Annons

NEF i photoshop CS

Produkter
(logga in för att koppla)

johanca

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns något plugin som ger mig möjligheten att ändra mer än bara EV och Vitbalans på NEF-filer i Photoshop CS.
Jag skulle vilja ha motsvarande som finns i C1 eller PS-CS:s stöd för Canon RAW.

Mvh Johan

Det har du redan om du har Photoshop CS. Det följer med en modul som heter Camera Raw och är riktigt bra.

Välj format "camera raw" när du öppnar bilden.

Det låter som om du har Nikons elaka plugin installerad. Den tar över neffandet om den är installerad så att man inte kommer åt Camera Raw.

Gå in i Photoshops pluginmapp och leta efter en fil som heter något i stil med nikon.8bf (kommer inte ihåg exakt vad den heter, men jag tror att Nikon är med i namnet). Ta bort den. Nu skall Camera raw funka.

jimh skrev:
Det låter som om du har Nikons elaka plugin installerad. Den tar över neffandet om den är installerad så att man inte kommer åt Camera Raw.

Gå in i Photoshops pluginmapp och leta efter en fil som heter något i stil med nikon.8bf (kommer inte ihåg exakt vad den heter, men jag tror att Nikon är med i namnet). Ta bort den. Nu skall Camera raw funka.

Ser att du har en D70, isåfall behöver du en (gratis) uppdatering från adobes sida för just cameraraw-delen (efter du tagit bort pluginnen som nikon view lägger dit).

Har ett liknande problem med min FinePix s5000. Om jag försöker öppna en råfil (.RAF) i PSCS så får jag följande meddelande:
Could not complete your requestbecause it is not the right kind of dokument.

Någon som vet vad som felar?
Mycket irriterande när man har möjligthet att fota raw.
Kanske finns det annan programvara för att mixtra med råfiler?

Problemet är löst, så besvära er inte med det.

Nu har jag dock en annan fråga som jag vill ha besvarad.

När jag har fifflat runt lite med inställningarna kring min test-råbild så upptäcker jag "Size". Högsta upplösning jag kan välja i kamerans inställningar är 2048x1542. Nu kan jag plötsligt (i PS CS) välja upp till 5120x3855, utan märkbar kvalitetsförlust.

Finns det så mycket data gömd i råfilen? Utnyttjar inte kameran allt, eller vad menas med detta? Detta sker med en knappt märkbar kvalitetsförlust.
Zoomar jag upp storleken 2048x1542 till 300% så blir det ungefär samma storlek som 5120x3855 i 100% storlek, men förstnämda blir i mycket sämre kvalitet. Hur kommer sig detta?

Råformat verkar, med min nuvarande förståelse, vara helt fantastiskt. Om jag inte har missförstått allt som vanligt.

Photoshop Cs föreslår helt enkelt upplösningar du kan interpolera till.

Det kan du i alla andra versioner också men du måste göra det manuellt.

Det nya i CS är att programmet föreslår "nya" upplösninger utifrån hur stor originalfilen är.

Senast ändrad:
Om man kör den interpoleringen som photoshop föreslår i raw-konverteraren, blir den då lika bra som om man interpolerar på egen hand med en ökning av 10% i taget. Brukar ju rekommenderas att man skall göra interpoleringen i små steg.

Jag kan ju iofs testa själv, det ska jag göra...

Nej du kan interpoler vilken bild som helst, bara att gå in under bild/bildstorlek och sen sätta in värden för hur stor bild du vill ha.

finns en genväg för detta i raw konverteraren, i den funkar endast raw-filer

Interpoleringen i RAW-konverteringen är inte samma sak som att skala upp bilden i efterhand.

När du väljer att skala upp bilden i RAW-konverteringen sker det i bayer-interpoleringen - dvs när den omvandlar rå-datan till en RGB-bild. Det ger lite olika resultat. En del kameror har dessutom aningen större sensorer med fler pixlar som du då kan utnyttja. =)

andewid skrev:
När du väljer att skala upp bilden i RAW-konverteringen sker det i bayer-interpoleringen
Intressant. Var har du läst att det är så (i CR-programmet)? Jag lyckas inte hitta någon bra info på Adobes webbplats om deras program...

kaw skrev:
Intressant. Var har du läst att det är så (i CR-programmet)? Jag lyckas inte hitta någon bra info på Adobes webbplats om deras program...
Oj, det kommer jag inte ihåg just nu. Har för mig att det stog i någon manual eller nått sånt där de förklarade varför det fanns möjlighet att kunna ändra storleken på bilden.

Personligen så har jag inte sett så stor skillnad med just min kamera gämfört med normal bikubisk interpolering.

Enligt Frasers "Real World Camera Raw" är det ingen praktisk skillnad i interpoleringskvaliteten, utom om man har en Fuji-kamera med super-ccd. Då lönar det sig tydligen att dra upp bilden vid konverteringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar