Annons

Ni som har F80 och Eos33/30

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Det är så att jag är sugen på att köpa en av dessa kameror, har testat båda, eller hållt i dem, båda känns skitsköna!
Hur resonerade ni i valet?
Eos kameran har evaluerande ljusmätning i 35 fält, Nikon kameran har det i 10 fält, innebär det att Canon är mycket bättre på den punkten eller spelar det ingen roll?
Sen saknar Canon kameran spot, men Nikon kameran har långsammare frammatning, vet inte vilket jag föredrar.

En fotohandlare i stan hade ett demo ex av F:80:n som det aldrig ens vart film, den skulle han ha 4000kr för (kamerahuset) vilket får ses som väldigt billigt, frågan är bara om det är den jag vill ha.

Kom gärna med lite förslag på varför jag ska köpa den ena eller den andre. Kommentarer som bara säger köp nikon för nikon är bäst eller vice versa klarar jag mig utan.

tack

Canon förefaller vara det mest prisvärda alternativet. Förvisso saknar den spotmätning men det kan du simulera genom att mäta i handen eller gå lite närmre ( om du använder centrumväg mätning). Och Canon har dessutom spelgeluppfällning vilket jag tror att F80:n saknar.

Mitt val föll förvisso på Minoltas 800 si men om jag hade valt mellan de två du tar upp hade det blivit Canon.. Jag tyckte dessutom den kändes skönare att hålla i!

Fördelar med Canon: Ett större utbud av objektiv med USM (tyst och snabb AF). Att 30/33 har fler mätfält kan ha betydelse vid vissa ljussituationer, men F80 exponerar inte dåligt för det. 30/33 har istället utsnittsmätning (9%) istället för spot (som brukar vara 2-4%). Praktisk betyder det att du får gå närmre in och mäta.

Fördelar med Nikon: Oslagbart bättre blixtbilder (speciellt med extern blixt). Möjlighet att använda alla möjlig Nikkor-gluggar (dock utan ljusmätning). I det här fallet är ju priset en fördel.. 4000:- får väl anses som ett bra pris (se bara till att du får full garanti, det bör han kunna ge dig).

Svårt val... AF'en får nog anses som bättre på EOS 30/33.

Jag kollade också på de två kamerorna när jag skulle välja... nu har jag valt.. inte köpt än dock :)..

Men vilken valde jag då?
INGEN..

Jag föll istället för Minoltas Dynax 7... som har både spegeluppfällning, spotmätning + massa annat användbart och roligt... dessutom har den som max 4bps i frammatning, som EOS 30´n.. plus att den har snabbare "kortast slutartid".. på 1/8000.

Dynax 7:an med Kontrollgrepp föll jag för.. pladask, både på hur den kändes, och alla trevliga funktioner... väntar bara tills mitt ex kommer i brevlådan en dag.

Sök på forumet efter Dynax 7 om du vill veta mer om den..

Senast ändrad:
Har ju ett rätt billigt alternativ på canonen också. beställer man från www.ny-camera.com får jag en eos33 och ett 50mm objektiv f1,8 för 5350kr inklusive frakt till Sverige. Tror man tjänar ca 1000kr gentemot att beställa i Sverige.

Men har man garanti hos canon i Sverige om det blir ett fabrikationsfel, eller måste man då skicka till Tyskland?

Björn: Jo jag vet att dynax 7 finns, men den är dyrare, ca 8000kr för hus tillsammans med en av de billigaste zoomarna man kan komma åt. Sen är jag ju väldigt tveksam till om jag skulle behöva alla de extra funktioner som finns på den? Jag har en minolta dynax 5 nu, den har precis allt jag behöver egentligen men jag är inte för 5 öre nöjd med ergonomin, så det jag är ute efter är egentligen en stadig kamera som är go att hålla i.
Jag vill känna på dynax 7an men problemet är att jag inte sett den här i stan någonstans.

Ah, sorry det glömde jag.. den är lite dyrare ja. Har turen att ha kontakter som fixar saker till inköpspris (lucky mee)

Du borde leta rätt på den, underbar.. särskillt med kontrollgreppet som är så störtskönt..

Nej, man kanske inte behöver ALLA funkioer, idag.. men du har ju en kamera att växa i :)

Sen är jag väl kanske pryltokig också, vill ha mkt funktioner.. är helt galen i tanken på att den automatiskt sparar exponeringsinformation för ett antal rullar...
Gillar den stora displayen på baksidan också..

Vilken är din stad?
Ring runt...

Jag tyckte iaf att Dynax 7:an hade mkt bra ergonomi jämfört med både F80 (som jag tyckte var den som var minst skön, dessutom ogillar jag typsnittet den använder i sina displayer) och EOS 30.

Kolla hur dom käns, det varierar från person till person vilken kamera som ligger bäst i handen. Eos 30 har spottmätning den mäter bara i lite väl stort utsnitt, kommer dock intne i håg hur stort. När det gäller ljusmätnignen så är skilnaden liten men möjligtvis ett litet övertag till Nikonen, den har en bättre algoritm för utvärdering av fälten.

Jag valde själv Canonen, anledning

Bätter ergonomi (personligt)
Snabbare filmmatnign
USM
Bildstabilisering.

Nu merar har ju Nikon både "USM" och "IS"

Jag har ingen aning om hur det är med eos33 men om du är vänsterögd är f80 inte ett speciellt bra val. Om man tar bilder vertikalt och håller in vissa knappar på baksidan, framförallt
AF/AE-låset, kommer tummen mellan kameran och pannan och det blir svårt att se hela sökaren, annars är det en ganska bra kamera.

Per: Jag är just vänsterögd, kände på f80:n idag och fick tummen i ögat, typ. Funderar på att vänja om mig och bli högerögd istället, kan väl inte vara en omöjlighet? fast jag tyckte den var väldigt skön o hålla i annars..

Björn: Helsingborg är min stad.

Count: Jag har kännt, båda känns bra :)

ja, vi får se hur det blir..

tack för svar!!

stigenok skrev:
Jag har ingen aning om hur det är med eos33 men om du är vänsterögd är f80 inte ett speciellt bra val. ...

Jag är också vänsterögd och har haft en f80 och tycker, med reservation för att jag kan missförstå graden av problem, att Per överdriver problemet en smula. Jag hade aldrig något problem med detta. Däremot hade jag små problem med att komma åt fokuseringsområdesväljaren när jag tittade i sökaren.
För övrigt kan jag tillägga att f80 är en grym kamera som inte saknar mycket. Anledningen till att jag bytte var framför allt att jag ville ha en robustare kamera. Kan du få den för 4000 tycker jag att du ska slå till imorgon!
Min ståndpunkt grundar sig inte i en jämförelse med 33/30 utan i vetskapen om att f80 är en grym kamera.

Walle skrev:
Jeppe: Varför blir det oslagbart bättre blixtbilder med Nikon F80 än med Canon EOS30?

Nyfiken...:)

Nikon har bättre kontroll över blixten än vad canons ljusmätare har.. jag säger inte att canons blir dåliga.. bara att nikons blir bättre..

Tungt att erkänna...för en som är ett canonfreak :)

Jeppe skrev:
30/33 har istället utsnittsmätning (9%) istället för spot (som brukar vara 2-4%). Praktisk betyder det att du får gå närmre in och mäta.

Den är ju samma som på EOS 300 och jag kan säga att den är ett härke. Ytan den mäter på motsvarar ett stort kors täckande de fem mittersta fokuspunkterna.
Jag gjorde, efter att knappt ha tittat i maualen sedan jag fick kameran, misstaget att tro att det var ungefär den yta som täcks av av cirkeln runt mitt-fokuspunkten. Sen började jag fundera och tänkte att den måste vara lite större än så.
Igår såg jag ett inlägg på Photo.net om EOS 30 som fick mig att titta i manualen. Inte nog med att 9-10% är en rätt stor yta i sökaren, den spretar ut som ett kors också...
Ungefär som på bilden här.

Suck... Inte undra på att man fick lustiga exponeringar ibland.Det sjuka är att det troligen bara är begränsningar i mjukvaran som hindrar en från att mäta mer precist då det faktiskt finns ett segment i den evaluerande mätningen som motsvarar ungefär mittcirkeln.

Bilagor

• utsnitt.jpg
    utsnitt.jpg
    1.5 KB · Visningar: 393
Jag kan bara säga att jag har en F80 som jag är väldigt, väldigt nöjd med. I mitt tycke har den allt man behöver om man inte håller på med sportfotografering eller behöver väldigt väderskyddade kameror. För 4000 skulle jag lätt ha valt en F80, men glöm inte att köpa till batteripacket som gör den mycket skönare att hålla i. Ett måste! Synd bara att den inte vertikalavtryckare...

felle skrev:
Jag kan bara säga att jag har en F80 som jag är väldigt, väldigt nöjd med. I mitt tycke har den allt man behöver om man inte håller på med sportfotografering eller behöver väldigt väderskyddade kameror. För 4000 skulle jag lätt ha valt en F80, men glöm inte att köpa till batteripacket som gör den mycket skönare att hålla i. Ett måste! Synd bara att den inte vertikalavtryckare...
Håller med helt och fullt i det du säger!!!
/Svante

Ok..
tack för alla kommentarer!
Jag har blivit lite såld på nikonen, tror det blir den, särskilt till det priset..(hoppas den e kvar bara)
Måste gå o klämma på den en gång till.

Och ett normalobjektiv till det, eller finns det nåt annat bra objektiv som man bör köpa först?
Budgeten är ju minst sagt begränsad å en billig plastzoom vill jag inte ha så ett 50mm blir nog bäst.

Funkar inte gammla objektiv överhuvudtaget på f80n? Eller är det bara ljusmätningen som inte funkar?
Var hittar jag ett bra utbud av begagnade nikon objektiv?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar