Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEX-5 strul och frågor...

Produkter
(logga in för att koppla)

fr3dr1k

Avslutat medlemskap
Hej!

Några frågor till er som använder Sony NEX-5:

- Upplever ni att kameran ibland ljusmäter lite slumpmässigt? Samma motiv med samma inställningar tagna med någon sekunds mellanrum, kan ha ljusmätts på helt olika sätt (evaluerande mätning). Ibland tycker jag mig se hur ljusmätningen "pendlar" grovt i flera steg utomhus, fastän jag knappt rör på kameran.

- Upplever ni att den kontratsökande autofokusen är briställig på så vis att den ofta misstar saker runtomkring (centrerad) fokuspunkt? Ni fotar en person som står en bit bort - kameran sätter fokus på saker långt bakom istället för objeket (som är inom fokusområdet, såklart). Händer mig väldigt ofta att jag får kassera bilder som visat sig vara rejält oskarpa och där kameran helt enketl satt fokus på fel ställe.

- När man använder AF-hjälpljuset, vad kommer sig det då att kameran går ifrån den enda fokuspunkten jag använder, till att istället välja en "vid" fokusram, som verkar mer generell istället för den exakta punkt som jag angett?

- Någon som hört något om en ny firmware att efterträda 4.00 ? =P

Mvh Fredrik

Jag upplever att NEX-5 är lite slö att fokusera med 18-55-zoomen då och då, dvs, jag hinner trycka av bilden innan fokus är fixerad. Det snarare än att den väljer fel fokuspunkt. Jag är van vid mina Canon som inte tillåter bilden att gå av förrän jag har fokus vid enbildsläge, men så resonerar inte Sonyn tyvärr. Eller så är det en inställningsgrej.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar