ANNONS
Annons

Ni som har vertikalgrepp (batterigrepp)

Produkter
(logga in för att koppla)

segfault

Medlem
Hej
Sitter o funderar på att skaffa mig ett vertikalgrepp, men undrar lite hur nödvändigt det är egentligen. Jag har en K10 och tycker kanske inte det behövs mer vikt adderad till kamerahuset.

Den extra batteritiden behöver jag inte heller eftersom min kamera är så himla strömsnål, plus att jag har ett extrabatteri.

Jag fotar lika mycket vertikalt som normalt.

Ni som har vertikalgrepp, är det något ni inte vill vara utan nu? Är det ett "killer-tillägg"?

Tycker det är mycket bra att ha för normalt fotande, blir bättre grep. Greppet vertikalt är dock inget vidare - dessutom saknas AF knapp - vilket gör det lite meningslöst. Så för vertikalt fotande kunde jag gott varit utan det.

De flesta argument för har du redan dödat. För min del handlar det om greppet/avtryck/inställningsrattar när jag fotar stående format och dessutom stabilitet med tyngre objektiv och batteritiden. /FW

johanni skrev:
Tycker det är mycket bra att ha för normalt fotande, blir bättre grep. Greppet vertikalt är dock inget vidare - dessutom saknas AF knapp - vilket gör det lite meningslöst. Så för vertikalt fotande kunde jag gott varit utan det.

AF-knapp? Vilken menar du då?

Jag tror han menar den som sitter lite till vänster om högertummen om du håller en tex k10d normalt. Den kan du programera till att köra AF genom istället för genom att hålla avtryckaren halvvägs ner.

Batterigrepp ofta mer än extra batteri

Hej!

Jag misstänker att de flesta sätter på ett batterigrepp mer av ergonomiska skäl än på grund av ökad batterikapacitet.

Den absolut största fördelen av ett batterigrepp (eller att använda en kamera med inbyggt sådant) får du när du arbetar med större och tyngre objektiv. Smaken och orken är olika, men en enkel tumregel skulle kunna vara att när objektiven börjar väga över 1,5 kilo så vinner du mycket ergonomiskt på ett batterigrepp. Du får ett större grepp, kan hålla mer avslappnat och dessutom variera handgreppet mer -- saker som gör en stor skillnad efter ett par timmar med ett tungt objektiv på kameran.

Sedan har ju de flesta batterigrepp ett vertikalavtryck vilket många gillar. Själv hör jag till den udda typ av fotografer som avskyr att byta grepp och istället hellre håller uppifrån i vertikalläge, men smaken är som sagt olika. Men fotar du mycket i höjdled och vantrivs med att hålla kameran uppifrån så är ett batterigrepp en stor hjälp.

Sist men inte minst ger ju ett batterigrepp uthålligare batteriprestanda, även om nu det tydligen inte var något stort problem för just dig.

Jag tror många skaffar ett batterigrepp och sedan när nyhetens behag lagt sig inte använder det så ofta. Behöver du inte extra batteritid och om du inte använder tunga objektiv så ofta så blir batterigreppet nog mest något som gör kameran onödigt tung.

Men, smaken är som sagt olika, somliga älskar sina vertikalgrepp och vill inte vara utan dem. Jag själv är inne på min andra kamera med inbyggt grepp och skulle inte klara mig utan det -- men jag har även en lättare andrakamera utan ...

Mitt grepp har suttit på sedan kameran var ny (dec 06). Jag tycker att greppet förbättras avsevärt, tycker inte om när lilfingret hänger i luften. Jag tycker att det är lättare att hålla kameran rakt när man tar höjdformat. Dessutom är det ju som flera har nämnts tidigare enklare att hålla still med tyngre objektiv. Skulle det ena batteriet ta slut behövar man ju inte börja rota efter reservbatteriet.

Jag använder inställningen att använda batteriet i greppet först. När det är omladdat sätter jag det i huset och batteriet i huset i greppet för att få cirkulation på batterierna.

/Mats

Chewbacca skrev:
Jag tror han menar den som sitter lite till vänster om högertummen om du håller en tex k10d normalt. Den kan du programera till att köra AF genom istället för genom att hålla avtryckaren halvvägs ner.

Precis, suveränt när du använder objektiv med quick-shift. Har stängt av AF vid halv avtryckare och kör med det på AF knappen istället. Speciellt bra när du fotar ex fågel eller andra rörliga saker, eller bara vill komponera om din bild. Blir dock jäkligt irriterande när du fotar vertikalt eftersom du inte kommer åt AF knappen speciellt lätt då. Inte så genomtänk av pentax att inte sätta en knapp på greppet också.

Quick shift innebär att du inte behöver ställa in kameran eller objektivet i MF läge för att köra manuellt. Bara att vrida direkt och justera fokus om du inte känner för att använda AF just då.

Problem uppstår ju dock om du då har AF på avtryckaren, eftersom AF då kickar in när du ska ta bilden, även om du fokuserat manuellt som du vill ha det. Mest därför det kan vara bra med AF på en annan knapp.

Är bara (?) Pentax senare (DA?) objektiv som har finessen vad jag vet. Bra är det iaf :)

johanni skrev:
Quick shift innebär att du inte behöver ställa in kameran eller objektivet i MF läge för att köra manuellt. Bara att vrida direkt och justera fokus om du inte känner för att använda AF just då.

Problem uppstår ju dock om du då har AF på avtryckaren, eftersom AF då kickar in när du ska ta bilden, även om du fokuserat manuellt som du vill ha det. Mest därför det kan vara bra med AF på en annan knapp.

Är bara (?) Pentax senare (DA?) objektiv som har finessen vad jag vet. Bra är det iaf :)
Stämmer bra, är bara DA som har Quick Shift.

och om man som jag brukar sticka ut och glömt kvar minneskortet i datorn så finns det plats för ett reservkort i greppet.

johanni skrev:

Aha, tack så mycket =)

Plus:
*Bättre balans i kameran, kamera oftast tyngre än objektivet.
*Batteritiden i sig är ju inget problem, men jag laddar batteriet i greppet så ofta jag kommer ihåg, men skulle man någon gång missa så är batteriet i kameran reserv, så man riskerar aldrig

Minus:
*Ingen AF knapp gör att jag inte kan använda verikalgreppet. Så för er som har batterigrepp, testa inte att flytta AF till AF-knappen, för det är svårt att släppa den kontrollen igen. Iofs inget stort problem eftersom man kan fota som vanligt naturligtvis, med handen på den vanliga platsen trots att man har batterigrepp.
*Stort och tungt, men skrivas bort på 5 sekunder om man vill ha en liten och nätt kamera. Jag har fotat med battrigrepp och 40/2.8 och det ser väl rätt löjligt ut, men ingen som helst risk att kameran tippar framåt av objektivtyngden.
*En tanke som också slagit mig är att kameran ju är vattentät, men de allra flesta objektiv man har inte är det. Om det regnar vill man därför att kameran skall tippa framåt så att kameran skapar regnskydd till objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar