ANNONS
Annons

Negativ passar ej i scannerns hållare

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror helt på vad det är för skanner och om formatet är för litet eller för stort.
 
Kanske menar Du Jane att längden på negativremsan inte passar, t.ex. att Du har negativremsor med 6 bilder och negativhållaren bara har plats för 4 och Du inte vill klippa isär remsan. Då blir det ju ett enlände att ha dem i negativbladen. Eller ?
 
Tack för svar. Det är så att jag har hittat en del gamla ituklippta 126 neg. Jag löste problemet tillfälligt med att lägga ett av dem i hållaren för mellanformat, lägga ett mellanformatsneg över drygt halva och liksom ha det som kantstöd för negativet. Kanske finns det bättre sätt, tänkte på någon form av mask eller så i plast, för det är flera sådana neg och jag kunde ju inte få fast neget ordentligt. Att lägga neget direkt på glasskivan trodde jag inte räckte.
 
Att lägga negativen direkt på glaset funkar, men man riskerar att få newtonringar, som fingeravtryck ungefär, på bilderna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.