Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NegativRam

Produkter
(logga in för att koppla)

martinblomberg

Aktiv medlem
Har en liten fundering.
När jag ska framkalla och kopiera mina Sv/v bilder i ett hemmalab nu är jag ute efter en härlig ram. Jag vill ha kanten från negativet som ram, svart, skarp och "skitig". Någon som har några förslag på hur jag ska gå tillväga? När jag försökte sist blev det bara som en svartgrå intoning av "ramen". Hjälp!

Mvh. Martin

vissa brukar ta en fil och fila till kanterna på negativramen. brukar bli väldigt snyggt. Mvh/Patrik

Japp! 5 av dom bilderna jag har uppladdade har en uppfilad neg-ram. Tips: Ha gärna en orörd negativram i reserv om du sen vill ha snygga bilder med en jämn ofilad ram. :) /Patrik

Hm, tror inte jag fattar riktigt hur jag ska fila. Asså, jag har framkallat och kopierat bilder i ett mörkerrum en gång i mitt liv. Ska jag fila på negativet? Med vad? Pajar jag inte bilden då?

nu har jag ritat en lite snabb bild som visar var. om du använder durst så finns det en utbytbar platta som själva hålet är på. en för småbild och 6*4,5 osv... finns säker på kameradoktorn eller mer välsorterade butiker. /patrik

Bilagor

• fil.jpg
    fil.jpg
    41.7 KB · Visningar: 513
Haha... känner mig ruggit dum. Men det var snyggt gjort!
Men då borde jag väl kunna göra en egen ram i nåt material. Nämligen såhär, det är inte min förstorare. En kompis, så jag ska nog ta det soft med filen. Men nu vet jag. Tackar!!!

Erik Schalin skrev:
Billigast är att leta beg.
Sätt ut köpes annons lite här & var.

Annars har de som säljer Durst sådana tillbehör.

okej får nog leta runt lite då! Har bara en negram och vill nog inte börja slipa på den. tack för snabba svar.

Ps.ingen som har en durst negram över.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar