Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nex-6 festobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

fnm01001

Ny medlem
Jag har Sonys Nex-6 och skulle vilja komplettera med ett ljusstarkt objektiv för att ta lite bilder när vi har fest eller middag utan att behöva använda blixten. Jag provade Sigmas 19mm 2.8 men tycker inte att det räcker till riktigt när ljuset blir lite svagare. Sitter och funderar på Zeiss 24mm f1.8 eller Sonys 35mm f1.8. Är det någon som har provat dessa två objektiv som kan säga om det är värt mellanskillnaden? Jag är nybörjare men är ändå ganska petig med skärpan på bilderna... Tacksam för åsikter i frågan!

Zeiss 24 är skarpare men du kommer inte märka någon skillnad handhållet i dåligt ljus. 35:ans bildstabilisering kommer förhoppningsvis inte heller göra någon skillnad på festfoton om det inte är riktigt skinntorra tillställningar.
Återstår den vidare bildvinkeln som Zeiss har till sin fördel, om den är värd pengarna för festfoto kan nog bara du svara på. Det är å andra sidan det bättre objektivet av dem så har du råd så kör på det.

Jag har Sonys Nex-6 och skulle vilja komplettera med ett ljusstarkt objektiv för att ta lite bilder när vi har fest eller middag utan att behöva använda blixten. Jag provade Sigmas 19mm 2.8 men tycker inte att det räcker till riktigt när ljuset blir lite svagare. Sitter och funderar på Zeiss 24mm f1.8 eller Sonys 35mm f1.8. Är det någon som har provat dessa två objektiv som kan säga om det är värt mellanskillnaden? Jag är nybörjare men är ändå ganska petig med skärpan på bilderna... Tacksam för åsikter i frågan!

Jag har använt Zeiss 24 på en del fester och jag ger den två tummar upp. 35mm blir för tight inomhus tycker jag. Dessutom så är 24:an skarpare på full glugg. Zeissen är en lite guldklimp som alla NEX-ägare borde ha.

Tillsammans med min 50/1.8 så täcker jag in 90% av allt jag behöver i form av objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar