Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Neeej! Tomt minneskort!

Produkter
(logga in för att koppla)

klerk

Aktiv medlem
Har nyligen varit på Mallorca på semester. Tog med två Olympuskameror, en sp550 uz och en 800 i.

Efter att ha plåtat ca 120 bilder (jag tar inte massor...) så ställer jag skärpan manuellt på en fågel (med sp550 uz). Efter fotograferingen skulle jag titta på bilden, men den bearbetade denna VÄLDIGT länge. Sedan kom det upp "Bildfel" på displayen.

Nåväl jag fotade några till med autofokus och dessa funkade bra. När jag sedan skulle gå tillbaka och titta på bilderna, så hänger sig kameran på bilden som visade "Bildfel".

Jag stänger av kameran och sätter på den igen. Allt normalt.

Sedan ska jag fota lite senare. Vid uppstart kommer detta meddelande upp:

"Kortinst."

AV
FORMATERA

Detta kändes inte bra så jag stänger av kameran och tar ut kortet. Sätter in detta igen och allt funkar.

Så blir det någon gång till under veckan. Dagen före hemresan så ska jag titta på senast tagna bilden. Då står det:

INGA BILDER

Minneskortet är ett Olympus xD 1GB. Där får det rum ca 250 bilder med den upplösning jag använder (SHQ), men på kameran visas att det endast finns plats för 82 bilder.

Väl hemkommen försöker en fotoaffär köra ett antal recoveryprogram, men inget lyckas. Jag kopplar sedan upp kameran mot datorn och då finns det 14 bilder på ca 3 Meg var om jag för muspekaren över bildikonen. Om jag istället högerklickar och kollar Egenskaper så innehåller bildfilerna 0 byte!

Nån som vet på råd? Kamera och kort är nya, ca sex månader om jag minns rätt. Kameran har jag bara fotat ca 1000 bilder med.

Surt är det i alla fall...

Vad tråkigt!
Jag rekommenderar att du provar lite olika recovery program, de fungerar på lite olika sätt och fungerar olika bra på olika fel.

Så länge du INTE har formaterat kortet så finns filerna kvar. Även ett formaterat minneskort innehåller ibland filer som går att återskapa.
RescuePRO är SanDiscs bästa ”räddningsprogram” och rekommenderas varmt. Jag har hittat bilder som mina kunder glömt att dom hade tagit.
Programmet följer med om du köper nåt av de dyrare SanDisc-korten.

Ska se om min fotoaffär kan hjälpa mej. Dom brukar klara det mesta.

Dessutom så har jag alltid bemödat mej om att formatera om kortet efter varje gång jag tömt det. Det ska tydligen vara bra att få bort alla gamla fragment.

Kan man reklamera?

Funderade på om minneskort omfattas av någon garanti? På den analoga tiden skulle man naturligtvis inte acceptera att man fick filmer utan emulsion exempelvis.

Eller är det bara att stillatigande acceptera att dessa digitala under krånglar? Och vid de mest dåliga tillfällen...

Re: Kan man reklamera?

Kan du visa att det är fel på kortet, så brukar det inte vara nåt problem att rätta till.

Men försök först att rädda bilderna dina!

Hur har det gått? Hoppas det går bättre för dig att återställa bilderna, än i denna tidigare tråkiga episod:

Har inte lyckats ännu. Ska ta kamera, kort och kabel till fotoaffären i morgon, får vi se.

Är det xD-korten som är opålitliga? Har kollat runt lite och det verkar som att xD har flest problem. Eller?

Nu känns det ju som om man inte kan lita på digitaltekniken, så frågan är om man måste börja ha med ett analogt hus framledes?

klerk skrev:
Nu känns det ju som om man inte kan lita på digitaltekniken, så frågan är om man måste börja ha med ett analogt hus framledes?

Jag har förlorat långt fler bilder på dålig framkallning av filmrullar än digitala filer som av olika anledningar gått om intet.
Eftersom jag har en hel del turister på sommaren som kommer in ock har problem så tycker jag mig kunna märka att Sonys MS och kameror med Xd- kort råkar ut för fler problem än SD-kamerorna.
Det enda problem jag sett i sommar med CF- kort var en norsk journalist som hade glömt sitt CF- kort i läsaren hemma i Norge. Han blev lycklig när jag kunde sälja honom ett begat CF-kort.
Som så ofta så är människans tillkortakommanden ofta värre än de rent teknoligiska fadäserna.
Fotografer tar i allmänhet fler dåliga bilder än mästerverk.

Lite ljus i mörkret, men...

Köpte hem ett program som heter "Card Recovery" för 250 kr.

Med detta hittade jag 13 bilder. De tolv första på ca 3 meg vardera men den trettonde var 647 Meg stor! Hur kan detta ske? Jag ser bilden och den är helt normal, på grabben sittande i flygplanet på väg till Mallorca.

Vad 17 kan ha hänt?

Nu ska jag ta allt till kameraaffären och se om dom kan finna något mer. Men jag misstänker att detta är vad jag får ut. 12x3 Meg är ju 36 plus de 647 som sista filen hade innebär att ca 700 Meg av 1000 är upptaget. Dessutom fanns det ju utrymme för ca 80 bilder på kortet... Det stämmer ju. Skumt bara att en bild kan bli så stor.

Re: Lite ljus i mörkret, men...

klerk skrev:
De tolv första på ca 3 meg vardera men den trettonde var 647 Meg stor! Hur kan detta ske?
Det verkar som om markeringarna för "här börjar en bildfil" och "här slutar en bildfil" inte kan hittas (Medvetet mycket grov förenkling, klaga inte på den... )

http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?language=1
är ett gratisprogram som har lite inställningsmöjligheter bl.a. för den typen av fel.

Det kostar inget mer än tid (rätt mycket tid, faktiskt) att experimentera lite.

Nej ingen filmfil

Jag tänkte att det kanske kunde vara bilder "bakom" denna fil. Att det var anledningen till storleken. Men när jag försöker öppna den så går det inte. Miniatyren ser jag men filen går inte att öppna.

Tack för tipset Bengt! Ska titta på detta också!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar