Annons

Neopan 400 återuppstår?

Produkter
(logga in för att koppla)
Neopan 400

Och nu har filmen återuppstått!

Kan bara hålla med dig om att denna film är en av ens "älsklingar". Var i USA /augusti -oktober/under 7 veckor och passade givetsvis på att köpa med mig denna och annan film, hos den näst största fotofirman i landet, efter B&H. Givetvis var ett besök där hos B&H (köp av ännu mer film) på dagordningen.
Tyvärr har ju inte Photax Neopan 400 vad jag kan se. Kanske dom går att påverka.
Så en helt annan sak......
Med mer än 100 filmer i bagaget, kan jag konstatera att ingen påverkades av dom tuffa TSA kontrollerna på flygplatser (ett antal ) vi passerade. Samtlig personal som vi möte var trevliga och aldrig något tjafs.
Nå, väl detta var lite utanför tråden men denna fråga har varit upp tidigare på någon tråd, så jag tyckte att eftersom "Det analoga mörkrummet" ligger nära till hands så ville jag delge mina "färska" kunskaper i "ämnet".

K
Med mer än 100 filmer i bagaget, kan jag konstatera att ingen påverkades av dom tuffa TSA kontrollerna på flygplatser (ett antal ) vi passerade. Samtlig personal som vi möte var trevliga och aldrig något tjafs.
Jag hänger inte riktigt med. Var det inga problem med filmen vid röntgenbelysningen eller hade ingen person några problem med personalen när ni ville ha filmen vid sidan av röntgen?

Fujipan 400 är nog min favoritfilm just nu. Har ett lager småbildfilm. Återuppstår den som 135 film eller är det så att den även kommer att finnas på 120-rulle?

Jag hänger inte riktigt med. Var det inga problem med filmen vid röntgenbelysningen eller hade ingen person några problem med personalen när ni ville ha filmen vid sidan av röntgen?

Så här skrev jag:
Nå, väl detta var lite utanför tråden men denna fråga har varit upp tidigare på någon tråd, så jag tyckte att eftersom "Det analoga mörkrummet" ligger nära till hands så ville jag delge mina "färska" kunskaper i "ämnet".
.......
Möjligen att jag skulle skrivit "inga filmer påverkades av dom tuffa TSA x-ray kontroller som man gör i dagens USA. För det var ju det jag syftade på. Kanske svårt att förstå? TSA är lika med Transportation Security Administration som sköter alla x-ray kontroller på landets flygplatser.
Att jag skrev :"Samtlig personal som vi möte var trevliga och aldrig något tjafs".Detta för att jag i någon annan tråd läste att man blivit otrevligt bemöt av denna personal. Jag menar att dom bara gör sitt jobb.
Att man sedan även får ta av sig både skor och allt i fickor och kanske gå igenom en kroppsskanner ser jag inte heller som något problem.
Så till slut alltså: Ingen av dom över 100 filmrullar med ISO från 50 och upp till 800 , s/v, negativ färg och dia blev påverkade av x-ray kontrollerna.
Behöver du mer info sänd gärna mig ett mail.

Fujipan 400 är nog min favoritfilm just nu. Har ett lager småbildfilm. Återuppstår den som 135 film eller är det så att den även kommer att finnas på 120-rulle?

Den finns bara som 135 film av vad jag kan se hos de tyska återförsäljarna och på APUG pratas det om att den inte kommer i120 format.

Alla är vi söta som barn.......

Tack Rolf.
Nu är det glasklart. Jag är lite trögfattad men jag var söt som barn. :)

Ja,det var kanske jag som gjorde det svårt.Trevligt att även din mor tyckte att du var söt som barn. För jag utgår att det är mödrarna som genomgående fäller dessa ord om sina barn.Jag har en stark känsla av att även min saliga mor,borta sedan många år, tyckte att även jag var söt som barn.
Vi fortsätter att hålla den analoga konsten vid liv.
Jag fick ett mycket trevligt samtal med personalen i den "näst största" butiken där på andra sidan Atlanten.Dom var av den meningen att det analoga var på uppgång.

Mvh
Rolf

Neopan 400 är den bästa svartvita filmen jag prövat. Kontrasten var så sjukt låg att när jag pressade filmen till 1600 och fotade i solljus så blev kontrasten som Tri-x exponerad efter 200 och minus-framkallad. Kornet blev dessutom ungefär samma som Tri-x exponerad efter iso 400 och normalframkallad.

Helt sjukt bra film. Skulle aldrig skjuta den under 1600, finner det helt meningslöst.

Så nu vill jag bara veta var man kan köpa den igen, då jag har börjat bygga ett underbart mörkrum i källaren i mitt nya hus i Sandared utanför Borås :D

Tryck på "shop" uppe i vänstra hörnet så kommer du till e butiken.

Edit: markera "remove" knappen och sedan update.

Senast ändrad:
Har för mig att man raderar siffran och sedan uppdaterar varukorgen, eller om det var att man uppdaterar varan... Kommer inte ihåg och jag sitter på telefon just nu.

Måste bara säga att jag blir så jäkla glad av det här. Visste inte att den kommit tillbaka. Man kan ju hoppas att fuji av rent glädjefnatt tar upp produktionen av neopan 1600 med. Vilken rock'n'roll film det var. Den hade karaktär. Neopan 400 har jag bara ett fåtal rullar av men minns den som mycket mjuk och len. Återstår nu att se om den lever upp till mina gamla förväntningar eller om det är annat som gäller nuförtiden..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar