Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som har en canon 60d vilka objektiv har ni

Produkter
(logga in för att koppla)

arbetaren

Medlem
Hej vill ha förlag på vad ni har för objektiv till 60d som ni tycker passar. Ska köpa ett nytt till min bröllopsdag för att fota lite förberedelser & lite på festen själv det andra får fotografen sköta med vigsel och porträtt. Några förslag ? Kör idag ett 28-135 & ett 50 mm 1.8 men tycker att man måste baka för att fånga själva motivet med dessa.

Jag har också ett EF 50/1.8 och ett Tamron 28-70/2.8.
De används mest till mina badmintonuppdrag.

Ett 17-50 vore inte helt fel det heller.
Gärna tillsammans med ett 70-200/2.8.
Sedan skulle jag vara nöjd.

Hej vill ha förlag på vad ni har för objektiv till 60d som ni tycker passar. Ska köpa ett nytt till min bröllopsdag för att fota lite förberedelser & lite på festen själv det andra får fotografen sköta med vigsel och porträtt. Några förslag ? Kör idag ett 28-135 & ett 50 mm 1.8 men tycker att man måste baka för att fånga själva motivet med dessa.

Jag har visserligen en 500D men den har samma sensorstorlek som 60D. EF 28-135 är ju anpassat mer till FF än till APS-C vilket gör att du inte får så mycket vidvinkel och 50 är ju normal till FF men passar utmärkt som porträttbrännvidd för APS-C.

Om du vill ha en mer "lämplig" zoom till din 60D kan du kika på EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM som är väldigt bra eller EF-S 17-55/2,8 IS USM som nog är den bästa zoomen till EOS APS-C kameror. Den första har ett väldigt behagligt brännviddsomfång från vid till tele. Det andra har lite mindre omgång men istället ljusstyrka 2,8 och optisk kvalitet i nivå med vissa L-objektiv.

Vill du ha något lämpligt fast finns ju alltid EF 35/2 som är helt okej och ganska bra som normal på APS-C eller Sigma 30/1,4 som lär vara ganska bra också.

/P

PS. Själv har jag EF-S 17-85/4-5,6 som zoom men den ligger lite lägre i bildkvalitet. Skulle nog rekommendera någon av de ovanstående zoomarna.

Har själv 70-300 L IS USM, 50 1.8 och 85 1.8 till min 60D. Saknar naturligtvis vidvinkel.

Flera av de bra korten på mitt bröllop vad fotade med min 60D och kamratens EF-S 17-55/2,8 IS USM.

Drömmer fortfarande om att nästa version av 24-70L ska få IS men det låter tyvärr som om det inte blir så :-/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar