Annons

Ni som rest, vad tar jag med mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dimage7d

Aktiv medlem
Jag skall åka till Egypten i mars och håller på att packa fotoväskan. Det blir Nilenkryssning med besök i Kairo och alla gamla monument.
Jag har följande linser:

Minolta AF 50 1.7 (22)
Minolta AF 50mm f/2.8 Macro Maxxum
Sigma 18-50mm F2.8 EX DC
Minolta AF 28-100/3,5-5,6 D
Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II

På väg in är antagligen en Sigma 18-200 DC.

Någon vidvinkel måste ju bara med eftersom det blir en del arkitekturbilder; 18-50 eller 18-200
Något ljusstark borde också med; 50/2.8 macro eller kanske 18-50/2.8.

Paket 1 - lätt, inga funderingar, inga linsbyten
18-200

Paket 2 - stort zoomomfång, ok ljusstyrka
18-50
70-300

Paket 3 - lätt, ljusstark vid 50
50
18-200

Paket 4 - överlappar, hyfsad ljusstyrka
18-50
18-200

Finns andra kombinationer också, målet borde vara 2 max 3 linser.

Några andra förslag?
Vad verkar vettigast utifrån egna erfarenheter?
 
Glöm inte att ta med en extra kamera, skulle den du har gå sönder.,.., ja inte kul.

Kan ju vara en analog bara man ha en extra.
 
Jag skulle tagit med:

Minolta AF 50 1.7
Sigma 18-50mm F2.8 EX DC
Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II

Med tanke på att det är en kryssning så kan du lämna kvar det långa objektivet på rummet när du inte tror att du behöver det.

Min rekomendation bygger på att du har en del tid för dig själv att fotografera. Om du inte har det så kanske du ska byta ut de båda zoom objektiven mot ett 18-200. Dessutom så kan det vara bra och ta med stativ om du vill fotografera landskap/"cityscapes".

Hoppas du får en trevlig resa.
 
jag vet inget om kvaliten på 18-200:at, men något som du kommer att villja minimera är antalet objektivsbyten. Det är väldigt dammigt/sandigt i Egypten...
 
Så få prylar som möjligt,, det är alltid mitt motto när jag reser. Jag var tex i Skottland i våras.. Reste med en mätsökarkamera + 50mm + film + ett filter..


Motiven är ju lika många med få som många prylar!! Många tycks ignorera det faktumet!!


"Så lite som möjligt att det nästan blir löjligt" är mitt motto/livsfilosofi...:)

MVH Niclas,
 
Dimage7d skrev:
Några andra förslag?
Vad verkar vettigast utifrån egna erfarenheter?

Ser bra ut. Se bara till att få med dig en trasportabel hårddisk/laptop eller ta reda på möjligheten att få cd-skivor brända på plats alt. skicka hem biler per ftp.

/OD1N
 
Vet inget om kvaliteten som Sigma 18-200 levererar. Om du själv tycker att den är acceptabel skulle jag satsa på den plus 50/1,7.

Motivering.

Som någon påpekat: så få objektivbyten som möjligt. Det är dammigt och inte alltid känns tryggt att exponera dyr utrustning. Iofs om du reser organiserat spelar det sistnämnda inte så stor roll. 50/1,7 är så liten att det är alltid bra att ha med sig i fall du behöver ett ljusstarkare objektiv. Om du fotograferar mycket makro (det gör inte jag) kan du ta 50/2,8 istället.

Om du själv tycker att kvaliteten av Sigma 18-200 suger ta 18-50 + 70-300. Jag skulle fundera starkt på att skippa 70-300. Beror mycket på din fotograferingsstil. Hur många bilder tar du i detta brännviddsomfång?

Motivering.

Utmärkt ljusstark standardglugg som duger till det mesta. Samtidigt om det dyker upp en möjlighet till årets bild som kräver längre brännvidd är du beredd. Själv tar jag yttersta få bilder i utanför detta omfång när jag reser i städerna. Min 18-70 åker aldrig av från kamerahuset. Under senaste resa i Europa tog jag 2% bilder med brännvidder utanför.

Personligen skulle jag ta enbart 18-50/2,8 om jag backpackade och lade till 70-300 om jag reste organiserat.

Naturligtvis glöm inte mellanlagrinsenhet ett extra kort och batteri!

Lycka till!
 
Re: Re: Ni som rest, vad tar jag med mig?

Thunderbird skrev:
Se bara till att få med dig en trasportabel hårddisk/laptop eller ta reda på möjligheten att få cd-skivor brända på plats alt. skicka hem biler per ftp.

Iofs finns massor av andra trådar som beskriver problematiken men personligen tycker jag att laptop, cd-skivor (ja, möjligheten finns!) och ftp är för omständigt! Bärbar lagringsenhet ska det vara! Om du saknar en sådan sök i forumet, det finns flera trådar dedikerade till ämnet.
 
Re: Re: Re: Ni som rest, vad tar jag med mig?

timofej skrev:
Bärbar lagringsenhet ska det vara! Om du saknar en sådan sök i forumet, det finns flera trådar dedikerade till ämnet.

Jo det var en sån jag menade när stavade transportabel hårddisk fel. Hittade inte det rätta orden dock.

Mvh
OD1N
 
Någon kanske redan har sagt det, men om du skall in på museét i Kairo så krävs ljusstarka objektiv. Man får (som vanligt) inte fota med blixt och då kan det vara skönt med lite kräm i objektivet. Dessutom kostar det stålars att få fota där inne... ;-)
 
Jag hade föredragit laptop. En bärbar lagringsenhet kan inte användas för uppkoppling mot FS...


Trevlig resa!
 
snysop skrev:
Någon kanske redan har sagt det, men om du skall in på museét i Kairo så krävs ljusstarka objektiv. Man får (som vanligt) inte fota med blixt och då kan det vara skönt med lite kräm i objektivet. Dessutom kostar det stålars att få fota där inne... ;-)

Du har helt rätt, Karin! Glömde att berätta om det. De tar betald för kameran för varje turistställe du besöker. Besöker du fem gravar i Luxor, kommer du att betala för alla fem! Ett ljusstarkt objektiv är naturligtvis ett måste där. Dock personligen tycker jag att det är tråkigt att fotografera i museer. Det finns ingenting i gravarna heller som värt besväret enligt mig.

I fall du bestämmer dig att inte ta kameran in se till att det finns någonstans att lämna den.
 
Egypten

Kommer precis hem från en likadan resa, jättefint! Hade själv en dimage 7i med motsv. 28-200. Det egentligt specifika krav jag stötte på var att ha;

1. En ljusstark(are) vidvinkel inne i templen

2. En ordentlig zoom (400-500mm) för att ha för att fotta folk på nilens strand. 200 gick ok ibland men det är inte ofta man har turen att åka så nära stranden.

trevlig resa!
 
timofej skrev:
Dock personligen tycker jag att det är tråkigt att fotografera i museer. Det finns ingenting i gravarna heller som värt besväret enligt mig.


När jag var på museet i Kairo så fick jag inte ta med kameran in. Däremot tycker jag absolut att det finns fantastiska fotomöjligheter i gravarna. Jag skulle inte säga att det är lättfotat då man inte får använda blixt, men med rätt grejor så tror jag att det skulle kunna bli riktigt häftiga kort.
 
Av dina objektiv skulle jag välja;

  • Minolta AF 50 1.7
  • Sigma 18-50mm F2.8 EX DC
  • Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II

Selaya skrev:
När jag var på museet i Kairo så fick jag inte ta med kameran in. Däremot tycker jag absolut att det finns fantastiska fotomöjligheter i gravarna. Jag skulle inte säga att det är lättfotat då man inte får använda blixt, men med rätt grejor så tror jag att det skulle kunna bli riktigt häftiga kort.

Jag har i Egypten hösten 2005, och fick då reda att det är fotoförbud i alla pyramider och gravar. Även många museer har numera fotoförbud... Tidigare år när jag har varit där gick det bra att köpa en fotobiljett och fotografera i gravarna samt pyramiderna.

Se även mina tidigare kommentarr om att plåta i Egypten här.

Ha utrustningen så mycket som möjligt i väskan (en plastpåse eller dyl), för att förhindra att den fina sanden tränger in i kameran. Använd en blåsborste för att blåsa bort sanden innan du putsar objektiven med - annars finns det stor risk för putsrepor..

-- Nicke
 
Senast ändrad:
snysop skrev:
Någon kanske redan har sagt det, men om du skall in på museét i Kairo så krävs ljusstarka objektiv. Man får (som vanligt) inte fota med blixt och då kan det vara skönt med lite kräm i objektivet. Dessutom kostar det stålars att få fota där inne... ;-)

Ahh, tack för det tipset!
För dit skall jag förstås.
 
Selaya skrev:
När jag var på museet i Kairo så fick jag inte ta med kameran in. Däremot tycker jag absolut att det finns fantastiska fotomöjligheter i gravarna. Jag skulle inte säga att det är lättfotat då man inte får använda blixt, men med rätt grejor så tror jag att det skulle kunna bli riktigt häftiga kort.


tror du att 50/1.7 är rätt att ha i gravarna?
Eller är 18-50/2.8 bättre? Mer vidvinkel kanske är att föredra framför den något bättre ljusstyrkan?
 
Tack för alla jättebra tips!!

Jag har en bärbar lagringsenhet, en PD70X, den skall förståss med. Bärbar PC orkar jag inte bära med.
Blixt, laddare, batterier, kanske en CF-kortläsare också ifall.

När det gäller linser så lutar det åt:
18-200
50/1.7
kanske även 18-50/2.8, eller i stället för 50

Plastpåsar att skydda mot damm verkar fiffigt.
Lite linsputsgrejjer och en borste för sensorn.
 
Dimage7d skrev:
Tack för alla jättebra tips!!

Jag har en bärbar lagringsenhet, en PD70X, den skall förståss med. Bärbar PC orkar jag inte bära med.
Blixt, laddare, batterier, kanske en CF-kortläsare också ifall.

När det gäller linser så lutar det åt:
18-200
50/1.7
kanske även 18-50/2.8, eller i stället för 50

Plastpåsar att skydda mot damm verkar fiffigt.
Lite linsputsgrejjer och en borste för sensorn.

varför i hela fridens namn 18-200 framför 70-300? Är det pga att optiken är ny?

Jag skulle gått på vidvinkeln, normalen och telezoomen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.