ANNONS
Annons

Nej till Copyswedes avgift på externa lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag betalar gärna denna höjning, om det betyder att jag har rätt att ladda hem och lagra musik på enheterna. Men det får man ju inte, så jag förstår inte avgiften - ska vi betala en avgift på bensin för att folk stjäl bilar?

Grannen köpte alltid sin musik på CD och sina filmer på DVD och Blu Ray, men numera struntar han helt i det och spar både pengar och tid på att "handla på nätet". Förstår inte riktigt vad han menar. Betalar man för något så ska man utnyttja det också.

Vi som har firma slipper extraskatten, än så länge..

Det känns inte som en så smaklig idé att ha sin firma registrerad hos Copyswede. Utöver en irriterande administration och inrapportering av ens inköp, vem vet vad dom hittar på med det registret i framtiden?

Det känns inte som en så smaklig idé att ha sin firma registrerad hos Copyswede. Utöver en irriterande administration och inrapportering av ens inköp, vem vet vad dom hittar på med det registret i framtiden?

Jag lider inte av förföljesemani så jag har inga problem med att ha offentliga uppgifter hos någon ;-)

Jag lider inte av förföljesemani så jag har inga problem med att ha offentliga uppgifter hos någon ;-)

Nej, vi svenskar är otroligt naiva när det gäller sånt. ;-)

Hur många hårddiskar du köper är väl inte en offentlig uppgift?

Nej, vi svenskar är otroligt naiva när det gäller sånt. ;-)

Hur många hårddiskar du köper är väl inte en offentlig uppgift?

Hur många hårddiskar jag köper är ingen hemlighet!
Eftersom de är avdragsgilla finns alla uppgifter i bokföringen för skattemyndigheten.
Skönt att va naiv och slippa lida av förföljelsemani. Livet blir så enkelt :)

Hur många hårddiskar jag köper är ingen hemlighet!
Eftersom de är avdragsgilla finns alla uppgifter i bokföringen för skattemyndigheten.
Skönt att va naiv och slippa lida av förföljelsemani. Livet blir så enkelt :)

Ser inte vad som är så skönt med att både handla dyrare, vara registrerad hos Copyswede och ha extra administration i firman när det finns andra alternativ. Men det är förstås fritt val. ;-)

Ser inte vad som är så skönt med att både handla dyrare, vara registrerad hos Copyswede och ha extra administration i firman när det finns andra alternativ. Men det är förstås fritt val. ;-)

Vadå extra administration? Bokföring är ett måste om du driver en firma, eller har du andra vägar???
Eftersom jag handlar hos cameranu.nl utan moms så har jag svårt att se hur jag skulle komma undan billigare :)
Och om nu copyswede vill ha uppgifter framgent så är ju det ett ytterst minmalt åtagnade från vår sida.
Och eftersom jag inte heller lider av förföljelsemani så är det hela för oss en droppe i havet.
Däremot förstår jag att privatpersoner ogillar en extra avgift.

För min del tror jag att återförsäljarna kommer att vägra sälja utan den här avgiften, vare sig man är registrerad hos Copyswede eller inte. Anledningen är enkel: det kostar dem för mycket i administration. Konkurrensen inom databranschen är så hård att kostnaden för att sälja samma produkt med eller utan avgiften beroende på om man är registrerad eller inte blir för hög, det kan mycket väl bli skillnaden mellan att gå med vinst eller förlust på försäljningen.

Vi som har firma slipper extraskatten, än så länge..

I teorin JA, i praktiken förmodligen NEJ. Jag har varit reggad hos copyswede tidigare och ingen av de stora vill/orkar sälja dvd-r media utan kopieringsskatten, det är inte värt besväret helt enkelt! Om du köper en pall dvd-r så går det säkert att även få dustin/komplett att fixa administrationen och sälja utan straffskatt, men för vanliga småföretagare så är det enklast och billigast att importera från valfritt EU land med lägre straffskatt. Samma sak kommer det förmodligen bli med externa diskar, den försäljningen dör ut i Sverige.

Sverige ligger visst tvåa i högsta skatterna i världen. När blir det revolt? Bensinen kostar idag 14.03 på ST1, ändå är det lågpris jämfört med Statoil. Men det är kanske en annan historia? Borg gillar det här, pengarna bara rullar in utan större besvär!

Sverige ligger visst tvåa i högsta skatterna i världen. När blir det revolt? Bensinen kostar idag 14.03 på ST1, ändå är det lågpris jämfört med Statoil. Men det är kanske en annan historia? Borg gillar det här, pengarna bara rullar in utan större besvär!
Åk mindre bil då.

Det är ju värst för dem som bor i glesbygden där bilen är en nödvändighet.
Polygriperna kan ju samsas under jorden.

Vad jag funderar på är vem copyswede egentligen är ute efter?
I vanlig ordning blir det den lilla människan som får ta största smällen.
Men det gäller ju iofsig alla former av skatt.

Jag har absolut inget emot skatt om det går till nödvändigheter för att vårt samhälle skall funka.
Men det syftet har ju inte copyswede.
Men jag minns vilket rabalder det blev när VHS kassetter skulle chockhöjas, människor köpte på sig stora lager, sen så blev det knappt en tummetott :)

Bra idé!!

Det blir förstås närmare mellan mitt hus och mitt jobb när priset ökar ;-)
Åk kollektivt eller samåk, egen bil åker man oftast bara av bekvämlighetsskäl och då har man heller ingen rätt att gnälla på att det är dyrt. Men självklart kan du ju vara en av dom få som absolut inte kan ta sig till jobbet på nåt annat sätt, det vet jag ju inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar