Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEF-fil

Produkter
(logga in för att koppla)

-cecilia-

Medlem
Hej!

Jag har precis fotat Raw-format för första gången med min Nikon och tänkte prova att redigera bilderna i Photoshop elements.

Nu lyckas jag inte öppna filerna i photoshop... Hur gör jag?
(Jag har en Pc)

(Gärna enkelt förklarat tack :) )

Tack!
 
Varje kamera som kommer ut har en egen tolkning av vad raw är så du behöver en photoshop som är tillräckligt ny för att kunna tolka din kameras rawfiler. Så prova uppdatera din photoshop först. Sen är det inte Photoshop som öppnar bilden utan ett program "inuti" PS som heter Camera Raw.
Men när jag väljer "Öppna med" och tar PS så startar camera raw av sig självt.
 
Photoshop Elements skall normalt kunna hantera Nikons NEF-filer, men om din kamera är relativt ny och din version av Elements inte är lika ny kan det bero på att den del av Elements som hanterar raw-filer - Adobe Camera Raw - är förgammal. Den går att uppdatera; surfa in på Adobes hemsida och hämta ned senaste versionen, den heter ACR 6.4.1 vill jag minnas....

Det kan finnas andra felorsaker också, men detta är en möjlig lösning...


EDIT: Oops! Markus hann före!
 
Varje kamera som kommer ut har en egen tolkning av vad raw är så du behöver en photoshop som är tillräckligt ny för att kunna tolka din kameras rawfiler.

Egentligen är råfilens format lika över tiden för de flesta modeller från samma tillverkare, det som skiljer och därför kräver en uppdatering är framförallt färgfiltren som avgör hur färgerna skall tolkas. Dessa färgfilter tweakar man för varje sensormodell för bästa resultat, därför skiljer det ofta mellan olika modeller från samma tillverkare. Även bildens storlek kan skilja, då inte det totala antalet pixlar utan hur många pixlar som ligger utanför (och används till exempel för att definiera svartpunkten) och hur mycket som därför skall klippas bort i den färdiga bilden.
 
Men DNG-converter är lite som att tejpa fast torkarbladen från Biltema på sin nya Ferrari med silvertejp. Eller?

Fick du Veiw NX2 eller så med när du köpte kameran?
 
Senast ändrad:
Men DNG-converter är lite som att tejpa fast torkarbladen från Biltema på sin nya Ferrari med silvertejp. Eller?

Fick du Veiw NX2 eller så med när du köpte kameran?

Konstig kommentar.
Hur menar du?
Jag omvandlar alltid mina NEF filer till DNG när jag importerar dom till Lightroom.
DNG-converter är utmärkt att använda ifall man inte har senasre versionen av Photoshop.
DNG behåller alla data från NEF samtidigt som filstorleken blir mindre eftersom filen komprimeras.
 
Att när man gör om bilden till "adobes raw" (DNG) översätter den enbart vitbalans rätt och gissar sig fram på färgtoner.
(Jason P. Odell, Ph.D. - The Photographer’s Guide to Capture NX2)

Så om hon ändå fick ViexNX med på köpet kan hon göra sina NEF till Jpeg med det.. Man måste inte använda Adobe.
 
Lånar tråden lite :)
Jag bytte från Nikon D3 till D3s och vips så går inte mina raw filer att öppna.
Nu har jag tittat runt i PSE 7 och hittar inget där jag ska gå in och ändra. Jag har kollatt uppdateringar och det kommer bara upp att det inte finns några uppdateringar.
Hur gör jag?
 
Lånar tråden lite :)
Jag bytte från Nikon D3 till D3s och vips så går inte mina raw filer att öppna.
Nu har jag tittat runt i PSE 7 och hittar inget där jag ska gå in och ändra. Jag har kollatt uppdateringar och det kommer bara upp att det inte finns några uppdateringar.
Hur gör jag?

Lösningen finns längre upp i tråden! DNG-converter. ;-)
 
Lånar tråden lite :)
Jag bytte från Nikon D3 till D3s och vips så går inte mina raw filer att öppna.
Nu har jag tittat runt i PSE 7 och hittar inget där jag ska gå in och ändra. Jag har kollatt uppdateringar och det kommer bara upp att det inte finns några uppdateringar.
Hur gör jag?

DNG-converter eller byt till Photoshop Elements 9.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.