Annons

Ni som rest, vad tar jag med mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
var i egypten för inte så länge sen. det är svårt att få bilderna nerbrända där, ända möjligheten är business centret på jätte hotel och där inte så lätt heller- ta många minneskort och många objektiv kan var jobbigt, det är värmt och dammig. gillar du storstad/människor bilder är kairo helt underbert-och dessutom v. säker-du kan blir lurad men inte rånad, jag hade tagit den stora zoomen och ingen annan, du får går igenom x-ray v. ofta i eygpten så digitalt är ju bra, alla stora hotel museer ha x-ray. OTROLIGT mkt att fota.enjoy
 
Så här blev det

Jag tog med:

  • 18-50/2.8
  • 18-200/3.5-6.3
  • 50/1.7
  • Extern blixt
  • Portabel urtankning PD70X
  • Extra AA batterier + laddare
  • Extra kamerabatterier + laddare
  • Dynax 7D
  • Stativ (Feisol kolfiber)
  • LowePro MikroTrekker 200

Jag använde INTE stativet och använde bara 50/1.7 för 4 bilder smygtagna i en kungagrav.
När jag var inomhos eller på natten satt 18-50 på och när jag var ute satt 18-200 på. 200 räckte helt klart för mina behov.
Urtankningsenheten är helt underbar (snabb, trygg).
Ryggsäcken var optimal, lätt att bära och rymde det som behövdes.
Inga direkta problem med damm men efter några dagar fanns en tunn tunn hinna av sand på linsen.

Bilder kommer upp så småningom. Tyvärr fanns inte så mycket tid för kreativt fotografernade utan det blev mer dokumentfoto och turistbilder.
Vi hade guidning i gravar och tempel mest hela dagarna.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Ni som rest, vad tar jag med mig?

Niclasfoto skrev:


Igen, mitt livsmotto =

"Så lite som möjligt att det nästan blir löjligt" :)


MVH Niclas,


Håller med!!
Nästan löjligt! ;)
Men lättburet!! :)

Håller mentalt på att packa för min Italien-resa senare i sommar..

Nu börjar det bara luta åt ETT analogt hus,
M 6:an, men med två gluggar!
15 och 35 mm!

Och ingen väska!
Kameran runt halsen, extragluggen i fickan.

Vi skall besöka en del Italienska "småhålor", (Ursäkta mig Berlusconi)
och vis av tidigare erfarenhet vad gäller att fumla med olika hus, på cafeér, på gatan, så...!

Men däremot, mycket, mycket film!! :)
 
Re: Re: Re: Re: Ni som rest, vad tar jag med mig?

Benganbus skrev:
Nu börjar det bara luta åt ETT analogt hus,
M 6:an, men med två gluggar!
15 och 35 mm!

Och ingen väska!
Kameran runt halsen, extragluggen i fickan.

.
.
.

Men däremot, mycket, mycket film!! :)

Om du någon gång funderar på att ha väska så kan jag rekommendera denna Domke F5XB
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1331
Riktigt liten och till skillnad från vad recensionen sa, så skyddar den bra.
Rymmer liten kamera, två objektiv, film, solbrillor och smidig guidebok (dvs inte tegelstensbok).
Med axelrem, men kan fästas i bältet.

/Erik
 
Pss.. Egypten, Italien.. vad är det? Själv har jag det stora nöjet att oroa mig/grubbla över vad man ska ta med sig och hur man ska klara av en månad på Mauritius (1 vecka) och Madagaskar (3 veckor). Åker till sommarn.

Sporadisk tillgång till el, flodturer i kanot som varar flera dagar, skumpiga bussresor som varar flera dagar, dammigt, blött, regnskog, (nästan) ingen tillgång till internet. Det är en utmaning det! :)

Just nu lutar det åt:

Canon EOS 350D
Cybershot P1 (får nog bli tjejens kamera)
Sigma 17-70DC el. Tamron 17-50/2.8
Sigma 70-300 APO DG
Canon 50/1.8
Pol-filter
3 batterier (1 st 720mAh, 2 st 1500mAh)
Mini-bordsstativ
Portabel urtankningsenhet (våndas över vad som finns)

Vad jag nog inte tar med mig är:

Extern blixt. Tar för mycket plats/vikt samt blir mer uppseendeväckande än vad jag vill. I en perfekt värld skulle den absolut få följa med dock. Inser att jag säkert kommer att sakna den kraftigt i regnskogen.

Stativ. Tar för mycket plats/vikt. Får försöka fixa några kvällskort mha bordsstativet.

Sedan är det problemet hur man ska bära med sig detta. För en light-vandring (lämna vissa grejer på "hotellrummet") funderar jag på en LowePro toploader AW 65 som endast rymmer hus med allround-glugg på och bära den mha bröstsele.

Tipsa/kommentera gärna.
 
Dimage7d skrev:
Våndas inte, köp en CompactDrive PD70X.
Supersnabb, robust, batterisnål, AA-batterier.
Hmm jag funderar faktiskt på att se hur den nya CompactDrive MD80 är.. mindre och lättare samt att jag kan skippa iPoden då den även spelar mp3 låter lockande.. får som sagt vänta och se nu i april.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.