Annons

NEC 2190 UXi kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

trebh

Aktiv medlem
Har köpt en iMAC 24", till den ska jag använda min NEC 2190UXi som extern skärm.Jag skall kalibrera NEC skärmen med Eye-One Display2.Jag tänkte använda mjukvaran i1Match,men har hört någonstans att NEC har en egen mjukvara som skall funka med Eye-One Display2.Denna mjukvara skulle om jag uppfattat rätt,göra kalibreringen automatiskt,på ett bättre sätt än i1Match mjukvaran på NEC skärmar.Någon som vet vad denna mjukvara heter och var man kan köpa den? En fråga till,eftersom jag är ny på MAC,är det 1,8 i Gamma som gäller vid kalibrering i MAC?
 
NEC mjukvaran heter tydligen Spectraview II i USA och basICCOLOR i Europa.Vet någon om Basiccolor mjukvaran går att använda tillsammans med EYE-One Display2?Om så är fallet: kan någon ge mig råd om vilka inställningar jag skall använda till min NEC 2190UXi skärm tillsammans med MAC. Jag sitter i ljusrörsbelysning med färgtemperatur på 5300.Tips om var jag kan köpa mjukvaran.
 
NEC mjukvaran heter tydligen Spectraview II i USA och basICCOLOR i Europa.Vet någon om Basiccolor mjukvaran går att använda tillsammans med EYE-One Display2?Om så är fallet: kan någon ge mig råd om vilka inställningar jag skall använda till min NEC 2190UXi skärm tillsammans med MAC. Jag sitter i ljusrörsbelysning med färgtemperatur på 5300.Tips om var jag kan köpa mjukvaran.

Nej, det är två helt olika program som Nec använder i USA och Europa. I Europa säljs Nec:s Spectraview-skärmar med ett program som kallas Spectraview, men i själva verket är Basiccolor Display, det skärmkalibreringsprogram som jag håller som det bästa programmet på marknaden.

Sitter du i ett ljus på 5300K bör du kalibrera din skärm till 5300K.

Stefan
 
man ska väl ange olika värden te.x. D50 eller D65. L,2.2 eller 1.8,finns väl andra värden också som man skall ange innan kalibrering. är inte bekant med basiccilor....har kört med i1Match tidigare
 
Kan du tipsa mig om vilka inställningar jag skall göra i programmet när jag ska kalibrera

Som sagt, börja med en vitpunkt på 5300K. Använd gamma 2,2. Detta med att Mac ska ha ett gamma på 1,8 är gammalt idag. Du ska använda det gammavärde som ger bäst resultat på din skärm och ofta är det gamma 2,2. Sätt ljusstyrkan på 120 cd/m2 och svartpunkten på mörkaste möjliga. Sedan kollar du att svärtan är tillräckligt djup när kalibreringen är färdig. Du vill ha en skillnad mellan det ljusaste och det mörkaste på minst 1:240. Kommer du upp i en skillnad på 1:300 är det bättre.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.