjordes det om jag inte missminner mig normaler ner till 1.2 för OM-systemet om det är ljusstyrka du är ute efter. Själv har jag kvar min OM-4 med 40/2.0 (en udda OM-glugg) och 85/2.0, även om det nu bara är nya digitala E-1 som gäller för min del.

hälsningar, /Johannes Leyman

Hej

Nja, Om-2 var ingen hit tycker jag.. förvisso liten och välbyggd men slutartidsratten innanför bländaren och visare (osäker) för exp värde i sökaren drar ner betyget. Optiken, Zuiko, är däremot mycket fin.

Mvh
Johan
som inte kan sova pga ovädret...

sleepless in Södermanland

hallå där,

I Göteborg blåser det inte lika mycket, men jag är vaken ändå (ett ögonblick till).

Som sagt -- OM-2 har jag aldrig ägt. Två OM-1 dock, och Olympus-gluggarna har alltid haft ett grundmurat gott rykte som du också påpekar.

Så Pierre -- jag säger återigen OM (ett) för framför allt behändigheten (och OM-systemets stora, fina sökare). Men Nikkormat var allt en trevlig best, stryktålig som en slagborrmaskin (och lät lite åt det hållet också -- det hördes att man fotograferade).

Sov gott! /Johannes

julgus skrev:
Hej

Nja, Om-2 var ingen hit tycker jag.. förvisso liten och välbyggd men slutartidsratten innanför bländaren och visare (osäker) för exp värde i sökaren drar ner betyget.

Detta med slutartidsratten gäller alla OM-kameror, en vanesak som fungerar utmärkt men jag kan hålla med om att en vanlig ratt är bättre.

Ang. att visaren sticker in i bilden så tycker jag att det är en petitess, inte helt ovanligt på äldre kameror.

Har ägt OM-1 men ej Nikkormat, har dock testat sådana. Det känns som om valet mellan dessa går till olympusens fördel, hade det varit en annan Nikon så hade det varit annorlunda.

OM-1 är ett säkrare köp rent funktionsmässigt än OM-2 som inte alltför sällan kan lida av elektronikproblem, finns inte mycket som kan krångla på 1-an...

Jag lägger en röst på Nikonkameran. Där finns det mesta att köpa i begagnatväg. De flesta objektiv förutom dom nya G-serieobjektiven går det att montera gaffeln på. Då kan man ha samma objektiv även till den senaste digitalkameran.

Jag har haft både OM-1 och Nikkormat. Olympusen är den bättre kameran, därom råder ingen tvekan. Båda har förvisso samma funktionalitet men Nikkormaten är ett stycke grovsmide i jämförelse med det smäckra mekaniska mästerverk en OM-1 utgör.

Men jag skulle absolut köpa Nikkormaten ändå. Då investerar du i ett levande system och har mer att välja på när du vill gå vidare eller kanske rentav bli digital.

Re: Between a rock and a hard place

jleyman skrev:
... inte minst för att jag tror det finns mer i omlopp begagnat för OM-systemet än för Nikkormat ...
Det är precis tvärtom. Till Nikkormat kan du använda Nikon Ai och Ais objektiv. Sådana finns det hur mycket av som helst nu till mycket bra priser. OM-objektiv är fortfarande dyra begagnat och utbudet av lite ovanligare objektiv är litet.

Även jag lägger en röst på FT2 men kolla ljusmätaren, den kan vara ganska "hoppis" (eller min är det i alla fall..)Lycka till!
MVH Erik Å

OM-1 och OM-1n vill ha de numera förbjudna kvicksilvercellerna på 1,35V. Det finns ersättningar (typ Weincell) men de är dyra och håller inte så länge. Eventuellt kan man kalibrera om den till att använda silveroxidceller (1,5V och annan urladdningskurva) men det blir knappast gratis.

Nikkormat FT2 använder däremot vanliga silveroxidceller (till skillnad från de tidigare FT och FTn).

Senast ändrad:
Tack för alla svar

Upptäckte att det skulle följa med ett 135/2,8 till FT2an. Tror att det lutar lite åt den trots att OM1 verkar vara en bättre kamera. FT2an var i mkt bra skick och det går (antar jag) att uppgradera kamerahuset till en F3 senare t ex, eller kanske ännu nyare. Har lite dåligt med pengar just nu, så det skulle ta ett tag innan jag skulle kunna köpa fler objektiv till OM1.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar