Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nedbländningsknapp Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Trots läsning av manualen blir jag inte klok på hur och varför man använder nedbländningsknappen på min Nikon D70 (knappen under/sidan av objektivet). Denna knapp är helt ny om man gå från en kompaktdigital.

Så nu vädjar jag till dig läsare att förklara för oss okunniga hur denna knapp kan ge oss bättre slutresultat.

Hejsan.
Nedbländningsknappen gör att bländaren ställer in sig på samma läge som den skulle göra ifall du precis då tog kortet. Detta gör att du kan se hur stort skärpedjupet (hur lång sträcka du har focus på) blir. Ifall du ställer kameran på M eller A så kan du testa att ändra bländaren och trycka på knappen och se de olika resultaten. bl:2:8 så ser du inte direkt någon skillnad när du trycker knappen men istället vid bl 32 så ser du att bildens skärpedjup blir mycket större. Hoppas det förklarade något.

MVH Jago

Dessutom kommer du se att det blir mörkare och mörkare ju mindre bländare (större f-tal) du ställer in. Vilket beror på att mindre bländaröppning släpper in mindre mängd ljus.

När man fotar fullformatet 24x36 är det ju mer tydligt vilken skillnad det blir i skärpedjupet med olika bländare. Samt med längre brännvidd blir det ännu tydligare.
Sigge

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar