Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativ framkallning!SV-V

Produkter
(logga in för att koppla)

Tezzla

Ny medlem
Har insett att jag kanske ska ta o göra ngt åt mina 7 svart-vita rullar som ligger i kylskåpet och väntar på att få framkallas. Tanken var att så småningom fixa ett mörkrum och göra det skojjigaste av allt,få framkalla själv. Med tanke på vad mörkrumsutrustning kostar så är d planerna lagda på is =( , däremot undrar jag med spänning vad jag egentligen har fotat på dessa rullar,då det var ett tag sedan. MEN, skulle behöva framkallningsdosa samt allt det som behövs för att framkalla BARA negativen. Vart får man tag i sådant billigt ? och några andra tips vad gäller just detta?

Är det något som är billigt nu så är det begagnad mörkrumsutrustning. Men så ska man ju ha en bra lokal med rinnande vatten och bra ventilation, då blir det förstås knepigare. Men kanske du kan hyra in dig på någon skola eller så?

Men: framkallningsdosor, kemi, termometrar och andra prylar du kan behöva finns hos bland annat Photax i nybro. De är bra att ha att göra med och har mycket grejor. Sen kanske det kan löna sig att lägga ut en köpesannons här, då många lägger ner sina mörkrum.

Men menar du att du tänker framkalla dina sju rullar och sen lägga ner? I så fall är det nog bättre att lämna till något proffslabb som Crimson.

Tack för snabbt svar! =).

Inga planer på att bara framkalla och sedan lägga ner, utan snarare komma underfund med vad jag har på dessa rullar, då det var några år sedan jag tog dem. Sedan har jag inte kommit så långt som jag önskat med just framkallandet (då jag ännu anser att den största tjusningen är att själv få framkalla ;) Och genom att åtminstone iaf framkalla rullarna (till enbart negativ) så har man iaf koll på om dessa är värda att sedan fortsätta utveckla,i senare inköp utav mörkrum.

Att lämna in rullarna på framkallning är ett alternativ jag tidigare kollat, och enligt dessa priser,skulle jah snarare kunna få tag i mörkrum för liknande priser 8(

Enklast: Clas Ohlson, om du har en butik i närheten. Eller en välsorterad fotobutik.

Att beställa: Photax (www.photax.se)

Sedan är det bara att följa instruktionerna. Själv hade jag en Tmax400 som jag framkallade i Kodaks Tmax-framkallare 7minuter 21graderC, agitering de 30 första sek, samt var 30:e därefter (en dubbel vändning av dosan). Ett par stänk attiksprit i en liter vatten som stoppbad. Fixerade i 10min, sporadisk agitering. Sköljde i en 10-15 minuter efteråt.

Tänk på att skölja i vatten av ungefär samma temp som du framkallat i (20grader).

Prova att ladda spiralerna med en remsa gammal film innan, så att du inte får problem i mörkret. Förbered dig ochså med var du lägger sax/rullar/spiraler/lock till dosan/etc etc. Det är inte kul att inte hitta locket, man kan ju inte tända för att leta...

Annars är det inget konstigt. Lycka till!

Själv gick jag ned till klas i sjön i måndags och köpte dosa/kemi/lite andra tillbehör, och framkallade för första gången på över 20 år.

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar