Annons

NI-Mh laddbara har 1,2V medan alkaliska har 1,5V. Blir det samma blixt ändå?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Ja, jag har funderat lite på detta:
Instrutionsboken för min Sigma EF 550 DG Super rekommenderar att man ska använda NiMh-batterier istället för alkaliska, eftersom laddtiden är ett par sekunder kortare med dem.

De laddbara NiMh-betterierna som jag äger (GP) har strömstyrkan 1,2 volt, medan alla alkaliska man kommer över i butikerna har 1,5 volt. Blir blixten ändå lika stark oavsett batterityp (naturligtvis antaget att de yttre omständigheterna och alla värden i kamera/blixt är lika?)





Offtopic:
Jag tycker det är omständigt med laddbara, man får ladda de före varje användning.

Helst bör man även tömma dem mellan varven, eftersom de inte mår bra av att var fulladdade en längre tid(iofs är de självtömmande, men det är bäst om man tömmer dem själv). Sen ska de förvaras i frysen (tömda).

Väldigt bökigt och dessutom får man bråttom ibland och hinner inte med upptining/laddning. Jag struntar i att tömma/frysa ner dem, och köper istället nya när de gamla inte orkar med mer. Dessutom har jag i väskan alltid minst en sats nya Maxwells alkaliska.


-Eeros
 
Eeros skrev:
Offtopic:
Jag tycker det är omständigt med laddbara, man får ladda de före varje användning.

Helst bör man även tömma dem mellan varven, eftersom de inte mår bra av att var fulladdade en längre tid(iofs är de självtömmande, men det är bäst om man tömmer dem själv). Sen ska de förvaras i frysen (tömda).

Väldigt bökigt och dessutom får man bråttom ibland och hinner inte med upptining/laddning. Jag struntar i att tömma/frysa ner dem, och köper istället nya när de gamla inte orkar med mer. Dessutom har jag i väskan alltid minst en sats nya Maxwells alkaliska.


-Eeros

Omständig, Ja. Men badar man inte i pengar så är det nog en bra idé att använda laddbara. Är ju bättre för miljön också plus att man alltid har batterier hemma.

Har vänner som skrattar åt mig som köpte en digital för 10000kr men själva kör dom sina digital kameror med vanliga batterier! Undra vem som ska skratta...
 
Eeros skrev:
Blir blixten ändå lika stark oavsett batterityp (naturligtvis antaget att de yttre omständigheterna och alla värden i kamera/blixt är lika?)

Ja, om blixten fungerar som den borde.
Den spänning som egentligen driver blixten är på tusentals volt, och energin lagras i en kondensator. Spänningen från batterierna "växlas upp" när kondensatorn laddas, och den spänning man får i slutändan behöver inte vara beroende av inspänningen. Däremot kan det som de säger ge en lite längre laddtid (eftersom man vid samma strömuttag får lägre effekt från batterierna).
 
Jag tror du har missuppfattat det där med uppladningsbara batterier.

Jag förvarar inte mina i nån frys o jag laddar aldrig ur dem. Har dock 5 uppsättningar batterier.

Du kan ju bara för skoj skull testa hur länge ett par alkaliska batterier räcker i jämförelse med Nimh batterierna. I vissa fall så är det mer än ett par 100% skillnad.
 
Uppladdningsbara batterier har en polspänning på 1,2 volt. Men uppladdat är polspänningen runt 1,5-1,6 volt. Vid 1 volts polspänning är batteriet urladdat.

Uppladdningsbara är att föredra vid kyla. Vanliga engångsbatterier tappar upp till 60% av sin kapasitet vi -20 grader
 
Visst, laddningsbara batterier har lägre voltantal, men i gengäld har de högre amperé än vanliga alkaliska batterier,

De kraftigaste jag sett ligger på ca 2100mAh,
medans vanliga alkaliska batterier ligger på
mellan 5-600mAh.
Själv märkte jag enorm skillnad, innan kunde jag
köra dryg en rulle på ½ effekten, nu kan jag säkert köra 5-6 rullar/ laddning.
Samt att priset gör att de är knappt lönt å
köra med alkaliska batterier.

Fick tag på 4st 2000mAh batterier + Laddare för
drygyt 200kr, Gissar att de är väl vad en uppsättning om 10-15 Bra alkaliska batterier kostar.

// Calle
 
Om man kör med NiMh av hög kvalitet så håller de faktiskt t ex de 2000 mAh som utlovas. Det är alltså många gånger mer än det bästa alkaliska batteri. NiMh-batterierna har lägre inre resistans och ger samma eller högre spänning på plats i kameran eller blixten och vid belastning.
NiMh-batterier behöver ej tömmas före ny laddning och behöver ej heller tömmas ”för att må bra”. De ska ej förvaras i frys men fungerar bra i kyla.
NiMh-batterier förlorar ca 1.5 % av sin kapacitet per dygn genom egenurladdning. Ett 2000 mAh batteri har alltså 1970 mAh efter ett dygn, 1720 efter 10, 441 efter 100, 97 efter 200 och 8 mAh efter 365 dygn.
/Harald
 
Re: Re: NI-Mh laddbara har 1,2V medan alkaliska har 1,5V. Blir det samma blixt ändå?

stäck skrev:
Däremot kan det som de säger ge en lite längre laddtid (eftersom man vid samma strömuttag får lägre effekt från batterierna).

Yo! Nej, man får inte längre laddtid utan snarare kortare pga NiMh-batteriers förmåga att leverera ström snabbare än alkaliska. Prova själv, skillnaden är stor! Det går minst dubbelt så snabbt att ladda upp min Nikon SB-80 med NiMh än med vanliga alkaliska!
hälsn.
/Mattias
 
Hej Eero

Om vi skall vara korrekta så har batteriet spänningen, inte strömstyrkan, 1,2 volt.

Det skiljer i karekteristik mellan uppladdnigsbara och gamla hederliga.

För det första så har, som påpekats, NiMh batterierna en lägre inre resistans. Detta gör att det kan mata mer ström per tidsenhet.

Sedan levererar NiMh en jämnare strömstyrka över tiden. Detta gör att när ett uppladdningsbart börjar ta slut, då tar det slut väldigt fort.

Den gamla hederliga varianten matar mindre ström när effekten i batteriet minskar och tar alltså inte slut på samma abrupta sätt.

Ngn skrev att man kan hitta en laddare med batterier för 200 kr, det är jag tveksam till. Jo det finns om man själv håller reda på tiden batterierna har laddats. Själv tycker jag inte att det är hållbart. Jag behöver en delta-laddare.

Sök i forumen så hittar ni exempel på laddare som skall vara mycket bra.
Själv köpte jag en på Clas Ohlson för runt 500 kr.

Som kuriosa kan jag nämna att de senaste batterierna jag köpte från Scandinavian Photo ligger på 1,25 V och 2350 mAh, milli Ampere timmar. De håller väldans bra.
/Erik
 
Jag tog över blixtbilder 250 bilder med min 550EX på en uppsättning av 4 st 1800 GP batterier. Dom hade fortfarende kraft kvar :)

Jag upplever att blixten laddar mycket snabbare med NiMh även efter att batterierna är "halvfulla" mot vanliga. Jag brukar ha med mig GP's Smart laddare eftersom den kan användas både i bil och hem.
 
Kan sitta i laddaren

Dessutom så kan NiMh (Iaf GP:s) sitta kvar i laddaren tills du behöver dem. (underhållsladdning)
Då har du alltid färska batterier till hands.
Har tre uppsättningar NiMh.
2 uppsättningar 2000 mAh (GP) Tar ca 20 timmar att ladda alla 4 batterierna från tomt till fullt.
1 uppsättning NIKON 2100 mAh som följde med kameran. De tar ca 24 timmar att ladda. (men räcker längre)

Däremot följde det med en snabbladdare, för två batterier, till kameran. Med den laddaren tar det bara 3 timmar att ladda tomma 2100 mAh till fullt, men jag upplever att batterierna inte räcker lika länge sedan.
 
Haraldus: om jag inte minns helt fel har NiMh en självurladdning på 10% första dygnet för att sedan gå ner till runt 1,5% /dygn
 
David,
Du har nog rätt. Det är ganska instabilt just när man laddat upp dem speciellt om man snabbladdar. I specifikationer brukar det stå att självurladdningen för NiCd är 1 % och för NiMh 1.5 % per dygn. Om man ”normalladdar” ett NiMh så upptar det något mer laddning och blir stabilare. Normalladdning innebär att laddningsströmmen är 0.1 C under 14 – 16 timmar. C är antalet mA i batteriets kapacitet mätt i mAh dvs ett batteri på 2000 mAh normalladdas med 200 mA i 14 – 16 timmar. Man kan snabbladda med upp till 1.3 – 1.4 C men då tar batteriet alltså upp mindre energi, det blir varmt, kapaciteten faller kraftigare första dygnet eller dygnen och batteriets livslängd dvs antalet uppladdningscykler minskar kraftigt. Dessutom är risken för överhettning, brand och explosion större vid snabbladdning. Snabbladdarna brukar dock ofta ha både temperatur- och strömövervakning. Endast tidsövervakning krävs vid normalladdning. Observera att NiMh kan underhållsladdas med ca 0.03 – 0.05 C men detta är verkligen ingenting man kan rekommendera. En konstant ström innebär ALLTID ett slitage i form av minskad laddningskapacitet och färre antal laddningscykler.
/Harald
 
Varning

Köpte 4st 1800NiMh batterier hos Clas Ohlsson. Laddade i GP Smart snabbladdare och 2 av dom läckte direkt. Har laddat GP:s egna batterier många gånger men inget av dom har börjat läcka //Ingemar
 
Angående snabbladdning:

Jag är modellflygare, och har ofta behov av att snabbladda mina NiCd-ackar ute på fältet. Så länge som man håller temperaturen på en rimlig nivå såhar jag upplevt det som att dom tar upp lika mycket energi som vid normal laddning.

På vintern brukar jag trycka ner ackarna i snön när jag snabbladdar. När jag laddar hemma har jag en speciell manick med fläkt som jag lägger ackarna i.

Jag brukar ladda med 1 C, men ibland ända upp till 2.5 C. När jag laddar hemma så brukar jag dock ladda med 0.25 C.
 
Det är skillnad på NiCd och NiMh. NiCd kan snabbladdas på 15 minuter med 5.5 C om man har koll på temperaturen. En NiMh ska aldrig laddas snabbare än på 1 timme oavsett vilken temperatur den får. NiCd kan kortvarigt belastas med en urladdningsström på upp till 100 C utan att skadas. De tål 10 C under ca 5 minuter. NiMh ska aldrig belastas med mer än 5 C.
Problemet med NiCd är ju dels att de är kraftigt miljöstörande. Cadmium åker tydligen in i växternas kretslopp. Ett annat problem är ju ”minneseffekten” som inträffar när dessa celler laddas upp igen innan de laddats ur. Cellen ”lär sig” då att den inte behöver ha så stor kapacitet. Ibland kan detta avhjälpas genom att man laddar ur den helt, dvs ner till 1.0 Volt före ny uppladdning och upprepar detta några gånger.
NiMh har ingen ”minneseffekt”.
/Harald
 
Re: Re: Re: NI-Mh laddbara har 1,2V medan alkaliska har 1,5V. Blir det samma blixt än

abel skrev:
Yo! Nej, man får inte längre laddtid utan snarare kortare pga NiMh-batteriers förmåga att leverera ström snabbare än alkaliska. Prova själv, skillnaden är stor! Det går minst dubbelt så snabbt att ladda upp min Nikon SB-80 med NiMh än med vanliga alkaliska!
hälsn.
/Mattias

Man får längre laddtider om man har en blixt som begränsar strömmen den tar från batterierna. Beror på vilken blixt det är. Somliga blixtar begränsar strömmen (förmodligen för att inte utspänningen från batteriet ska sjunka för mycket och ställa till elände på annat håll). På bra NiCd/NiMH-batterier spelar det inte så stor roll, eftersom de har såpass mycket lägre inre resistans.
 
Dubbel uppsättning

Jag kör med 2 uppsättningar 2100mah batterier till min 550EX. Jag laddar dessa med en VARTA laddare från expert som tar knappt ett dygn på sig. Dessa batterier räcker oerhört mycket längre än vanliga batterier och jag fotar oftast aldrig mer per dag än att 4 batterier (en uppsättning) tar slut. Nästa dag sitter det nya fräscha batterier i laddaren... funkar perfekt tycker jag.

Livslängden för ett sådant batteri är väl minst 1000 uppladdningar tror jag och slår jag ut 2 uppsättningar, dvs 2000 laddningar på 2000 dagar (om jag gör slut på en uppsättning per dag) så kan jag fota c:a 100 bilder med blixt per dag i 5,5 år... då har jag sparat in ett gött gäng med batterier... (och tagit väldigt många bilder, närmare bestämt 200 000 och då är kameran (slutaren) förbrukad för länge sedan (10D)... =o)

kul kul...

//Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.