Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativram Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har hört olika förklaringar till hacken. Den ena är att de skall underlätta vid kopieringsprocesser där man lägger två rutor på varandra. Den andra förklaringen är att Hasselblad tidigt varit varumärkesmedvetna och filat upp hacken för att det skall synas på neggen vilken kamera man använt.

Jag tror nog egentligen mest på den sista teorin. Sen kan det säkert ha som bieffekt att det underlättar vissa processer, det vet jag inte.

Filmmaggen till H1 skall ha hack, med viss reservation för att jag inte sett det med egna ögon.

På digitalbakstycken vore det däremot ett (oerhört dyrt) slöseri med sensoryta eftersom sensorn skulle behöva göras onödigt stor. Och varje utökning av ytan kostar mycket pengar.

jimh skrev:
Jag har hört olika förklaringar till hacken. Den ena är att de skall underlätta vid kopieringsprocesser där man lägger två rutor på varandra. Den andra förklaringen är att Hasselblad tidigt varit varumärkesmedvetna och filat upp hacken för att det skall synas på neggen vilken kamera man använt. [...]

Hasselbladsgurun Ernst Wildi skriver i sin bok The Hasselblad Manual att det var Viktor Hasselblad själv som ville att det skulle synas i kanten att fotografen använt "rätt" kamera. Men visst finns det ett marknadsföringsvärde i det...

Edit: Jim, nog finns de på H1:an alltid...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto