Annons

Negativkontrast/ kontaktkarta

Produkter
(logga in för att koppla)

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag undrar om det går att kontrollera negativets kontrast via kontaktkartan.

Vissa bilder på kontaktkartan är helt utbrända i högdagrarna.

Jag har kopierat på Ilford Multigrade utan något filter vilket ska motsvara hårdhetsgrad nr 2.

Just precis negativet på bilden är jag lagt upp i ett album här och jag tyckte inte det var extremt svårtkopierat som det ser ut att vara på kontaktkartan.
Jag tror nog att minskad framkallning av negativet hade varit bra för att minska kontrasten på negativen men som sagt; går det att utgå från kontaktkartan??

Bilden kopierad

Bilagor

• kontkatkopia.jpg
    kontkatkopia.jpg
    11.8 KB · Visningar: 348
Snygg kontaktkarta.

Problemet verkar inte ligga så mycket i överframkallning utan snarare riklig exponering av negativen i kameran, möjligen med lite överframkallning.

Har du kopierat slutbilden med samma hårdhetsgrad?

Jag har slarvat lite med anteckningarna men bilden är kopierad med 1 eller 1.5

Du menar att jag har exponerat lite för mycket i kameran? Vad tyder på det?

Ett enkelt sätt att se om filmen är rätt exponerad/framkallad är att när du gör kontaktkopian så ska du lysa så länge så att perforeringen "blir ett" med papperets svärta.
Du har då belyst filmen precis lagom för att se hur filmen är exponerad/framkallad.
Ser du helt svarta fält är förmodligen filmen underexponerad och du bör minska ditt ISO-värde vid exponeringen.
Ser du fält som är helt utfrätta (vita) är din framkallningstid för lång, prova med att minska tiden med t.ex. 10%.

Sinuslinus skrev:
Jag har slarvat lite med anteckningarna men bilden är kopierad med 1 eller 1.5

Du menar att jag har exponerat lite för mycket i kameran? Vad tyder på det?

hasse beskriver processen väl.

På kartan syns inte perforeringarna i den svarta ytan. Ändå är de mörka delarna lite väl ljusa på kartan=överexponering.

OK om du kopierar på en hårdhetsgrad mjukare så är det nog en kombination av exponering och lite överdriven framkallning.

En kontaktkarta bör vara lite mjuk i kontrasten för att få med alla toner och detaljer. Den behöver inte vara lika snygg som slutkopiorna., snarare bättre att ha få med det mesta även om ljuset är hårt och negativen lite ojämt exponerade.

Om du fått hårda bilder på grad 2 tyder detta på att du överframkallat. Prova med att sänka tiden 15-20 procent.

Jag granskade kontaktkartorna lite mer ingående efter jag läst era givande inlägg.
Den genonomskinliga basen av filmen är inte helt och hållet lika svart som fotopappret. Jag ska med andra ord exponera något lite mer och då kanske en del kontaktkartans små bilder ser lite bättre ut. Hoppas det i alla fall.

Tack igen för tipsen. Det var mycket givande och jag ska under hösten sätta mig mer in i det här för det är riktigt roligt att hålla på och slabba i mörkrummet. Ska försöka kalibrera mig själv och min utrustning för att få fina negativ att kopiera.

Sinuslinus skrev:
Den genonomskinliga basen av filmen är inte helt och hållet lika svart som fotopappret.
...och i mina öron låter det helt rätt. När det gäller bildens allmänna svärta så siktar jag inte på djupsvärta. Jag tycker att det pressar ner många av skuggdetaljerna. Om jag vill få lokal djupsvärta så gör jag det under efterbearbetningen.

Det finns även flera skolor rörande kontaktkartans kontrast. Själv anser jag att kontaktkartan ska göras med samma kontrast som man vill göra de slutgiltiga kopiorna i. Jag siktar på att förstora med normal kontrast och då gör jag också mina kontaktkartor med normal kontrast.

Om sedan hela rullen är kasst framkallad och/eller kasst exponerad så händer det att jag gör en andra kontaktkarta.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar