Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som har bp-400

Produkter
(logga in för att koppla)

bojesper

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte köpa en Minolta dimage A2 på ebay av en snubbe.
Till den får jag ett batterigrepp (bp-400) som dock har en liten skavank..
Ena halvan av det inre locket för batterierna är tydligen sönder och min fråga är om detta påverkar funktionen på något vis? Eller är den bara till för att hålla batterierna på plats när den yttre luckan är öppen?

Vad tror ni?

Bilagor

• 17_1_b.jpg
    17_1_b.jpg
    21.7 KB · Visningar: 419
Var försiktig

...det blir mitt råd. Att lägga så pass mkt pengar (som det förmodligen ändå är frågan om) på en begagnad kamera med defekt tillbehör, dessutom från en privatperson i ett annat land skulle iaf få mig att fälla ut varningsflaggan.

Men om du ändå genomför affären så skulle jag gissa att défekten kan ge trassel, funktionen finns där av ngn anledning och är den defekt så borde det utlösa problem, om än av mindre art.

Men detta är bara min högst personliga uppfattning. Kanske kan ngn annan här på forumet ge dej mer exakta råd & svar.

Men som sagt, var försiktig!

/Catherine

Hmm..

Tack för lite vett i min naiva skalle.. :)
Känns ju lite smådumt så här i efterhand att bjuda på en halvsöndrig pryl men samtidigt är den ju väldigt billig och säljaren har efter mailkontakt visat sej vara en bra snubbe, så vitt ja vet..
Har tyvärr redan lagt ett förhållandevis högt bud på den (fick ett impulsryck..), men det skulle vara väldigt skönt att höra av någon som har ett likadant batterigrepp att luckan endast är nån slags extra extra grej som håller batterierna på plats när den stora luckan är öppen?
Vilket jag misstänker.

Har jag rätt?

Om inte så får jag nog försöka hoppa av budgivningen på någe vis.

Catherine har en poäng. Alltid vanskligt.

Jag tittar nu på mitt batterigrepp av samma sort. Den grå spärren har bara den funktionen att ge extrastöd för batterier mot spiralerna i botten. Luckan verkar räcka för stöd och kontakt mot strömpolerna längst in.

Handlar det bara om några hundralappar är det värt satsningen. Hoppas bara inga andra detaljer tagit skada.

(ah, såg nu att det handlade om en hel kamera. Glöm detta med hundralappar ;)

Även jag har testat och det verkar som om det mindre tryck man får med bara luckan räcker till för kontakt. Skillnaden är att trycket från kontaktfjädrarna nu belastar låste till batteriluckan istället för "batterilåset" - frågan är om låstet är dimensionerat för det eller kan ta skada på sikt?

En annan fundering är hur man lyckas ha sönder batterilåset...??

Nja den trasiga klacken som håller batterierna på plats är ju inuti själva greppet. Slarvigt handhavande kanske - eller också bara otur alternativt ett ex med dålig kvalité.

För egen del tänker jag hålla lite koll på om det dyker upp något som tyder på sprickbildning....

När det gäller e-bay är det alltid feedbacken som får styra huruvida jag litar på någon eller inte. redan en så låg feedback som 10 är ett klart tecken på att personen är att lita på om det är possitiv dito och personen i fråga inte har sålt billiga skräpprylar (vissa gör det för att samla på sig mer feedback). Ibland så måste man dock gå på magkännsla och då är det ju mailkontakt som gäller.

Lycka till! :eek:)

Nu e den betald.. känns lite vanskligt men jag litar ändå på säljaren och även om batterigreppet är sådär så får ja ju en trevlig kamera iaf.. :)

Enligt honom hade han råkat slå på den med batteriet så att den gick sönder. Låter lite skumt men ja ja... Verkar ju på er som att den skall funka bra ändå.

Yes. får rapportera prylarna har anlänt. Om de nu gör det... :)

4400:- betalade jag för den inkl frakt.
Då ingick förutom bp-400 två batterier, 128mb minneskort å ett set med närbildslinser.

Får ju räkna med att ev. moms kan tillkomma vid importering också (ca 1000:) men detta är tydligen inte så vanligt när det handlar om privata försändelser.

Hej alla!

Tänkte bara rapportera att jag fick kameran får ett tag sedan och den var helt paj!...

Nädå.. :) Den vart i toppskick och jag är väldigt nöjd! Allt var som det ska vara och den lilla skavanken på batterigreppet var det inga problem med heller.
Dock höll ja på å få spader när jag precis hade fått kameran.. öppnade paketet, pillade i ett batteri, slog på kameran och kikade i min nya högupplösta sökare :) och märkte till min fasa att allt var totalsuddigt. Lcd:n var dock skarp så ja pillade lite med fokuseringen men inget hände.. Fick nu panik och var övertygad att nån samvetslös amerikan hade skickat iväg sin söndriga kamera till en naiv svensk..
Men så var inte fallet märkte jag efter lite eftertanke utan det var förstås sökarens dioptri (tror ja det heter) -inställning som ej var anpassad efter min syn. Så det var bara till att vrida på den lilla knappen som låg gömd under gummitutan och vips, skarp som tusan!
Puh..

Är iallafall som sagt väldigt nöjd med kameran! Går smidigare och snabbare att hantera än 7i:an tycker ja. Antiskak är ju också trevligt och sökaren har inte fått nåt ordentligt att bita i än men det kommer ju.
Har inte riktigt insett tjusningen med att montera på en extra böld (batterigreppet) på kameran men det kanske kommer det me..?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar