Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som sålt bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)
Faton skrev:
Vad är BLF för något?...

Bildleverantörernas förbund, det är dem som vi fotografer är anslutna till. Där får vi hjälp med upphovsrätt brott mot våra bilder, via en jurist, vi har en prislista som vi utgår ifrån när vi debiterar. Jag rekomenderar er starkt att gå med i Blf, de hjälper till om det osar till sig. Kostar väl en 250:-/år (om jag inte missminner mig) och det är det värt.

Bluebox skrev:
Bildleverantörernas förbund, det är dem som vi fotografer är anslutna till. Där får vi hjälp med upphovsrätt brott mot våra bilder, via en jurist, vi har en prislista som vi utgår ifrån när vi debiterar. Jag rekomenderar er starkt att gå med i Blf, de hjälper till om det osar till sig. Kostar väl en 250:-/år (om jag inte missminner mig) och det är det värt.
Det krävs lite mer än pengar för att bli medlem i blf. Klippt från deras sida (www.blf.se):

"För att bli medlem i BLF skall den sökande ha bedrivit verksamhet yrkesmässigt i minst tre år, och till 50 procent eller mer ha sin sysselsättning och inkomst av verksamheten, som syftar till bildpublicering. Företaget/fotografen skall vara momsregistrerat."

Var skall nybörjaren ta vägen?

jhk skrev:
Det krävs lite mer än pengar för att bli medlem i blf. Klippt från deras sida (www.blf.se):

"För att bli medlem i BLF skall den sökande ha bedrivit verksamhet yrkesmässigt i minst tre år, och till 50 procent eller mer ha sin sysselsättning och inkomst av verksamheten, som syftar till bildpublicering. Företaget/fotografen skall vara momsregistrerat."

Var skall nybörjaren ta vägen?

Hejsan.
Ja, ursäkta, mitt misstag om detta. Men man kan beställa deras prissättningsunderlag och utgå från de om man vill ha en riktlinje om priserna.

linaphoto skrev:
De som är avbildade (t.ex. artister) brukar vara bra bildköpare, liksom arrangörer av olika evenemang. Har man många bilder av samma sort, så kan det ju löna sig att kolla med tidningar som jobbar på samma område.

Detta med att sälja till de som är avbildade är just det sätt som jag använder. Jag har nästan utslutande tagit bilder av motorcyklar på bana, såväl tävlingar som vanlig banåkning. Samtliga bilder ligger på en hemsida att kolla in, därefter tar köparen själv kontakt via mail, gör betalningen till mitt postgiro och därefter skickar jag bilden.

Bilderna på hemsidan är små och "loggade", men trots detta nöjer sig många med en sådan bild till sin hemsida etc. Detta förfarande stör inte mig utan det är att betrakta som reklam.

Tänker forsätta sälja bilder under 2005 på samma sätt.

Canoly [ E.F.S.] skrev:
Detta med att sälja till de som är avbildade är just det sätt som jag använder. Jag har nästan utslutande tagit bilder av motorcyklar på bana, såväl tävlingar som vanlig banåkning. Samtliga bilder ligger på en hemsida att kolla in, därefter tar köparen själv kontakt via mail, gör betalningen till mitt postgiro och därefter skickar jag bilden.

Bilderna på hemsidan är små och "loggade", men trots detta nöjer sig många med en sådan bild till sin hemsida etc. Detta förfarande stör inte mig utan det är att betrakta som reklam.

Tänker forsätta sälja bilder under 2005 på samma sätt.

Hur har du dem "loggade"?? Jag har på min hemsida en ganska hård märkning av mina bilder, men det är endast att jag anser att det är stöld att ta bilderna utan lov. Sidan är inte klar ännu, men besök gärna, www.conny.se

Bluebox skrev:
Hur har du dem "loggade"?? Jag har på min hemsida en ganska hård märkning av mina bilder, men det är endast att jag anser att det är stöld att ta bilderna utan lov. Sidan är inte klar ännu, men besök gärna, www.conny.se

Vi har nästan samma tänkesätt. Kanske skulle man kalla det märkning som du gör. Så här ser en av mina bilder ut, alla har samma storlek på hemsidan. www.nickes.nu

Bilagor

• fotosidan 1.jpg
    fotosidan 1.jpg
    27.6 KB · Visningar: 216
Ta inte illa upp, men två minuter i Photoshop gav detta. Slarvigt men ändå OK för många.

Hade jag lagt ned lite tid (och ännu bättre, haft en högupplöst bild) så...

Bilagor

• fotosidan-1[1].jpg
    fotosidan-1[1].jpg
    24.8 KB · Visningar: 204
mipert skrev:
Ta inte illa upp, men två minuter i Photoshop gav detta. Slarvigt men ändå OK för många.

Hade jag lagt ned lite tid (och ännu bättre, haft en högupplöst bild) så...

Självklart tar jag inte illa upp. Även om någon lyckas ännu bättre med PS, så är bilden trots allt endast mellan 40-60 KB. Den dom köper ligger på 2,2 MB.

Jag känner oftast igen mina bilder när jag hittar dom på nätet trots att det blivit en hel del. Alla "ickeköpta" jag har hittat har haft märkningen på sig. Generellt är MC folket mycket ärliga människor, dom frågar ofta om dom får använda mina märkta bilder

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar