Annons

Ngn som har koll på Silette kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalib

Aktiv medlem
Jag hittade mig två kameror på loppis som tydligen ingen annan ville ha förutom mig, så billigt till tusen blev de :)

Nu kommer det knepiga, alltså jag vet att båda är Agfa Silette-kameror. Men jag tycks ej kunna reda ut av vilka modeller lr för all del av vilken årgång de är?

Här följer då två länkar till foton av kamerorna;

http://www.flickr.com/photos/escalib/5017779668/

http://www.flickr.com/photos/escalib/5017174087/

Båda kamerorna kom iklädda brunt läder, här dock avklädda.

Dina båda Agfa Silettekameror är av troligen från sent 50-tal, kan vara från tidigt 60-tal också.
Apotar är den bättre av Agfas två varianter av 3-linsiga objektiv. Den ena har mätsökare, och är alltså den finare av de två. Båda saknar exponeringsmätare. Slitstarka, helt mekaniska kameror som säkert är fullt användbara. Men inget större samlarvärde, om du undrar. Jag råkar ha en något äldre variant själv av just Agfa Silette.

Dina båda Agfa Silettekameror är av troligen från sent 50-tal, kan vara från tidigt 60-tal också.
Apotar är den bättre av Agfas två varianter av 3-linsiga objektiv. Den ena har mätsökare, och är alltså den finare av de två. Båda saknar exponeringsmätare. Slitstarka, helt mekaniska kameror som säkert är fullt användbara. Men inget större samlarvärde, om du undrar. Jag råkar ha en något äldre variant själv av just Agfa Silette.

Så det finns alltså inget som separerar en Silette i modellnamn från ena generationen till den andra?
Hörde ngn säga att de fanns en brightline-modell och att den bättre av mina två kameror troligtvis tillhör där - men säkra, de är vi ej nej =/

Ja så vitt jag kan se så drar de fortfarande fram film som de ska och alla möjliga olika exponeringslägen klickar av som de ska :)

Jag har inga som helst planer på att sälja dem vidare, måste ju prova på att fota med dem själv först :)

Använder de vanlig 135mm film?

Agfa Silette oändligt antal

Hej!
Agfas småbildskameror Silette gjordes mig veterligt i c:a 100 olika utföranden.
De bilder Du bifogat visar den stora spännvidden mellan dem.
Den ena = billig variant, den andra lite mer av lyxmodell.
Som tidigare inlägg visar - tag gärna några provrullar med dem, jag tror Du kommer att få ett bra resultat.
Men den egentliga frågan - vilken modell ?? Har det för Dig någon betydelse så kontakta mig gärna.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net

Bilagor

• agfa höger 050923.jpg
    agfa höger 050923.jpg
    32.4 KB · Visningar: 174
  • agfa vänster 050923.jpg
    agfa vänster 050923.jpg
    32.4 KB · Visningar: 175
Kamerorna använder 135-film. Det är allt du behöver veta! Resten är överkurs!

Tack :)

Jojo men jag är den som alltid tar överkursen - ju mer man vet, dessto bättre kan man nyttja vad man har ju :)

Om jag vet exakt vilken modell jag har så kan jag leta upp manual för just den modellen och se just hur pass mycket jag kan pressa kameran =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar