Annons

Negativ färgfilm för höstens färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Ante

Aktiv medlem
Har någon tips på en bra negativ färgfilm för höstens färger i naturen?

Jag har upptäckt och använt Fuji Reala i sommar och tycker den är fantastisk när man fotar människor. Någonstans läste jag att den är lite för "lugn" för de dramatiska höstfärgerna i naturen. Eftersom jag ännu inte börjat med diafilm undrar jag om någon har ett tips på negativ film att fota höstskogen med?

Anders
 
Jag skulle rekomendera Fuji Superia 100.
Själv är jag väldigt nöjd med den filmen. Bra färger och inte så mycket grynighet.

/Lasse
 
Har fotat natur med realan och tycker att den fungerar utmärkt till detta ändamål. Finns det några neg-filmer som har mer kraft i färgerna än realan?
 
Tack för tipsen, då kör jag vidare med Reala!
By the way, det var på photozone.de jag läste om negativfilm för höstfärger. Någon rekommenderade en Agfa-film alt Kodak istället för Reala. Känns skönt att kunna skippa de tipsen // Anders
 
FILM

Kodak nc160 är en superfilm med härliga färger eller om du vill ha lite mer stuns så kör du med vc160 som det är mer ös i
fungerar dock dåligt att fota människor med. Den sistnämnda alltså
lycka till... :)
 
Nej,nej,nej...REALA är fantastisk för höstens färger. Kornet är ju som du vet fantastiskt och du får fram lövens struktor och färger med REALA.
Porta 160 har grövre korn oc färger som ej är lika realistiska som...

mvh
Patrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.