Annons

Negativblad

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Pergamynt = Papper.

Acetat = Plast.

Jag rekomenderar pergamyntblad då dessa är snällare mot dina negativ.

Ha dé
Carl

Pergamynbladen är inte arkivsäkra, de gulnar med åren. Undvik dessa.

Beträffande acetat så är filmbasen gjord av acetat. Acetatfickorna håller antagligen lika länge som filmen!

Andra godkända material för förvaring av film är polyeten (mjölkiga, går inte att kontaktkopiera igenom), polyester (klart) eller polypropen (hårt och klart).

Undvik fickor av PVC (polyvinylklorid), de innehåller mjukgörare som kan påverka filmen.

steinick skrev:
Pergamynbladen är inte arkivsäkra, de gulnar med åren. Undvik dessa.

Beträffande acetat så är filmbasen gjord av acetat. Acetatfickorna håller antagligen lika länge som filmen!

Andra godkända material för förvaring av film är polyeten (mjölkiga, går inte att kontaktkopiera igenom), polyester (klart) eller polypropen (hårt och klart).

Undvik fickor av PVC (polyvinylklorid), de innehåller mjukgörare som kan påverka filmen.

Bladen som exempelvis Fuji levererar sina diafilmremsor i, vad är dom gjorda av. Är det olämpligt att förvara filmen i dom?

Det är en bra fråga, som politikerna säger när de inte vet. Jag vet faktiskt inte, men om de är klara och lite prassliga (och ömtåliga) gissar jag på acetat.

Gulnar negativen också?

Det är svårt att säga vad som händer över tiden. För ca 5 år sedan bytte jag ut alla gamla pergamynfickor mot fickor i acetat. Det var negativ från perioden 1969-80. Fickorna var i vissa fall rejält gula, men jag har inte kunnat se några effekter på negativen. Vad som händer med dem i framtiden vet jag naturligtvis inte, jag kan bara hoppas på det bästa.

En smånegativ grej med pergamyn (=bakplåtspapper) är att man inte kan se filmen genom det. Blir rätt jobbigt att hantera.

En fördel jag hörde om pergamyn-negativblad är att de "andas", men eftersom de både släpper ut och in gaser så kan det lika gärna vara negativt.

Som Steinick säger så är acetat-negativblad prassliga och ömtåliga. Innehåller filmbasen mjukgörare av något slag måntro, då filmerna är mjukare och mer stryktåliga?

Polyester är sagt ha bättre hållbarhet och stabilare mot expansion och krympning, och vissa filmer har PE-bas. Då mest bladfilm, men även småbildsfilmer. Jag har inte hört om/sett någon 120-film ha Polyesterbas, mystiskt nog.

PVC av vissa kvaliteter kan bli en oljig klibbig massa med tiden. Inte minst samlare av Barbiedockor har märkt denna degradering. I USA har de därför spa och beautysaloons för dockor. Ja, se jänkarna... :p

jimh skrev:
En smånegativ grej med pergamyn (=bakplåtspapper) är att man inte kan se filmen genom det. Blir rätt jobbigt att hantera.

Det är ju värst med dia, då man med acetatblad däremot kan se bilderna bara det finns lite ljus. Med pergamynblad måste man ju hålla upp dem mot en lampa eller ljusbord för att se igenom dem.

jag har snackat med många om bevarning av neg o dia. jag skulle kunna skriva en bok om det känns det. jag har snackat med yrkesfotografer, yrkesfotobutiker, proffslabb, kodak, fuji, stockholms stads museum, christian nilsson på FOTO mm....

pvc fickor: nej
acetat fickor: bättre än pvc
polyeten: ja
polyester: ja

fujis neg/dia ska förvaras mörkt. kodaks filmer e tydligen känslig mot mörker o ska tydligen förvaras lite ljusare.

skaffa ett ungslackerat skåp som du har negen/diaorna i. dessa skåp finns oss www.nordplan.se. finns säkert på andra ställen också. ha plastfickorna i syrefria pärmar. dessa pärmar ser ut som vanliga dokumentpärmar bara att de e gjorde av ett syrefritt material. undvik fukt o luft föroreningar. köpa en luftrenare kanske? i hem miljö e det lite svårt att hitta en lösning men det jag skrev nyss e en bra lösning engligt dom jag pratat med. dia e tydligen mer hållbart än neg. vet inte varför men det sägs ska vara så. hmm..... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar