Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som kan EOS 5:an...

Produkter
(logga in för att koppla)
Med risk för att verka om möjligt mer amatörmässig, men jag har ett litet problem:
Bytte en rulle innan den var slut häromdagen med hjälp av CF 2, som lämnar en flik av filmen för ett isättande igen. Nu vill jag använda den rullen igen, men hittar inget sätt att mata fram filmen till rätt ruta.
Är det något som ens ska vara möjlit på EOS 5:eek:rna (jag trodde det eftersom det trots allt finns en funktionen som främjar filmbyten) och hur gör man i så fall?
Tack tack.
/Henrik

Det är bara att sätta i rullen som vanligt. Sätta kameran på M - manuellt och en kort tid, Tex 1/8000s, bländare 22 och dessutom ha på objektivlocket. Koppla bort autofokusen på objektivet. Sedan exponerar du ruta för ruta till dit du var sist plus en exponering för säkerhets skull.

Sätt i filmen, sätt slutartiden på 1/8000 och minsta bländare (M-programmet). Täck för objektivet och knäpp fram till den ruta du var på när du tog ut filmen. Det finns en risk för mer repor på filmen när man håller på och byter så här. Jag har dock inte märkt detta (har iofs inte jämfört filmer). Största risken är nog att man glömmer av vilken ruta man var på. Jag brukar skriva på rullen var jag var men lyckades ändå dubbelexponera några rutor en gång.

Ja det funkar på alla, men en del drar in filmfluiken helt och då blir det klurigare.

På Eos 1v blir film- och kamera-ID överkopierat.

När ni ändå är i farten kommer jag med en (dum?) fråga.

Köpte för ett tag sen en 5:a begagnad och fick den med vertikalgrepp. inga manualer eller någonting...

Nu undrar jag hur tusan man tar bort vertikalgreppet. jag vågar inte pilla för mycket. Vill inte ta sönder nånting. Just nu sitter det ganska löst. men ändå inte... ganska irriterande.

Visst 17 att själva "flärpen" försvinner in i själva filmrullen när den spolar tebaks, kanske funkar om man förlänger "flärpen". Jag tror jag måste prova lite vid tillfälle

Vertikalgreppet är bara att skruva av med den stora skruven. Inget kan hända.

Att förlänga flärpen är ingen bra ide. Bättre att skaffa en filmutdragare eller at programmera om kameran.

ANNONS