Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Neatimage och scannade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Är det någon av er som brukar använda Neatimage till scannade bilder (t.ex lätt korniga dior)? Hur väl funkar det? Är det bättre än att t.ex använda oskärpeaplicering i PS. Är väldigt nyfiken på att få lite råd om detta. Finns det kanske bättre sätt att reducera korn i PS?

Jag använder inte NeatImage, men jag har svårt att se att det skulle vara någon skillnad mellan att smeta ut filmkorn och digitalbrus. Alltså gäller den info som finns i tidigare trådar om NI.

När det gäller att använda Photoshops verktyg (t ex damm&repor) är problemet att du måste fixa en egen mask för att styra vilka områden som ska smetas ut. Visserligen kan man ta "finn konturer" till hjälp, men jag tror inte att det enkelt går att få ett resultat ens i närheten av det som NeatImage och andra liknande program automatiskt klarar av.

Tycker det fungerar utmärkt med NeatImage på scannade bilder, med samma förbehåll som på bilder från digitalkameror, dvs att det är lätt att få en lite plastig look om man inte är försiktig. Är dock en ny convert, så kan inte visa några exempel här på FS.

Jonathan Wienke, en mycket aktiv fotograf när det gäller Internet och teknik använder tydligen NeatImage i sitt arbetsflöde för alla sina bilder.
Läste följande inlägg han hade i ett annat forum

" I open the image in Photoshop, convert to 16-bit mode, then run Neat Image. Neat Image sees the 8-bitness of the image data (when in 16-bit mode) as a kind of noise, and cleans a lot of it up. This means you can do curve and level adjustments with a lot less posterization than otherwise. After Neat Image, I do curves and levels and color adjustments, then start sharpening.

--------------
http://visual-vacations.com/ "

Han utvecklar sedan lite mer varför detta arbetssätt ger ... "Besides having less noise,

/the Neat Imaged file will have less banding and smoother tonal transitions." med 16-biars läge

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar