Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som fotar med Nikon D40 hjälp mig lite

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria Högberg

Aktiv medlem
Funderar på att köpa Nikon D40.
Jag har läst på lite olika forum om kameran det stod nått om Nikon kräver att du köper till extra för att kunna editera RAW-filer ?
Sen läste jag nått om att D40 har ingen inbyggd autofokusmotor, hur "påverkas" man av det??

Vad tycker du om din D40 ?

Jag har ingen D40 men vet svaren på dom frågor du ställer.

För att editera Nikons Rawfiler behöver du en Rawhanterare, det finns många att välja på, PS Elements tex är väl vanligast bland amatörer, bäst resultat får du därimot med Nikons egna Rawhanterare, Capture NX, det kostar en slant men är väl investerade pengar om du har en snabb och modern dator.

I Capture NX så visas alla dina kamera inställningar på Rawfilen, det är en stor fördel, Nikon krypterar den informationen så att andra program inte skall kunna läsa den, det enda som dom övriga programmen kan läsa är vitbalansen, resten får man justera själv i dom programmen.

D40 har liksom Canons kameror ingen fokusmotor inbyggd i huset, det medför att du endast kan få autofokus med objektiv som har en fokusmotor inbyggd i konstruktionen, på Nikonspråk heter dessa objektiv AF-S, dvs alla dom nya moderna objektiven, på Sigmaspråk heter dom HSM, enligt rykten så kommer Nikon att uppdatera dom flesta äldre objektiven till AF-S standard i den närmaste framtiden.

Sen tror jag dom allra flesta är väldigt nöjda med sin D40, men det får väl dom svara dig på som äger kameran.

mvh kent.

Jag använder inte D40 utan storebror D200. Men det är inte så stor skillnad. D40 har ingen inbyggd fokuseringsmotor utan ger bara Autofokus med de nya AF-S och G objektiven.

Det gör inte så mycket, om man nu inte har lådorna fulla hemma, med äldre Nikon optik vill säga. Objektivet måste alltså ha en inbyggd motor för att Autofokus skall vara möjlig.

Om du vill fotografera i RAW format så kan du öppna och editera dina bilder i gratisprogrammet GIMP. Det är nästan lika bra som photoshop och kostar gratis! Annars ger det fina bilder i .jpg format också.

Välj hellre D40x så får du dubbelt så hög upplösning. Det skilljer inte så mycket i pris om du ändå köper nytt.

Maxieboy skrev:
Jag använder inte D40 utan storebror D200. Men det är inte så stor skillnad. D40 har ingen inbyggd fokuseringsmotor utan ger bara Autofokus med de nya AF-S och G objektiven.

Det gör inte så mycket, om man nu inte har lådorna fulla hemma, med äldre Nikon optik vill säga. Objektivet måste alltså ha en inbyggd motor för att Autofokus skall vara möjlig.

Om du vill fotografera i RAW format så kan du öppna och editera dina bilder i gratisprogrammet GIMP. Det är nästan lika bra som photoshop och kostar gratis! Annars ger det fina bilder i .jpg format också.

Välj hellre D40x så får du dubbelt så hög upplösning. Det skilljer inte så mycket i pris om du ändå köper nytt.
Har GIMP fullt stöd för RAW filer?

Vem har FULLT stöd? Man kan öppna och justera! det kommer ständigt uppdateringar som gör att man kan klara av mer och mer! Kostenlos!

Maxieboy skrev:
Det gör inte så mycket, om man nu inte har lådorna fulla hemma, med äldre Nikon optik vill säga.

Det håller jag inte med om.

Om du skulle vilja ha ett ljusstarkt fast objektiv för tex porträttfotografering (vilket väldigt många använder) så finns inte det alls.

Utbudet av tredjepartsobjektiv från Tokina och Tamron är väl också noll vilket gör att man i vissa fall blir hänvisad till ett fåtal dyra objektiv.

papi skrev:
Det håller jag inte med om.

Om du skulle vilja ha ett ljusstarkt fast objektiv för tex porträttfotografering (vilket väldigt många använder) så finns inte det alls.

Utbudet av tredjepartsobjektiv från Tokina och Tamron är väl också noll vilket gör att man i vissa fall blir hänvisad till ett fåtal dyra objektiv.

OM man har det behovet som du beskriver så köper man inte en D40 utan hellre en D200. Jag vet att alla vill ha D2x till samma pris som D40. Men det var ju inte det som frågan gällde.

Jag har D40 och D200.
D40 är oftare med mig ut tillsammans med Nikon AF-S 18-200, när jag tar en promenad i naturen utan att ha något särskilt fotografiskt syfte med utflyckten.
Det som talar för D40 är det relativt låga priset, vikten, de goda ISO egenskaperna ( tar användbara bilder upp till ISO 1600), enkelheten, för den som inte kan så mycket om foto så finns det en inbyggd vägledning.
Några länkar: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13744

http://www.stunningnikon.com/picturetown/

http://www.letsgodigital.org/se/camera/review/121/page_1.html

http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=2992&review=nikon+d40

http://www.nikondigitutor.com/eng/d40/index.shtml

Maxieboy skrev:
OM man har det behovet som du beskriver så köper man inte en D40 utan hellre en D200. Jag vet att alla vill ha D2x till samma pris som D40. Men det var ju inte det som frågan gällde.

Om du läser Marias fråga en gång till så ser du hon undrar hur man påverkas av att det inte finns någon autofokusmotor i kameran. Givetvis behöver man inte köpa en D200 för att få kompabilitet med fler objektiv. D80, D50 eller nått annat fabrikat går lika bra.

Ett tips är att du köper Pentax K100D, den har AF-motor (tror jag?), antiskak och så är den riktigt bra! ÄR skit nöjd med den!

Om man nu tänker sig nappa på ett kit med cash-back vad väljer man då?

Jag är en sann amatör och vill skaffa mig en bra systemkamera och tror att en Nikon kan passa mig. Men vad skall jag fotografera då?
Tja, säg det. Har en liten son som lär få fastna på en del bilder. Bor på en gård på landet och tycker det är skoj att dokumentera arbetet som månskensbonde.

Vilket objektiv bör man välja?

//.D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar