Annons

Ni som rest, vad tar jag med mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
hailstorm skrev:
varför i hela fridens namn 18-200 framför 70-300? Är det pga att optiken är ny?

Jag skulle gått på vidvinkeln, normalen och telezoomen...

Helt enkelt för att slippa bära med tre linser och byta mellan dom. Dammigt och sandigt är det i Egypten.

Men jag har inte bestämt mig ännu.
Övertala mig!
 
Dimage7d skrev:
Jag skall åka till Egypten i mars och håller på att packa fotoväskan. Det blir Nilenkryssning med besök i Kairo och alla gamla monument.
Jag har följande linser:

Minolta AF 50 1.7 (22)
Minolta AF 50mm f/2.8 Macro Maxxum
Sigma 18-50mm F2.8 EX DC
Minolta AF 28-100/3,5-5,6 D
Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II

På väg in är antagligen en Sigma 18-200 DC.

Någon vidvinkel måste ju bara med eftersom det blir en del arkitekturbilder; 18-50 eller 18-200
Något ljusstark borde också med; 50/2.8 macro eller kanske 18-50/2.8.

Paket 1 - lätt, inga funderingar, inga linsbyten
18-200

Paket 2 - stort zoomomfång, ok ljusstyrka
18-50
70-300

Paket 3 - lätt, ljusstark vid 50
50
18-200

Paket 4 - överlappar, hyfsad ljusstyrka
18-50
18-200

Finns andra kombinationer också, målet borde vara 2 max 3 linser.

Några andra förslag?
Vad verkar vettigast utifrån egna erfarenheter?


Förslag ja...
Har väl rest en del...
har väl att göra med åldern.. ;)

Det mesta jag haft med, är en extraglugg till Leican....
Altså en M Leica + 35 och 90 mm.

Så, vad jag tar med i vår till Italien,
skall bo på en bondgård, göra litet utflykter, Siena, Moltalcino :)
Florens och kanske Lucca, och det blir nog litet mer grejer denna gång,
en Leica M6 med 35mm och 15 mm,
samt en Contax RTS II med normal.

Blir litet ovant att släpa på så mycke grejer,
funderar nog på en liten väska...

Så en sammfattning/och förslag.
Så få grejer som möjligt! :)

/B

Ps.
Min egen erfarenhet är, ju fler grejer, desto färre bilder! )
 
Re: Re: Ni som rest, vad tar jag med mig?

Benganbus skrev:

Min egen erfarenhet är, ju fler grejer, desto färre bilder! )

Jag är väl lite inne på det.
Om man tar med hela utrustningen är det väl möjligt att man får bättre bilder, men antagligen drar det ner på totalupplevelsen av resan att bära med sig en massa prylar som man måste vara rädd om, välja och vraka bland osv.
Syften är ju inte BARA att fota.
 
Re: Re: Ni som rest, vad tar jag med mig?

Benganbus skrev:
Så få grejer som möjligt! :)




Yes, låter klokt!

Digitalisterna (däribland ofta även jag) tenderar ju ofta att ha fler duppedingsar än analogisterna.. Fotar man film så slipper man backupp,, många extra batterier,, kanske inte heller laddare (som alltid tar stooor plats!) + +

Jaja,, bara digitalisten var lite minimalistisk så går det nog att resa lätt där också,, slipper ju bla den skrymmande filmen;)


Igen, mitt livsmotto =

"Så lite som möjligt att det nästan blir löjligt" :)


MVH Niclas,
 
Re: Re: Re: Ni som rest, vad tar jag med mig?

Dimage7d skrev:
Jag är väl lite inne på det.
Om man tar med hela utrustningen är det väl möjligt att man får bättre bilder, men antagligen drar det ner på totalupplevelsen av resan att bära med sig en massa prylar som man måste vara rädd om, välja och vraka bland osv.
Syften är ju inte BARA att fota.



Jag tror bestämt att du INTE får bättre bilder utan andra förhoppningsvis bra bilder.

Jag använder till mitt fotande knappt mer än 2 fasta (eller 3 fasta = inkl converter) brännvidder + 2 "fastabrännviddsotrohetsaffärer" ngr få ggr årligen:) Bilderna blir inte sämre utan andra. Absolut inte sämre!
Snarare tvärt om, även om jag inte vill bevisa det,, Man blir ju så mycket rörligare och mer uthållig på lokation med nätt utr,stn++!

MVH Niclas,
 
Var i Egypten i november. Åkte till både Kairo och Luxor på 2-dagarns utflykter. Bilder från resan finns i min profil. Hade bara med mig mitt 18-50/2.8 Sigma, Sigma Super blixt och stativ. Tyckte jag klarade mig riktigt bra. På Nilen kryssningen saknade jag dock lite brännvid.

Hade i din situation tagit med mig 18-50/2.8 och 28-100/3,5-5,6 D. Kan inte tänkta mig att du kommer att behöva några andra objektiv. Glöm inte att ta med stativ, trådutlösare och extra batterier. Har du någon extern blixt så ta med den också.

Det är fotograferingsförbud i gravarna och på Egyptiska muséet! Bara så ni vet.

Mvh

Peter
 
peter_gbg skrev:
Var i Egypten i november. Åkte till både Kairo och Luxor på 2-dagarns utflykter. Bilder från resan finns i min profil. Hade bara med mig mitt 18-50/2.8 Sigma, Sigma Super blixt och stativ. Tyckte jag klarade mig riktigt bra. På Nilen kryssningen saknade jag dock lite brännvid.

Hade i din situation tagit med mig 18-50/2.8 och 28-100/3,5-5,6 D. Kan inte tänkta mig att du kommer att behöva några andra objektiv. Glöm inte att ta med stativ, trådutlösare och extra batterier. Har du någon extern blixt så ta med den också.

Det är fotograferingsförbud i gravarna och på Egyptiska muséet! Bara så ni vet.

Mvh

Peter

Tack för tipsen!

Varför 28-100 och inte 18-200? Ljusstyrkan?
Sigman känns bättre byggd än det plastiga kitobjektivet och har större omfång, lite ljussvagare iofs.

Stativet. Hade tänkt ta ett enbens bara för slippa släpa runt ett trebens (har iofs ett kolfiber trbens). Hade ett enbens varit ok för dig?

Extern blixt skall med!
 
Sigma 18-200 är ett bra objektiv.

Tillsammans med ett ljusstarkt 50mm så har du ett utmärkt resepaket.

Ett kompakt och lätt trebensstativ som inte tar så stor plats är lika lätt att bära med sig som ett enbensstativ. Du kan ta bilder på långa exponeringstider med ett trebensstativ.
 
Re: Re: Re: Ni som rest, vad tar jag med mig?

Dimage7d skrev:
Jag är väl lite inne på det.
Om man tar med hela utrustningen är det väl möjligt att man får bättre bilder, men antagligen drar det ner på totalupplevelsen av resan att bära med sig en massa prylar som man måste vara rädd om, välja och vraka bland osv.
Syften är ju inte BARA att fota.


"drar det ner på totalupplevelsen...."

Sannolikt kan det bli så litet grann..

Så mitt forsatta tips är :)
ta med dig så få grejer som möjligt, och ta bara de grejer som du är ordentligt inkörd på och som du vet funkar.

Allt för att undvika det onödiga.

/B
 
Jag gissar att 28-100 har bättre skärpa än 18-200. Är kanske mindre också. Men jag vet inte. Det skall jag erkänna. Har svårt att tro att du kommer att behöva mer brännvid än 100mm.

Ett enbenstativ hade jag inte tagit med mig. Du vill ta nattbilder på pyramiderna kan jag lova. Tog bla en nattbild på pyramiderna med 30 sekunders slutartid. Det klarar du inte med ett enbensstativ.

Mvh

Peter
 
peter_gbg skrev:
Jag gissar att 28-100 har bättre skärpa än 18-200. Är kanske mindre också. Men jag vet inte. Det skall jag erkänna. Har svårt att tro att du kommer att behöva mer brännvid än 100mm.

Ett enbenstativ hade jag inte tagit med mig. Du vill ta nattbilder på pyramiderna kan jag lova. Tog bla en nattbild på pyramiderna med 30 sekunders slutartid. Det klarar du inte med ett enbensstativ.

Mvh

Peter

Några resenärer tidigare i tråden saknade tele.

28-100 har faktiskt visat sig vara överraskande skarpt trots kit-stämpeln. Men byggkvaliten gör att jag inte törs lita på det helt.

Fasen, måste trebenaren med också. Men du har säkert rätt, jag har bara förträngt det.
Skall bo i Giza två nätter då kan det nog vara bra att ha. Behöver ju inte bära omkring det under dagen.
 
nikitin skrev:
Jag har i Egypten hösten 2005, och fick då reda att det är fotoförbud i alla pyramider och gravar. Även många museer har numera fotoförbud... Tidigare år när jag har varit där gick det bra att köpa en fotobiljett och fotografera i gravarna samt pyramiderna.

Oh, visste inte att de införde fotoförbjud. Reste där för typ 3 år sedan och då var det ok att ta med sig kameran.

Antagligen införde de fotoförbjudet för att dumma turister fortsatt plåta med blixt trotts att det var förbudet redan då.

Selaya skrev:
Däremot tycker jag absolut att det finns fantastiska fotomöjligheter i gravarna. Jag skulle inte säga att det är lättfotat då man inte får använda blixt, men med rätt grejor så tror jag att det skulle kunna bli riktigt häftiga kort.

Njaaa, om man går på dedikerad fotosession kanske, men om man kommer att trängas med 50 andra turister i trånga gångar under begränsad tid tror jag inte att det blir någonting bra av det.

Men som sagt är frågan ur värden då man inte får fotografera där längre.
 
Glöm inte..

..hur mycket grejer du tar med dig är egentligen en fråga mellan dig och din rygg,
Men tänk på att det är varmt dammigt och sandigt så ta med dig ett sämskskinn att slå in varje glugg i.
Räcker bra med syntetiska. En brödpensel brukar jag ha med mig för att sopa bort damm och sand.
Sen brukar jag alltid ha en glugg sittande på kameran. Det hindrar damm från att komma in i huset.
Personligen skulle jag nog ta 70-200. Jag tycker att bilderna blir bättre om man skär bort så mycket som möjligt. MEn det är jag det.
Ha en trevlig resa
 
Hej Mats!
Kul att du ska åka till Egypten.

Om jag skulle åkt dit igen och även se pyramiderna m m skulle jag valt motsvarande i mitt fall:

17-85mm/4-5.6 IS som allround att ha på hela tiden. Men du har ju IS i huset förstås. Stort omfång o lagomt mkt vidvinkel.

30mm/1.4 för sämre ljusförhållanden + gatufoto

Kanske även 10-22 mm för att få riktig vidvinkel.
+
och om jag hade råd så skulle jag ta med
ett Sigma 150mm/2.8 macro + en 1.4 konverter
alt
ett Sigma 70-200/2.8 men det är ju lite större så det skulle jag nog tycka var lite jobbigt att släpa på.

Helst bara 3 objektiv så vidvinkelzoomen skulle jag nog kunna lämna hemma. Stativ kanske jag skulle släpa med mig om jag slapp bära på det hela tiden.

För övrigt var det i Egypten jag tog denna lite halvfräcka bild...

Leopardtanga

Ha en trevlig resa!
 
Behövs det fler vidvinkelbilder?

Finns det inte tillräckligt många vidvinkelbilder på pyramiderna?
-Killen ska åka TILL Egypten.
-Han ska inte ha med HELA Egypten på en bild.
Jag fick det mesta av min fotoutrustning stulen en gång, tidigt i min karriär som pressfotograf. Kvar fanns en ljusstark 180mm och ett kamerahus.
Det klarade jag mig med i en hel vecka och bilderna blev fasen så mycket bättre när man koncentrerade motivet till det viktiga.
 
Dimage7d skrev:
Minolta AF 50 1.7 (22)
Minolta AF 50mm f/2.8 Macro Maxxum
Sigma 18-50mm F2.8 EX DC
Minolta AF 28-100/3,5-5,6 D
Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II

På väg in är antagligen en Sigma 18-200 DC.

Ta med 18-50!

Och möjligen 70-300.

Oavsett vad folk säger så måste du ha vidvinkel :) Då är det ju bara sigman som gäller.

Och 300 mm är nog bra att ha ibland. Men om du bara tar med ett objektiv, ta 18-50.

MvH
 
Ligger mycket i det

Egypten är kanske inte så farligt än,
men med kamera??
Någon som har färska erfarenheter, jag menar den här veckan?
Att åka till en "krigszon" kräver kunskap, kontakter och en reseerfarenhet.
 
Dimage7d skrev:
Efter den senaste utvecklingen kanske man får stanna hemma :(

Det tror jag inte blir nödvändigt. Jag åker ner till Cairo och Alexandria på tisdag, och de uppgifter jag har (från Ambassaden och lokalbefolkning) är att det inte har varit några oroligheter i Egypten.

Jag var själv på en Nilkryssning i somras, och jag skulle mer än gärna göra om den resan. Var beredd på tidiga morgnar bara :)

Om du vill ha mer input om just Nilkryssningen så får du jättegärna höra av dig!

//Jenny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.