Annons

Nedrans auto kompensering

Produkter
(logga in för att koppla)
Ljusmätningen på min A700 blev helkajko när jag fotade med polfilter (bilbilden i mitt inlägg ovan) så jag fick använda M istället. Detta var dock med ett riktigt gammalt filter, jag har inte provat något nyare sen dess. Jag tyckte det var skumt men funderade inte så mycket mer på det efter att jag läst om problemet med linjära filter.

Efter att jag kollat runt kan jag konstatera att dessa inte verkar säljas längre så Mari och alla andra kan helt enkelt bortse från det jag skrev om att ljusmätningen blir koko då detta endast gäller om man kör med Hedenhösfilter som jag :)....


Vilka kameror skulle det gälla?

Du tänker inte på autofokusen och gamla linjärafilter? De påverkade fokus ibland. Tror inte ljusmätningen är något problem.
 
Senast ändrad:
Nej, det går inte! Iaf inte via den plus/minus knappen som går att använda i S & A läget. Provade precis för att verkligen vara säker. Kameran sköter exponeringen själv, "mätaren" liksom vandrar beroende på mina slutarvar och bländarval. Dock så kan det bli bra foton nån gång då och då när jag med korrigerade inställningar fått "mätaren" att stå på noll.
Det känns som att du inte alls har förstått vad manuell inställning handlar om. Nu har jag ju inte Sony, utan Canon, men det är förmodligen samma sak. Ställer man in manuellt får man en viss exponering, punkt. Den önskade tiden och bländaren.
Om sen den är bra för bilden eller ej, det är upp till dig. Mätaren i sökaren (på mina Canon, då), visar vad kameran anser att motivet skulle ha för exponering. Visar den två steg +, då tycker kameran att du har ställt in två steg för lång tid/stor bländare, eller någon kombination därav, och att din bild kommer att bli två steg för ljus. Visar den -2 gäller det omvända. Om du vill ha en blå himmel och svart mark (nåja), då kan det mycket väl vara -2 som du ska ha.
Mätaren kommer förstås att vandra omkring så snart du riktar om kameran, om kamerans ljusmätare då träffar något som är ljusare eller mörkare än vad den var riktad mot tidigare. Du har ju låst exponeringen, så den kan inte ändra sig. Alltså ändras istället hur ljus/mörk bilden blir. Nån +/- knapp som fungerar i manuellt läge finns det inte, åtminstone inte så länge man inte har kopplat in auto ISO. Har du ställt in tid, bländare och ISO manuellt finns det inget kvar att ändra på, mer än ljuset självt. Blir då inte bilden som du vill ha den har du helt enkelt valt fel tid, bländare eller ISO. Eller allihop...
 
Det känns som att du inte alls har förstått vad manuell inställning handlar om. Nu har jag ju inte Sony, utan Canon, men det är förmodligen samma sak. Ställer man in manuellt får man en viss exponering, punkt. Den önskade tiden och bländaren.
Om sen den är bra för bilden eller ej, det är upp till dig. Mätaren i sökaren (på mina Canon, då), visar vad kameran anser att motivet skulle ha för exponering. Visar den två steg +, då tycker kameran att du har ställt in två steg för lång tid/stor bländare, eller någon kombination därav, och att din bild kommer att bli två steg för ljus. Visar den -2 gäller det omvända. Om du vill ha en blå himmel och svart mark (nåja), då kan det mycket väl vara -2 som du ska ha.
Mätaren kommer förstås att vandra omkring så snart du riktar om kameran, om kamerans ljusmätare då träffar något som är ljusare eller mörkare än vad den var riktad mot tidigare. Du har ju låst exponeringen, så den kan inte ändra sig. Alltså ändras istället hur ljus/mörk bilden blir. Nån +/- knapp som fungerar i manuellt läge finns det inte, åtminstone inte så länge man inte har kopplat in auto ISO. Har du ställt in tid, bländare och ISO manuellt finns det inget kvar att ändra på, mer än ljuset självt. Blir då inte bilden som du vill ha den har du helt enkelt valt fel tid, bländare eller ISO. Eller allihop...

Ändras exponeringskompensationen, +/-knappen, kommer inte bildresultatet ändras, men mätaren kommer visa mer eller mindre...om det nu spelar roll...beror på om man sneglar på mätaren eller inte när man kör manuellt.
 
Vilka kameror skulle det gälla?

Du tänker inte på autofokusen och gamla linjärafilter? De påverkade fokus ibland. Tror inte ljusmätningen är något problem.
Även exponeringsmätningen kan,.på många kameror, påverkas av linjära filter.
https://www.schneideroptics.com/ecommerce/CatalogItemDetail.aspx?CID=617&IID=3611
Linjära filter tillverkas fortfarande. Bra för oss som använder gamla kameror som inte behöver cirkulära, eftersom de linjära brukar vara billigare.

Olle
 
Det känns som att du inte alls har förstått vad manuell inställning handlar om. Nu har jag ju inte Sony, utan Canon, men det är förmodligen samma sak. Ställer man in manuellt får man en viss exponering, punkt. Den önskade tiden och bländaren.
Om sen den är bra för bilden eller ej, det är upp till dig. Mätaren i sökaren (på mina Canon, då), visar vad kameran anser att motivet skulle ha för exponering. Visar den två steg +, då tycker kameran att du har ställt in två steg för lång tid/stor bländare, eller någon kombination därav, och att din bild kommer att bli två steg för ljus. Visar den -2 gäller det omvända. Om du vill ha en blå himmel och svart mark (nåja), då kan det mycket väl vara -2 som du ska ha.
Mätaren kommer förstås att vandra omkring så snart du riktar om kameran, om kamerans ljusmätare då träffar något som är ljusare eller mörkare än vad den var riktad mot tidigare. Du har ju låst exponeringen, så den kan inte ändra sig. Alltså ändras istället hur ljus/mörk bilden blir. Nån +/- knapp som fungerar i manuellt läge finns det inte, åtminstone inte så länge man inte har kopplat in auto ISO. Har du ställt in tid, bländare och ISO manuellt finns det inget kvar att ändra på, mer än ljuset självt. Blir då inte bilden som du vill ha den har du helt enkelt valt fel tid, bländare eller ISO. Eller allihop...

Mycket bra förklarat, precis så skulle jag uttryckt det också. Kan väl tilläggas att (eftersom ljusmätningen verkade vara ett frågetecken) ljusmätaren alltså är den som bestämmer slutartiden i A-läge (bländarprio) och bländartalet i S-läge (slutarprio). Ex du sätter bländartal 8, trycker halvvägs på slutaren och kameran mäter ljuset, ljusmätaren känner av mängden inkommande ljus vid den bländaren och väljer, säg 1/200 s, för att bilen ska bli jämt exponerad. Om du då över eller underexponerar med +- så säger du egentligen till kameran; ok, jag vet att du anser att bilden blir "bäst" exponerad på 1/200 s men jag vill ha den 1)mörjare så jag väljer -1 och det ger 1/400 s istället (ett bländarsteg) eller 2)ljusare så jag väljer +1 vilket ger 1/100 s. Allt detta i A- och S läget alltså, i Manuellt läge är det du som ställer allt och kameran kan, som apersson så bra uttryckte det ovan, bara "visa" vad den tycker borde vara dina egentliga inställningar för en rätt exponerad bild.
 
Det är väl ovanligt att det inte går, vet du någon? Med många, menar du majoritet?
I länken jag gav skriver B+W "all cameras with beam splitters in the light paths of their TTL exposure meter". I boken Fotoordboken av Werner Noll står det att det framför allt är problem med kameror som mäter ljuset med avlänkande hjälpspegel, eftersom spegeln själv polariserar ljuset. Om de där argumenten betyder samma sak , vet jag inte. Sen har jag ju läst att exponeringen kan påverkas i ett otal tidningar, böcker mm. Kommer inte ihåg vilka nu. Och om jag inte minns alldeles fel fanns det cirkulära polfilter redan innan systemkamerorna fick autofokus. Av någon orsak antar jag.

Hur många kameror det gäller vet jag förstås inte. Kanske alla dagans SLR- och DSLR-kameror?

Olle
 
Kan du inte lägga in en bild eller två här med info mer exakt vad du siktat på. Samt med Exif med i bilden..? Eller lägg den eller gärna dom. Dvs typ 2 exempel bland dina bilder så blir bilderna lite större ändå än här.... Blir så mycket enklare för alla som gärna vill ge tips och hjälp om det är mer exakt info som du ger att titta utifrån än en stor mängd man själv skall se vilken man kan tycka "ser" ut så eller så via sin site...
 
Senast ändrad:
I länken jag gav skriver B+W "all cameras with beam splitters in the light paths of their TTL exposure meter". I boken Fotoordboken av Werner Noll står det att det framför allt är problem med kameror som mäter ljuset med avlänkande hjälpspegel, eftersom spegeln själv polariserar ljuset. Om de där argumenten betyder samma sak , vet jag inte. Sen har jag ju läst att exponeringen kan påverkas i ett otal tidningar, böcker mm. Kommer inte ihåg vilka nu. Och om jag inte minns alldeles fel fanns det cirkulära polfilter redan innan systemkamerorna fick autofokus. Av någon orsak antar jag.

Hur många kameror det gäller vet jag förstås inte. Kanske alla dagans SLR- och DSLR-kameror?

Olle

Jag har kört en del med linjärt filter (som jag tycker funkar bättre än cirkulära) och har inte råkat på att ljusmätningen inte skulle ge rätt värden. Om det beror på att jag kör mycket manuellt eller inte vet jag inte. Däremot AF lägger ofta av. Ska slänga på ett linjärt filter ikväll och kolla åtminstone min D700, och om det finns batterier kvar, några analoga AF-kameror. Man får inte blanda ihop det med problemet att mäta ljus när det är riktigt mörkt.
 
Ändras exponeringskompensationen, +/-knappen, kommer inte bildresultatet ändras, men mätaren kommer visa mer eller mindre...
Vet inte hur det är på en Sony, men på en Canonkamera finns det ingen exponeringskompensation att ändra ens, i manuellt läge. Det är ju ändå du som bestämmer, så den saknar mening.
 
Jag har kört en del med linjärt filter (som jag tycker funkar bättre än cirkulära) och har inte råkat på att ljusmätningen inte skulle ge rätt värden. Om det beror på att jag kör mycket manuellt eller inte vet jag inte. Däremot AF lägger ofta av. Ska slänga på ett linjärt filter ikväll och kolla åtminstone min D700, och om det finns batterier kvar, några analoga AF-kameror. Man får inte blanda ihop det med problemet att mäta ljus när det är riktigt mörkt.
Jag har själv aldrig använt cirkulära polfilter till mina gamla kameror. På vilket sätt är de linjära bättre? Jag använder dom därför att de är billigare.

Olle
 
Vet inte hur det är på en Sony, men på en Canonkamera finns det ingen exponeringskompensation att ändra ens, i manuellt läge. Det är ju ändå du som bestämmer, så den saknar mening.

Men att köra mätstyrd automatik och följa mätaren är olika saker, mätaren blir en rekommendation i manuellt läge. Användbart ibland.

(På Nikon funkar det.)
 
Jo, jag vet. På Canon ger mätaren alltid nominellt värde, däremot. Det är egentligen inte förrän nu, när Canon har stöd för auto ISO i manuellt läge, som det blir meningsfullt med exponeringskompensation i M. Tidigare har det bara flyttat mätvärdet, och det kan man ju lika gärna göra själv, i huvudet.
 
I övrigt kan jag bara stämma in med tidigare talare: RAW-format ger en sanslös massa fördelar, ovanstående är bara en av dem.

Absolut, men den fördel som RAW inte ger - men som felaktigt påstås av många - är att RAW är lösningen på felexponerade bilder. Det är sant att man i viss utsträckning kan få tillbaka detaljer i en RAW-bild, men då krävs att bilden bara är aningen felexponerad. En utfrätt himmel kan inte räddas i något format.

Trådskaparen har råkat ut för det som jag tror att vi alla råkat ut för när vi lärt oss hur fotografering fungerar. Att ljusmäta i ett ansikte och lite till automatiken resulterar oftast i en alldeles för ljus himmel. Som det skrivits tidigare i tråden är det ett fotografiskt faktum om ljusskillnaderna i en komposition är alldeles för stora.

Att både få en klarblå himmel och ett upplyst ansikte kräver ett jämnt ljus. Aningen uppnår man det genom att använda direkt solljus, upplättningsblixt, filter eller en reflektor. Bortsett från kameror med HDR-funktion finns ingen automatik i världen som kan ändra på fotograferandets grundprinciper avseende ljusets påverkan.
 
Jag använder M-läget ofta då jag inte alltid kommer överens med min D90 om exponeringen. Jag kan bli tokig på att ibland behöva ratta exponeringskompensationen upp och ner precis hela tiden beroende på hur man riktar kameran.

Är man nånstans där ljuset är stabilt går det ofta bra använda M-läget (med autoiso av). Så fort man ställt in en exponering man tycker är bra så behåller man den ända tills man vill ändra skärpedjupet eller nåt annat. Man får väldigt jämna och fina exponeringar på det viset. Kräver man exakt lika exponerade bilder så är M-läget helt överlägset anser jag. Dessutom är det inte så svårt att justera skärpedjupet heller. Bländar man upp tre snäpp så kompenserar man det enkelt genom att skruva ner slutartiden tre snäpp. Jämna exponeringar försnabbar dessutom efterarbetet, då man kan ta fram en bildprofil och applicera den på allihop istället för att fixa var och en för sig.

Märker man att nåt borde exponeras ljusare eller mörkare är det ju lika lätt (om inte lättare) att justera tid eller bländare som det är att ratta med exponeringskompensationen.

Mari: Exponeringskompensationen funkar naturligtvis inte i M-läget (åtminstone om autoiso är av) då du själv då styr hela exponeringen med de val av bländare, slutartid och isotal du har gjort.

Jag tror du skulle göra dig en tjänst att faktiskt försöka ta åt dig och lära dig den teori de försökte lära dig på kursen du gick. Det är elementärt viktigt för att faktiskt förstå vad man håller på med. Speciellt om man inte kommer överens med hur kameran exponerar i vissa lägen måste man förstå sig på hur allt hänger ihop. Det är sist och slutligen inte alls någonting väldigt svårt, tvärtom.
 
Senast ändrad:
Har inte läst alla braiga inlägg ännu vill mest bara beklaga mig lite...

Ändrade iaf till jpg&raw.


Alla foto missar som kan begås har begåtts idag...

Bestämde mig för att vara "lat" på kolmården, men ack vad uselt det gick. I autoläget kan jag ju inte välja fokusopunkt själv.... Och så 2 busiga barn till det....

Blev manuell total gissning hos delfinerna, och en STOR fundering på ifall jag borde ha tittat och njutat istället för att titta genom linsen och sucka.

MORR!!!
 
Det är inget att morra över Mari, nu lär ju du dig nya grejer på löpande band!

Personligen brukar jag bara använda centrumfokuspunkten och komponera om bilden vid behov men smaken är som baken.


Har inte läst alla braiga inlägg ännu vill mest bara beklaga mig lite...

Ändrade iaf till jpg&raw.


Alla foto missar som kan begås har begåtts idag...

Bestämde mig för att vara "lat" på kolmården, men ack vad uselt det gick. I autoläget kan jag ju inte välja fokusopunkt själv.... Och så 2 busiga barn till det....

Blev manuell total gissning hos delfinerna, och en STOR fundering på ifall jag borde ha tittat och njutat istället för att titta genom linsen och sucka.

MORR!!!
 
Någon annan har i förbigående nämnt att auto-ISO ska vara avstängt.
Är auto-ISO (vilket jag förmodar att Sony stöder) så kommer det finnas en rörlig parameter som kameran sköter automatiskt även när man kör i manuellt läge (som bara styr slutartid och bländare). Känner man inte till att auto-ISO är påslaget och man tycker att kameran exponerar fel och mer eller mindre likadant hela tiden oavset vad man ställer bländare och slutartiden på så ska man nog kolla upp ifall auto-ISO är på.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar