Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Newbie: Hjälp mig välja stativ!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kamera är enkelt så in i bänken. Jag har ingen problem att välja kamera, inte heller objektiv, linser av olika slag, väska... Nej, det är lungt. Men stativ. Oh herre min skapare! Jag inser att jag måste bestämma vad jag ska fota (porträtt, landskap osv) och ungefär hur mycket jag vill lägga ut men... Det hjälper inte! Jag vet inte hur jag ska hitta ett stativ som passar mig, som jag kan vara nöjd med och som inte tar död på min ekonomi. Jag vet ju tyvärr varken hur mycket jag kan tänka mig att betala (jag är studerande) och jag vill fota lite allt möjligt, främst i inomhus miljö. Så här står jag, mitt i ingemansland. Någon som vill vägleda mig lite med tips och anekdoter? Vad för sorts led ska jag satsa på? Vad är ett bra märke? När har jag betalat för mycket?

Cornelia! Tack vare att du heter samma fina namn som min dotter får du här ett svar av mig. Det finns en uppsjö av enklare stativ (Obs Jag skrev inte "dåliga") på marknaden. Sedan finns det några tillverkare som har bättre grejor, och de är naturligt också något dyrare. Min personliga erfarenhet visar att de enklare o billiga stativ jag köpte i början av mitt fotograferande inte hållit. De som jag sedan köpt av lite dyrare sort är fortfarande hela, minus någon fästplatta. Ergo: Om du vill ha ett stativ som håller 10 år framåt så köp nåt bra.
Jag vill inte göra reklam för något särskilt märke för det finns flera riktigt bra tillverkare, men om du vill se mina tips titta i min "kameraväska" på min profilsida.
Lycka till!
Gabbe, Aneby

Jag håller med dig, det kan vara svårt att välja stativ. Som jag ser det finns tre viktiga faktorer: Pris, vikt och stabilitet. Som alltid måste man kompromissa, du kan inte få låg vikt och hög stabilitet för ett lågt pris. Själv har jag lagt ut ca. 6000 kr för ett Velbon Sherpa Pro kolfiberstativ och en RRS BH55 kulled. Det har överlevt minst fyra kamerahus, kan med lätthet bära mina kamera/objektiv-kombinationer och är såpass lätt att jag inte drar mig för att ta det med på mina fototurer. Jag kommer inte att byta ut det på många år ännu, så i det långa loppet är det ett billigt stativ.
Vad du skall välja kan du bara svara på själv, när du har värderat dina behov. Bra märke är väl Manfrotto, Gitzo, Velbon och några till. Du har betalat för mycket när du känner att du måste byta ut ditt stativ just efter du har köpt det.
//Curt

Kamera är enkelt så in i bänken. Jag har ingen problem att välja kamera, inte heller objektiv, linser av olika slag, väska... Nej, det är lungt. Men stativ. Oh herre min skapare! Jag inser att jag måste bestämma vad jag ska fota (porträtt, landskap osv) och ungefär hur mycket jag vill lägga ut men... Det hjälper inte! Jag vet inte hur jag ska hitta ett stativ som passar mig, som jag kan vara nöjd med och som inte tar död på min ekonomi. Jag vet ju tyvärr varken hur mycket jag kan tänka mig att betala (jag är studerande) och jag vill fota lite allt möjligt, främst i inomhus miljö. Så här står jag, mitt i ingemansland. Någon som vill vägleda mig lite med tips och anekdoter? Vad för sorts led ska jag satsa på? Vad är ett bra märke? När har jag betalat för mycket?

Manfrotto 055 & 190 är väl de två av de mest populära instegsstativen. Det finns lite olika modeller av båda och både cyberfoto och scandinavian brukar ha paketpris med någon passande kulled.

Skaffade mitt första stativ i vintras, och jag känner igen din situation. För egen del blev det ett manfrotto 190XPRO B och kulledshuvud 486RC2. Jag gillar kombinationen skarpt. En balans mellan inte för dyrt och inte för ostadigt. Strax under 2000:- fick jag lägga. Med detta fotar jag både innomhus och utomhus med gott resultat. Kan vara lite skakigt vid mycket vind på långa tider. Har inget att jämföra med, och det finns många bra stativ på marknaden, men jag gillar detta. Snabbfäste är att rekomendera utomhus, tycker jag. Och se till att inte köpa för kort. Det är bekvämt att kunna stå raklång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar