Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Newtonringar?
- Trådstartare jolo
- Start datum
Antingen genom en glaslös neghållare eller speciellt antinewtonglas som är lite matt. Glaslösa hållare har nackdelen att det är svårare att hålla filmen plan, speciellt när den varierar i temperatur pga lampvärmen.
Jag har antinewtonglas i min Meopta och har aldrig haft problem med newtonringar.
Jag har antinewtonglas i min Meopta och har aldrig haft problem med newtonringar.
utström
Aktiv medlem
vissa filmer är också mer eller mindre känsliga vad det gäller newtonringar.. de uppstår när filmytan ligger alltför tätt mot en annan plan yta, i det här fallet glasskivan i förstoringsapparaten... antinewtonglas kan vara ett bra sätt att slippa de, de är ofta lite matta eller har små små upphöjningar som förhindrar att filmbasen lägger sig för tätt mot glaset...om du kan, så testa att flytta glasskivan i neghållaren från den övre till den undre delen.. det kan hjälpa pga att vissa filmbaser är lite matta själv på undersidan.. går inte det så testa och skaffa ett antinewtonglas eller skaffa glaslösa hållare..
MVH Erik
MVH Erik
Bobo_m
Aktiv medlem
Jag har precis hittat en begangnad meopta axomat 4 för 90spänn på myrorna, som hittat! Men den saknade optik och negativhållare. Optiken har jag fått tag på för 200spänn men är lite förbryllad över vart jag kan få tag på en negativhållare.
Har hört att det ska gå med två st glasskivor men är lite oroad för att få newtonringar. Vart kan man få tag på antinewtonglas? Eller en negativhållare som passar axomat 4. Har letat överralt men det verkar som ingen ditribuerar meopta i sverige?
MVH
Bernhard Meijer
Har hört att det ska gå med två st glasskivor men är lite oroad för att få newtonringar. Vart kan man få tag på antinewtonglas? Eller en negativhållare som passar axomat 4. Har letat överralt men det verkar som ingen ditribuerar meopta i sverige?
MVH
Bernhard Meijer
Sumpen
Aktiv medlem
Bobo_m, ta kontakt med www.fotoimpex.de, de säljer Meopta samt har reservdelar och extratillbehör. Om din tyska inte är så slipad ska de har folk som klarar engelska och franska. Släng iväg ett mail!
/E
/E