Advertisement

Annons

Ni som sålt bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

mill

Aktiv medlem
... hur fick ni era bilder sålda? Tycker mig inte vara speciellt duktig, men både vänner och en del här på FS har sagt "den där skulle passa som affisch" så man kanske kanske kanske man kunde få sålt en bild.

Jag har inga ambitioner att försörja mig som fotograf (är ju amatör förbasken!), men om man nu gillar att springa runt och avbilda världen så kan man lika bra, om man nu kan, tjäna en hacka på det (och köpa en DSLR! ja, hurraaaah!).

Så, brukar ni kontakta bildbyråer, göra egna utställningar, trycka upp flyers och sprida från helikopter eller blir ni upptäckta av andra?! Alla tips är välkomna!

Senast ändrad:
Det finns många duktiga amatörer som säljer en hel del bilder.

Flera här på fotosidan är med i olika internetbaserade bildbyråer. Oftast vill de att man kan leverera en hygglig mängd bra bilder för att det ska vara intressant. De stora etablerade bildbyråerna har mycket höga krav.

Man kan ju sälja bilder på många sätt. Jag har sålt några som folk har sett här på fotosidan. Man kan ju också skicka bilden till dem som är berörda av dem och försöka få dem att köpa bilden. T ex på en biltävling.

Flera här på fotosidan är med i olika internetbaserade bildbyråer. Oftast vill de att man kan leverera en hygglig mängd bra bilder för att det ska vara intressant. De stora etablerade bildbyråerna har mycket höga krav.

En hygglig mängd bra bilder har jag inte iaf =)

Man kan ju sälja bilder på många sätt. Jag har sålt några som folk har sett här på fotosidan. Man kan ju också skicka bilden till dem som är berörda av dem och försöka få dem att köpa bilden. T ex på en biltävling.

Ahh, det var ju ett bra tips. Tog ett foto på centralen i Stockholm så det är väl bara att söka upp varenda en av dem och fråga!

De få försäljningar som jag har haft har gått genom bildbyrå. I något enstaka fall har jag blivit kontaktad när någon sett en bild på min websida. Jag har ännu inte försökt att aktivt sälja bilder genom att ta kontakt med potentiella kunder.

oki! låter som att kontakta en massa bildbyråer är the way to go. ngt att tänka på? kan man sälja samma bild till flera bildbyråer eller vill de ha ensamrätt?

Det varierar från byrå till byrå, de har olika kontrakt. Men generellt brukar det vara så att du inte får ha samma bild, eller en mycket lik bild, hos en annan byrå som säljer i samma geografiska region. Däremot kan det vara OK att ha samma bild hos en svensk och t ex en brittisk byrå, om de inte säljer på samma marknad. Ofta (men inte alltid) har du också rätt att själv sälja bilden direkt till kunder.

Du skall alltid ha rätt att själv använda bilden för din egen marknadsföring.

Jag har sålt bilder vi kontakter och via min portfolio...förutom uppdrag.

De som är avbildade (t.ex. artister) brukar vara bra bildköpare, liksom arrangörer av olika evenemang. Har man många bilder av samma sort, så kan det ju löna sig att kolla med tidningar som jobbar på samma område.

Som jag ser det finns det väl två vägar att gå - låt kunderna komma till dig eller sök upp kunderna. Det tidigare innebär t.ex. att hoppas att nån trillar in på ens hemsida eller liknande. Bildbyråerna hamnar väl nånstans mitt emellan, antar jag. Någon hjälper dig (förhoppningsvis) att söka upp kunderna/att få kunderna att hitta till dig.
Vad gäller att söka upp sina kunder misstänker jag att det är det absolut bästa sättet - det tror jag oftast det är, varesig du är fotograf eller något annat. Det gäller väl att vara en duktig säljare, samt att ha en bra produkt.
Frågan är ju - vill du sälja bilder du tar för ditt eget höga nöjes skull och hoppas de passar en kund, eller fotar du med kundens önskemål i bakhuvudet?
Jag har funderat lite på om det finns några nischade marknader man kunde hitta inom foto, som egen företagare inom annan branch är jag alltid ute efter nya sätt att dryga ut kassan. En tanke jag lekt med är om man inte kunde t.ex. fota folks hus eller trädgårdar och försöka sälja till dem (t.ex. kunde man tänka sig att sådana som är väldigt trädgårdsintresserade skulle vara intresserade av att ha bra bilder på sina växter osv.) Förr så fanns det ju företag som tog flygfoton av folks hus, det finns kanske fortfarande, och jag tror det gick rätt hyfsat för dem.
En annan idé kanske kunde vara att vända sig till småföretagarna på din ort. Jag tror de flesta företag behöver bilder av olika anledningar, för trycksaker, hemsida osv. De flesta plåtar säkert själva, tycker det är för dyrt att anlita någon och att bilderna från egna digitalkompakten blir så fina så. Kan man övertyga dessa att det är en klar skillnad mellan deras egna bilder och dina (vilket knappast är så svårt vid en direkt jämförelse) tror jag faktiskt inte det är omöjligt att få uppdrag.
Detta var mina tankar. Kommentarer/fler idéer?

Ska väl bidra lite med vad som funkat bäst för mig också. En utställning är det jag fått bäst respons på, behöver inte var så många bilder heller. Jag fick möjlighet att ställa ut 10 bilder och det funkade långt över min förväntan. Prova att fråga runt lite i din hemstad om du inte kan få hånga upp några bilder, inramade och gärna i samma storlek. Fråga t ex butiker med skyltfönster, något cafe', restaurang, bibliotek, ja det finns massor med ställen.

Mvh Fallan

TorO skrev:
Som jag ser det finns det väl två vägar att gå - låt kunderna komma till dig eller sök upp kunderna. Det tidigare innebär t.ex. att hoppas att nån trillar in på ens hemsida eller liknande. Bildbyråerna hamnar väl nånstans mitt emellan, antar jag. Någon hjälper dig (förhoppningsvis) att söka upp kunderna/att få kunderna att hitta till dig.
Vad gäller att söka upp sina kunder misstänker jag att det är det absolut bästa sättet - det tror jag oftast det är, varesig du är fotograf eller något annat. Det gäller väl att vara en duktig säljare, samt att ha en bra produkt.
Frågan är ju - vill du sälja bilder du tar för ditt eget höga nöjes skull och hoppas de passar en kund, eller fotar du med kundens önskemål i bakhuvudet?
Jag har funderat lite på om det finns några nischade marknader man kunde hitta inom foto, som egen företagare inom annan branch är jag alltid ute efter nya sätt att dryga ut kassan. En tanke jag lekt med är om man inte kunde t.ex. fota folks hus eller trädgårdar och försöka sälja till dem (t.ex. kunde man tänka sig att sådana som är väldigt trädgårdsintresserade skulle vara intresserade av att ha bra bilder på sina växter osv.) Förr så fanns det ju företag som tog flygfoton av folks hus, det finns kanske fortfarande, och jag tror det gick rätt hyfsat för dem.
En annan idé kanske kunde vara att vända sig till småföretagarna på din ort. Jag tror de flesta företag behöver bilder av olika anledningar, för trycksaker, hemsida osv. De flesta plåtar säkert själva, tycker det är för dyrt att anlita någon och att bilderna från egna digitalkompakten blir så fina så. Kan man övertyga dessa att det är en klar skillnad mellan deras egna bilder och dina (vilket knappast är så svårt vid en direkt jämförelse) tror jag faktiskt inte det är omöjligt att få uppdrag.
Detta var mina tankar. Kommentarer/fler idéer?

Tack för att du delade med dig av dina tankar! Jag tänkte mer ta bilder för min egen skull (som jag gör nu) och hoppas att de kan betyda ngt för ngn annan också -- som då kan tänka sig att betala lite.
Att fota trädgårdar och hus var en mycket bra idé -- för ngn annan :) Jag tror många skulle vilja ha lite bättre bilder på sin kära trädgård (pappa!). Detsamma gäller småföretagen. Jag vill som sagt inte "arbeta" med det -- att få ngt sålt är en bonus.
I första hand kommer bra bilder och sist tjäna pengar på det.

Men skulle det sina i kassan så.. =)

Fallan skrev:
Ska väl bidra lite med vad som funkat bäst för mig också. En utställning är det jag fått bäst respons på, behöver inte var så många bilder heller. Jag fick möjlighet att ställa ut 10 bilder och det funkade långt över min förväntan. Prova att fråga runt lite i din hemstad om du inte kan få hånga upp några bilder, inramade och gärna i samma storlek. Fråga t ex butiker med skyltfönster, något cafe', restaurang, bibliotek, ja det finns massor med ställen.

Mvh Fallan

Utställning! Ja det hade nog varit det bästa faktiskt. Jag tar dock inte så bra bilder att jag tycker att man kan ställa ut dem, men det var nog den bästa idéen hittils.

Fick du ngt sålt? För hur mkt ca? Hade du kopior framkallade "bakom disken" eller tog du beställningar?

Hmm jag läste ju om ngt "gratisgalleri" här i Lund för några månader sen.. vad hette nu det..

Snygga bilder du har förresten! Gillade speciellt de svartvita.

Senast ändrad:
cash

hur mycket brukar man och bör man ta för sina bilder. tagit massa bilder på band som dom använt i deras skivor m.m men aldrig tagit betalt för det, tycker bara det är kul att få ut mina bilder. men nu har jag ev. en fotoutställning på gång. ocg frågan är va tar man för sina bilder?

Jag själv hade en serie bilder som jag kände att en möjlig kund kunde vara intresserad av. Jag skickade ett mail och frågade om de var intresserade av denna bildserie. Jag fick positiv respons och affären gick i lås.

Vet inte om detta är rätt väg att gå men för mig fungerade det.

Re: cash

xmangelx skrev:
hur mycket brukar man och bör man ta för sina bilder. tagit massa bilder på band som dom använt i deras skivor m.m men aldrig tagit betalt för det, tycker bara det är kul att få ut mina bilder. men nu har jag ev. en fotoutställning på gång. ocg frågan är va tar man för sina bilder?

Jag har också fotat "nästan" gratis åt ett stort svenskt band, och var otroligt stolt över att få sätta bilder på deras skiva, jag fick en CD och 500:- för detta. Men ju längre man är i branchen, desto mer jobbar mer proffsigt. Tänk som så, om du nu är så bra att de anser att de vill ha dina bilder på skivan, då är du så duktig att de kan betala för sig också, eller hur? Jag utgår från BLF när det är dags för debitering, men inte slaviskt. Vissa debiterar jag 1100:-/tim för allt jobb jag gör (större företag som har råd), andra jobb gör jag nästan gratis, men det är en balansgång. Man skall inte "hora" ut sig för att man tycker det är roligt att visa sin alster, men det är lätt hänt, även för mig...=)

Sedan frågan om utställningar, utgå från BLF´s prislista (www.blf.se)

Vad står priset på en bild?(ungefär)

Om jag vill sälja en bild men vet inte ens hur priserna ligger till alltså...
Vad ska man tänka om man vill sälja en bild?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar