Annons

Negativ färgfilm med tryck

Produkter
(logga in för att koppla)

törnan

Aktiv medlem
Är det nån som kan tipsa mig om en negativ färgfilm med ordentligt tryck i färgerna, jag ska fota en silverfärgad bil vid en fasad som är upplyst i blått på natten och test bilderna med Superia iso100 skiftar hela vägen från blått till röd/lila och är underbara men jag vill ha ännu merstuns i färgerna så kom igen nu..

Att få riktigt med stuns och tryck i färgerna handlar inte bara om filmen.
Det handlar lika mycket om objektiv, exponering, framkallning, val av papper (färgpapper finns också i olika kontraster) mm.
Fuji´s Superia har en bra och hög färgmättnad så jag tror inte att det är problemet.

Generellt brukar det vara mer färgmättnad i filmer med låg ljuskänslighet. Men de flesta märken har filmer för olika behov.
Testa att köra dia annars, Velvia har nästan för mycket färg och kontrast.

Eftersom att du redan fotar med Fuji iso100 så skullejag rekommendera Fuji Superia REALA 100 (om det inte är den du använder men du skrev i alla flal inte REALA).

Jag använder uteslutande denna film när jag kör iso100 och den har bra trycki färgerna tycker jag.

Om du får blåstick i bilderna när du fotar på kvällen så kan detta avhjälpas med ett varmtonsfilter...det finns lite olika men sök på forumet så hittar du nog ett som passar dig bra...lycka till med fotandet.

MVH Björn Westergren

Själva tanken är att det ska bli ett gankska kraftigt blåstick i bilden, exponeringen tror jag ligger ganska rätt är ju inget proffs direkt men jag exponerade mer eller mindre efter lågdagrarna och tycker att jag har lyckats få till det bra, ska se om inte han som jag fotade bilen åt kan slänga upp en bild så ni får se.

Färgerna är absolut inte klena men jag vill ha ännu bättre tryck, får köpa Reala och testa.

Agfa har en ny film, Agfa Ultra 100 som du kan testa. Det ska vara den negativfilm som har störst färgmättnad. Den har diskuterats tidigare i forumet. Den ska ha rejält tryck i färgerna. Men man får offra en realistisk färåtergiving. Sen spelar pappret en enorm roll för kontrast och färgåtergivning. Kodak har lite högre kontrast i sina papper jämfört med t.ex. Agfa.

http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=61405

De naturliga färgerna ger jag blanka faan i om ni ursäktar utrycket, jag fick en fantastiskt härlig skiftning från blått till lila/röd i förrgår kväll när vi testade ljuset och vill altså förstärka den effekten ytterligare.
Får nog testa en rulle Agfa Ultra också.

Har funderat på om jag ska göra ett försök med dia oxå men har aldrig fotat dia tidigare så tips om dia filmer välkomnas också.

Ta med dig bild och negativ till ett av Stockholms proffslabb och säg vad du vill ha. Jag är säker att dom kan ge dig det du vill ha utifrån ditt negativ.
Alternativt är ju att scanna bilden och fixa färg i datorn. Och sen skriva ut bilden...

Prolabbet är bra. www.prolabbet.se

Misstänkte väl nästan att realistiska färger inte var det du letade efter :) Och idén med proffslabb är inte alls dum. Om inte annat för att få rätt papper.

Superia 200

Reala

Dom här bilderna är kopierade på kodaks hårdare Ultra III papper.

prolabbet verkar ju som en jävlgt bra lösning faktiskt, kan fota med superia 100 som jag tycker mig kunna hyfsat och få hjälp med färgerna där när de kopierar.

tänkte lägga på en liten sak
tungstenfilm
kan ge härliga färgskiftningar
finns både som neg och dia
ex kodak ektachrome 64t

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar