Gurk2015
Aktiv medlem
Skrev ett inlägg för ett tag sedan gällande scanning av negativ i flatbäddsscanner och utmaningar när objektiven är böjda. Jag får sådana där fula ringa på bilder newton-ringar då negativet nuddar glaset.
Fick lite tips om anti newton-glas, men det känns omständigt.
Funderar på att köpa en dedikerad negativscanner för att få bukt med det och kunna scanna böjda negativ. Råder en negativscanner bukt med det och ger bra resultat? Eller kommer jag få samma utmaning med newton-ringar?
Känns också som att det kan gå snabbare att scanna negativen med en negativscanner jämfört med att använda anti newton-glas.
Någon som har erfarenhet av en bra och har tips?
Tänker kanske något i prisklassen 2-3000 kr. Om man får något vettigt för de pengarna.
Fick lite tips om anti newton-glas, men det känns omständigt.
Funderar på att köpa en dedikerad negativscanner för att få bukt med det och kunna scanna böjda negativ. Råder en negativscanner bukt med det och ger bra resultat? Eller kommer jag få samma utmaning med newton-ringar?
Känns också som att det kan gå snabbare att scanna negativen med en negativscanner jämfört med att använda anti newton-glas.
Någon som har erfarenhet av en bra och har tips?
Tänker kanske något i prisklassen 2-3000 kr. Om man får något vettigt för de pengarna.