Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som fotar macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Jag är en fullständig novis på macro foto så jag behöver lite tips och trix.

1. Naturligt ljus eller blixt ?
2. Bouncers , reflektorer ?
3. Vilka bländare använder ni för insekter, blommor?
4. Filter, typ polarisation eller liknande?

Har sett en massa fina macrobilder där ljuset skapar fina cirklar i bakgrunden men jag lyckas inte så bra själv att få fram den typen av effekter.
Så därför så ställer jag frågan till alla marknära fotografer.

Senast ändrad:
1. Jag kör alltid naturligt ljus. Om jag vill få fram någon skojsig effekt av skarpt ljus kan jag förstås använda blixt, men det händer väldigt väldigt sällan.

2. Reflexskärm har jag börjat använda mer och mer för att hitta varma eller kalla nyanser i bilderna.. men det blir komplicerat att ha den överallt.. oftast vill man ju kasta sig ner överallt och då ha med sig skärmar och dylikt.. det blir för struligt :eek:)

3. Oj.. det beror ju förstås på vilket skärpedjup man vill ha.. men jag ligger nog vanligtvis på 2.8, men börjar lära mig effekterna av att använda även uppåt 4 för att få ett större skärpedjup utan att få med allt i skärpa.

4. Polfilter har jag på för att få lite stuns i färgerna.

Dessa fina cirklar tänker jag följa tråden med stor spänning för att se vad det blir för svar.. vill också kunna :)

Blixt är trist så det är naturligt ljus som gäller. En reflektor är inte dumt att ha.
Bländare beror på förstoringsgraden. Kör allt mellan 2.8 och 8. Sen blir det ofta svår med ljuset. Kör oftast på frihand.
Cirklar får man av ljuspunkter i bakgrunden som sedan förstoras i oskärpan. Ex. solbelysta vattendroppar blir fina cirklar. Det krävs dock en glugg med fin och rund bländre.

Rätta mig gärna om jag har fel :)

A

1. Jag plåtar alltid med naturligt ljus. Ibland medljus, ibland motljus, ibland mulet.

2. Nix.

3. Bländare 2.8 eller 4.
Med bl 2.8 blir bakgrunden mjuk.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/665137.htm?set=lp
Med bl 4 får bakgrunden mer struktur.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/660065.htm?set=lp
Beror förståss också på hur det ser ut där man plåtar.

4. Polfilter har jag testat, även med med plastfolie längst fram på objektivet (blir lite softat).

Reflexerna på bakgrunden är solljus på vattendroppar. Antingen plåtar man efter en regnskur, tidig morgon med dagg, eller så fuskar man med en blomspruta.
Blomsprutan används då och då av naturfotografer. :)
Reflexerna blir helt runda med största bländaren.

1. Naturligt ljus, oftast stativ, speciellt om tiderna kräver det.

2. Njae, sällan. Försöker hitta vinklar och utsnitt med bra naturligt ljus. Orkar inte släpa på så mkt prylar heller...

3. Oftast ganska stora bländaröppningar (2,8 - 4,5). Gillar att sudda ut bakgrunden... :)

4. Möjligen avtonat gråfilter någon gång...

1. Både och. En slav- eller kabelmonterad blixt ger mycket trevligt resultat från sidan, underifrån eller bakifrån - blixt framifrån är däremot öken.

2. Nej

3. Dokumentära: minsta möjliga på frihand för bästa skärpedjup, med stativ: 8, 11, 16 eller 22. Artistiska: 2.8-4, för runda mjuka bakgrundscirklar använd bländare 4-8.

4. Softfilter ibland för artistiska - polfilter för dokumentära (står på inköpslistan).

Jag kan ju tillägga att jag alltid plåtar macro på fri hand och att jag numera underexponerar med 1/2 - 1 steg. Gillar liksom mustiga färger. :)

1. Jag använder som regel det naturligt ljuset, men har även testat använda blixt, och egentligen borde man nog använda blixten mer - eller i alla fall försöka lära sig att använda den bättre. Jag har en bild som jag själv tycker blev väldigt lyckad tack vare blixten. Den bilden finns här
2. Jag har en liten reflexskärm (vit på ena sidan och silver på den andra) som jag ibland brukar leka lite med för att försöka lätta upp ljuset. Den är dock lite svår använda rent hanteringsmässigt (avtrykaren med ena handen, skärpan med den andra handen och skärmen i den tredje handen, typ).
3. Mestadels bländare 2,8
4. Jag använder nästan aldrig några filter.

Ett trick som jag sett blir mer och mer använt är att placera saker mellan kameran och motivet (t.ex. att man fotograferar en blomma genom en annan). Det tricket kan ge softa fina bilder. Ett eget exempel på detta har jag här

1. Naturligt ljus.

2. Nej

3. Blänadre 8, vid dåligt ljus runt 4-5,6.

4. Nej

Gör även som Monica, plåtar på frihand, har ju AS. ;)

En liten pryl som underlättar vid fotografering av blommor är en vinkelsökare. Den använder jag nästan alltid. Med den så kan man på ett bekvämt sätt få en lägre kameraposition, vilket jag tycker är att föredra när man fotograferar blommor och liknande.

Kan ju också tillägga att jag plåtar med MF och gungar in fokus oftast. Liggandes på marken. :)

Jag är sååå nyfiken på hur man plåtar macro med stativ. Kan inte någon lägga upp en bild på en sådan macrofotograf? :)

mohei skrev:
Kan ju också tillägga att jag plåtar med MF och gungar in fokus oftast. Liggandes på marken. :)

Jag är sååå nyfiken på hur man plåtar macro med stativ. Kan inte någon lägga upp en bild på en sådan macrofotograf? :)
Jag har tyvärr ingen bild, men jag brukar använda stativ. Mitt stativ kan jag dels ställa i spagat, del så kan jag sätta mittpelaren på tvären. Båda dessa saker (tror jag) är en förutsättning för att det ska fungera smidigt.
MF kör jag också med. Och när jag har stativet så använder jag också trådutlösare (och vinkelsökaren som jag skrev om förrut).

Andreas K skrev:

Har sett en massa fina macrobilder där ljuset skapar fina cirklar i bakgrunden men jag lyckas inte så bra själv att få fram den typen av effekter.

1. Oftast naturligt ljus, men med lite trixande kan blixten blir spännande ibland. Det hänger ihop med nästa punkt.

2. Reflexskärm är bra! Jag fick en kartongbit när jag köpte laxskivor en gång, som är guldfärgad på ena sidan och silverfärgad på andra. Man kan få lite varmare eller lite kallare ljus, och skärmen är som ett cd-fodral i storlek.

3. Oftast stora bländaröppningar (1.4-4) men ibland de allra minsta. För "snygga" bilder oftast runt 2.8-4, man måste ju ha lite oskärpa :)

4. Polfilter använder jag nästan alltid, för att slippa trista blänk i blad och sånt. På vissa bilder gör det enorm skillnad, speciellt om bakgrunden är t ex ett lövträd, då kan man få bort alla reflexer. Ibland är ett gråfilter bra om största bländaröppningen ger för korta exponeringstider (dvs snabbare än vad kameran klarar).

Andreas K skrev:

1. Beror på förstoring. Upp till 1:1 gärna naturligt ljus, större förstoringsgrader är blixt nödvändigt.

2. I teorin ja, det blir bara praktiskt för bökigt.

3. upp till 1:2 ofta ganska stora bländare för att frilägga motivet (men då är det väl knappast makro egentligen), högre förstoringar f8-16. Jag har lite vårt att se vilken situation man får problem med bakgrunden vid riktig makro med en för liten bländare. Ofta är skärpedjupet ju väldigt litet vid 1:1 förstoringar oberoende av bländare (dvs det blir lite bättre med f 16 än med f 2,8, men det är fortfarande ett väldigt litet skärpedjup). Detta gäller givetvis inte om man med makro menar förstoringsgrader på 1:3 och mindre.

4. Inga filter

Stativ bara när det gäller blommor och annat stillastående, till djur använder jag frihand.

mvh

Bent

Bra tråd! Jag har försökt mig på makro men blir inte nöjd. Ringar och softad effekt har jag aldrig lyckats med. Jag skall också ut och testa. Tack för tipsen.

Re: Re: Ni som fotar macro

Bent C. skrev:
Jag har lite vårt att se vilken situation man får problem med bakgrunden vid riktig makro med en för liten bländare. Ofta är skärpedjupet ju väldigt litet vid 1:1 förstoringar oberoende av bländare (dvs det blir lite bättre med f 16 än med f 2,8, men det är fortfarande ett väldigt litet skärpedjup).

Sant. Men ibland är det inte bakgrunden som stör, utan man kan vilja ha något i själva motivet oskarpt.

Men absolut, vid skala 1:1 är det ofta snarare svårt att få tillräckligt långt skärpedjup.

1, väldigt sällan blixt, men jag har använt den ibland för att fota insekter inomhus för att framhäva insekten...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/446818.htm?set=lp

2. har funderat på en reflektor skärm.... men har inte köpt någon ännu..

3. olika, varierar ofta och avgör efteråt vilka bilder som blivit bra.

4. Pol- filtret har jag inte använt så ofta vid macro fotografering...

/Nicklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar