Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Newbie EF vs EF-S

Produkter
(logga in för att koppla)

Phiton68

Medlem
Hej

Har lite dålig koll på detta så därför ställer jag frågan här.

Har en Canon EOS 500 D inköpt för ca 1 år sedan.
Skall nu snart investera i ett eller flera objektiv.
Då tanken är jag jag inom en 5 års period ev skall uppgradera huset så vill jag ju köpa objektiv som sedan går att använda även med det nya huset.

Vilka objektiv skall jag då hålla mig till?

Vad är det för skillnad på EF och EF-S. Har ett svagt minne att det enbart är EF som funkar med de dyraste husen. Stämmer det?

Hej

Har lite dålig koll på detta så därför ställer jag frågan här.

Har en Canon EOS 500 D inköpt för ca 1 år sedan.
Skall nu snart investera i ett eller flera objektiv.
Då tanken är jag jag inom en 5 års period ev skall uppgradera huset så vill jag ju köpa objektiv som sedan går att använda även med det nya huset.

Vilka objektiv skall jag då hålla mig till?

Vad är det för skillnad på EF och EF-S. Har ett svagt minne att det enbart är EF som funkar med de dyraste husen. Stämmer det?

Det stämmer om du menar att EFS inte passar på kameror med större sensor än APS-C.
Det vill säga idag 5DXX eller 1DXX kameror.
Ta din tid och spara ihop och köp objektiv med av hög klass. Dessa förlorar inte sitt värde som kameror utan är en bättre investering.
Sedan spelar det ingen roll om du använder en instegskamera eller en proffsmodell. Alla mår bra av bra optik.

Om du tror att du kommer att köpa fullformatskamera inom en snar framtid tycker jag definitivt att du ska satsa på EF-objektiv.

EF-objektiven har sina rötter i det analoga fotografiet och är främst anpassade till sensorer som motsvarar gammal analog 135-film. EF-S-objektiven är å sin sida helt och håller anpassade för digitala Crop-kameror (dvs. kameror med mindre sensor än fullformat). EF-S går således inte att använda på fullformatskameror (så som exempelvis 5d).

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Hur kameramarknaden ser ut om 5 år vet nog ingen av oss. Trenderna går åt alla håll för tillfället men man kan nog påstå att att allt fler vill ha en ff-snensor och att dessa är på väg att bli billigare.
Vi har ingen aning om vad Nikon, Canon eller Sony släpper inom 2 år.
Utvecklingen kommer inte vara linjär utan kommer ske i språng.
Att en ff-sensor normalt har ett övertag över APS-C är svårt att komma runt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar