Annons

Ni som har en 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

månis

Aktiv medlem
Hej
Har en 20D och funderar på gradera upp till en 40D.Jag undrar vad som är bättre på en 40D?
Bildkvalitet?
Handhavande?
Autofokus?
Det handlar ju om runt 10000kr Kanske den här tråden varit uppe förr? Vore roligt att höra lite synpunkter.Jag håller mest på med fågelfoto så det är tele som gäller.
Mvh P Månsson
 
Endast autofokus är snäppet bättre,handhavande och bildkvalite' är likvärdigt.Jag har haft både 20D,30D och nu 40D men man kan ju fråga sig varför man byter egentligen.
 
Bildkvalitet, handhavande och autofocus är förbättrade på nya 40D. Det är ju en två generationer senare kamera och det har hänt en del på den tiden.
 
Har en 20D och har velat fram och tillbaka om jag skall uppgradera till en 40D,men som jag fattat det så är det i stort sett bara autofokusen man förbättrar,så jag väntar,är nöjd med 20D än så länge,kommer säkert nytt snart,och nya funderingar
Janne Myhre
 
salar skrev:
men som jag fattat det så är det i stort sett bara autofokusen man förbättrat

Sur, bitter å snål va de va :)

Handhavandet, goare menyer, större lcd, mindre brus... 7500kr med cashback eller 6500kr beg?!
Jag hade bytt direkt!

Själva fotandet blir ju roligare me!
 
Man kan alltid hitta på ursäkter.

"Nä, det är bara handhavandet, bildkvalitén och autofokusen som är förbättrade. Ja, och så serietagningar och ISO visas alltid i sökaren och displayen och man kan manövrera blixten från kameran och den har custom modes och separat AF-ON knapp och Live view och en vettigare menyuppbyggnad och högdagerprioritet och kanske något som jag har glömt. Men annars är inget förändrat".

Finns det så mycket mer på en kamera???
 
Jag har svårt att komma på något som INTE är förbättrat hos min 40D jämfört med min 20D.
 
apersson850 skrev:
Man kan alltid hitta på ursäkter.

"Nä, det är bara handhavandet, bildkvalitén och autofokusen som är förbättrade. Ja, och så serietagningar och ISO visas alltid i sökaren och displayen och man kan manövrera blixten från kameran och den har custom modes och separat AF-ON knapp och Live view och en vettigare menyuppbyggnad och högdagerprioritet och kanske något som jag har glömt. Men annars är inget förändrat".

Finns det så mycket mer på en kamera???
Jag förstår. Med andra ord är det ingen uppgradering att tala om. Personligen förstår jag inte de som inte behåller sina fina gamla D100:eek:r stället för att rusa iväg och köpa D300. kamerorna är väl i princip likvärdiga. D1X kontra D3, hmm, jämnt skägg om du frågar mig.
 
Off topic men på tal om D300...

..äckligare kamerahus har jag aldrig hållt i, förstår mig verkligen inte på Nikons grepp. Dels äcklig kant som skär in i handflatan + tummen har ingenstans att "vila på"
 
Det låter ju som det inte är jättestor skillnad,det kanske är att man ska ha det senaste som är grejen.Tackar för era synpunkter.
Mvh P Månsson
 
pixelbild skrev:
Hahaha det var nog det han gjorde.

Ja med tanke på ditt tidigare inlägg så förstår jag din inställning, om man däremot tittar på framförallt Anders Perssons inlägg så är det kanske inte hela sanningen vilket gör Pers slutsats att inget skett möjligtvis något förhastad.

För mig vore tex brushanteringen den största förändringen. Ditt påstående att det endast är Af som förbättrats faller ju på sin egen orimlighet.
 
månis skrev:
Det låter ju som det inte är jättestor skillnad,det kanske är att man ska ha det senaste som är grejen.Tackar för era synpunkter.
Mvh P Månsson

Det är ungefär det som är grejen, ja. Fs-forumen är ganska teknikorienterade och då blir det lite dramatiska svar :)

Gick nyligen från 10D till 40D vilket jag inte hade gjort om inte bufferten på 10'an var så klen. Gillar att plåta flygande fågel och då fyller man den ganska snabbt och man får vänta på att det skall skrivas till kortet.
40D's förbättrade bildkvalitet är mer teoretisk är praktiskt märkbar i bilderna man producerar.

Behåll du din 20D och vänta ut några modeller framöver eller köp en 5D MkII om det nu kommer en sådan.

Edit: Större lcd nämndes, vilket är sant, det sitter en 3-tums lcd på 40d. *Men* den har samma upplösning som den mindre som sitter på 30D vilket gör den lite oskarp. Tyckte det var lättare att avgöra om skärpan satt där den skulle på 10D - uselt Canon!!

/Johan
 
Senast ändrad:
Mer nackdelar med 40D ....

* Vad i h*e gör en dedikerad utskriftknapp på en sån här kamera??

* Hur länge skall den inbyggda blixten hänga med i det här segmentet? Bort med den och utnyttja utrymmet för något annat.

* Samma sak med de färdiga motivprogrammen såsom natt-, porträtt- lanskaps-fotografering mfl?? Är det en kompaktkamera? Bort med dem!

* Joysticken funkar säkert finfint för den med minimala frökenfingrar. Men även med sådana kan man glömma den på vintern när vantarna sitter på. Iofs ingen skillnad mot för 20D som tydligen skall vara utrustad med samma minimanick.

/Johan.
 
Jag måste fråga en sak angående skärmen på 40D. Många säger att den är så dålig. Jag har fått för mig att det är exakt samma skärm som på Mark III och den upplever jag som rätt bra. Det kanske finns skillnader mellan skärmarna på Mark III och 40D, någon som vet?
 
Efter att ha läst era inlägg,så verkar det finnas lika många både för och emot.Man kanske skulle spara ett tag till och lägga pengarna på en 5d.
Tackar för era svar och synpunkter.
Mvh P Månsson
 
hansen2 skrev:
Mer nackdelar med 40D ....

* Vad i h*e gör en dedikerad utskriftknapp på en sån här kamera??

* Hur länge skall den inbyggda blixten hänga med i det här segmentet? Bort med den och utnyttja utrymmet för något annat.

* Samma sak med de färdiga motivprogrammen såsom natt-, porträtt- lanskaps-fotografering mfl?? Är det en kompaktkamera? Bort med dem!

/Johan.

Men det där kallar jag inte nackdelar. Möjligen funktioner med tveksamt värde. Kameran blir ju inte sämre för att print-knappen sitter där - det är ju bara att låta bli att trycka på den. Och att använda den inbyggda blixten eller motivprogrammen är väl frivilligt som jag har förstått det...

/Jan L
 
hansen2 skrev:
* Hur länge skall den inbyggda blixten hänga med i det här segmentet? Bort med den och utnyttja utrymmet för något annat.
Exakt vad tänkte du använda utrymmet till, som är mer meningsfullt än en blixt?

månis skrev:
Man kanske skulle spara ett tag till och lägga pengarna på en 5d.
Spara ganska länge. Köper du en 5D behöver du ju ersätta ditt 400 med ett 600 också...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.